Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

Άρθρο στην εφημερίδα Hindustan Times του Αμπντούλ Καλάμ

πρώην προέδρου της Ινδίας, στις 22 Απριλίου 2011

Δρ. Αμπντούλ Καλάμ 22 Απριλίου 2011

Σάτυα Σάι Μπάμπα : Ένας θεϊκός θρύλος

Θαυμάζω τον Μπαγκαβάν Σάτυα Σάι Μπάμπα για την ανιδιοτελή εργασία και τη συνεισφορά του στην ευημερία των ανθρώπων, παρέχοντας δωρεάν πόσιμο νερό στον επαρχιακό πληθυσμό, δωρεάν υγειονομικές εγκαταστάσεις στους φτωχούς αγρότες και δωρεάν παιδεία.

Βασικοί παράγοντες για την ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων είναι η παιδεία που βασίζεται στις αξίες και η ποιοτική υγειονομική περίθαλψη. Επιπροσθέτως, αναγκαίες για την ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων είναι και οι απαραίτητες υποδομές, όπως η διαθεσιμότητα πόσιμου νερού. Ενώ η παροχή τέτοιων πόρων προς τους πολίτες αποτελεί βασική μέριμνα της κυβέρνησης, ο Μπάμπα, εδώ και 4 δεκαετίες, έδειχνε ιδιαίτερη ευαισθησία σ` αυτές τις στοιχειώδεις ανάγκες του Ινδικού πληθυσμού, ιδίως των ανθρώπων που ζούσαν στις πολιτείες Άντρα Πραντές και Καρνάτακα.

Έχοντας αυτές τις σκέψεις και τις ευαισθησίες, δημιούργησε μια τεράστια υποδομή που παρέχει παιδεία βασισμένη σε αρχές, από το δημοτικό σχολείο μέχρι το πανεπιστήμιο, ίδρυσε υπερσύγχρονα πολυκλινικά νοσοκομεία σε αγροτικές περιοχές - από το 1991 που δεν υπήρχαν νοσοκομεία τόσο βαθιά στην ενδοχώρα - και εγκαινίασε ένα έργο που παρέχει ασφαλές πόσιμο νερό στους κατοίκους της Ανανταπούρ, περιφέρεια της Άντρα Πραντές.

Θα ήθελα να σχολιάσω τα μοναδικά χαρακτηριστικά αυτών των έργων:

Παιδεία βασισμένη σε Αξίες

Η σημαντικότερη περίοδος ενός νεαρού ατόμου είναι η παιδική του ηλικία στο σχολείο και ο χρόνος που περνάει σ` αυτό μεταξύ 8πμ και 4μμ. Αυτό ισχύει για όλα τα παιδιά ηλικίας 5-20 ετών, είτε ζουν σε αστικές είτε σε αγροτικές περιοχές.

Ο Μπάμπα είχε συνειδητοποιήσει τα προβλήματα των φτωχών αγροτών και γι` αυτό έβαλε ένα βασικό όρο, ότι η παιδεία σε όλα τα σχολεία και τα κολλέγια που θα ίδρυε το Ίδρυμα Σάτυα Σάι, θα είναι εντελώς δωρεάν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Εκπαιδευτικά Ινστιτούτα Σάτυα Σάι φροντίζουν εξίσου για την ανάπτυξη του νου, της καρδιάς και του σώματος. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω μιας ενιαίας εκπαίδευσης, που δίνει την ίδια έμφαση στη διατήρηση ενός υγιούς σώματος, ενός ενεργού και κοφτερού μυαλού και μίας αγνής καρδιάς. Ο ίδιος ο Μπάμπα, όντας Πρύτανης του Πανεπιστημίου, αφιερώνει σημαντικό χρόνο στους μαθητές του για να τους διαμορφώσει σε ιδανικούς πολίτες.

Ο Σρι Σάτυα Σάι Μπάμπα λέει: «Οι μαθητές είναι τα θεμέλια του έθνους, ο μόνος πλούτος μου, που τον προσέχω σαν τα μάτια Μου. Οι μαθητές είναι τα πάντα Μου, όλη η περιουσία μου είναι οι μαθητές. Έχω προσφέρει τον εαυτό μου σ` εκείνους». Επίσης λέει: «Σκοπός της εκπαίδευσης είναι ο χαρακτήρας και σκοπός της γνώσης είναι η αγάπη». Αυτός είναι ο λόγος που το Πανεπιστήμιο Σρι Σάτυα Σάι δίνει έμφαση στη δόμηση του χαρακτήρα ως απαραίτητο συστατικό της εκπαίδευσης, πέρα από την απόκτηση ακαδημαϊκής αρίστευσης.

Η ευγένεια του χαρακτήρα προέρχεται από την ταπεινότητα, τη γενναιοδωρία, τη συμπόνια, την προσφορά βοήθειας και το σεβασμό των ηθικών αξιών. Ο κοινός παρονομαστής όλων των δραστηριοτήτων των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, της σχολικής ύλης, των δραστηριοτήτων που σχετίζονται μ` αυτή την ύλη καθώς και της εξωσχολικής ύλης, είναι ότι η εκπαίδευση είναι για την ίδια τη ζωή και όχι μόνο για την επιβίωση. Η εμπειρία έχει δείξει ότι οι κορυφαίοι οργανισμοί και εταιρίες της χώρας απορροφούν μαθητές των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων Σάι. Υποστηρίζεται ότι οι προσληφθέντες απόφοιτοι φέρνουν ήρεμα αλλαγές στην εργασιακή ηθική και εισάγουν το πνεύμα της ομαδικότητας καθώς και προσεγγίσεις βασισμένες στις αξίες, σε όλες τις πλευρές των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων.

Υδροδότηση

Το 1994 ο Μπάμπα έκανε μια συγκινητική αναφορά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της περιοχής Ραγιαλασίμα στο να παίρνουν ασφαλές πόσιμο νερό και τόνισε ότι το εδώ-και-ένα-αιώνα πρόβλημα χρήζει άμεσης φροντίδας. Το 1995 πρόσθεσε μια καινούργια διάσταση στην κοινωνική του αποστολή, αναλαμβάνοντας ένα έργο για να παρέχει καθαρό και ασφαλές πόσιμο νερό σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους της περιφέρειας της Ανανταπούρ, το συντομότερο δυνατό, ανεξαρτήτου δυσκολιών και κόστους.

Η άντληση του νερού από το έδαφος θεωρήθηκε αρχικά ως λύση, αλλά στη συνέχεια αποκλείστηκε λόγω προβλήματος φθορίου. Έτσι αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί βρόχινο νερό, το οποίο θα συγκεντρώνεται κατά την περίοδο των μουσώνων και θα φυλάσσεται σε ειδικούς υδρο-ταμιευτήρες.

Οι περισσότερες πηγές ανεφοδιασμού του νερού βρίσκονταν στο βόρειο τμήμα της Ανανταπούρ και το έδαφος στα νότια είχε ανωφερή κλίση. Συνεπώς, για να πάει το νερό στις νότιες περιοχές χρειαζόταν να δημιουργηθεί ένας μεγάλος αριθμός αντλιοστασίων ώστε να αντληθεί το νερό ενάντια στη βαρύτητα. Ένα έργο που απαιτούσε εκτεταμένες εργασίες εφαρμοσμένης μηχανικής. Παρ` όλες τις αντιξοότητες, το νερό έγινε διαθέσιμο στην περιφέρεια της Ανανταπούρ μέσα σε 18 μήνες. Μετά από ένα χρόνο συνεχούς λειτουργίας, ολόκληρο αυτό το έργο υδροδότησης παραδόθηκε ως δώρο στο κράτος. Το έργο καλύπτει 750 χωριά και προμηθεύει νερό σε πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους.

Η Ινδία χρειάζεται χίλιους τέτοιους οργανισμούς για να προμηθεύσει οικονομικό πόσιμο νερό σε ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους, διασκορπισμένους σε όλη τη χώρα.

Υγειονομική Περίθαλψη

Κατά τη δεκαετία του 1980 ένας σημαντικός αριθμός υπερσύγχρονων πολυκλινικών νοσοκομείων εγκαινιάστηκε από την πολιτεία στις αστικές περιοχές. Ωστόσο, λόγω της εμπορευματοποίησης, τα νοσοκομεία αυτά μπορούσαν να καλύψουν μόνο τις ανάγκες των πλούσιων ανθρώπων στις αστικές περιοχές. Υπήρχε μεγάλη διαφορά στη διαθεσιμότητα υγειονομικής περίθαλψης μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών και μεταξύ των αγροτικών και των αστικών περιοχών. Έχοντας αυτό κατά νου, ο Μπάμπα δήλωσε στις 23 Νοεμβρίου του 1990 ότι μέσα σε ένα χρόνο θα λειτουργήσει στο Πουτταπάρτι ένα παγκόσμιας κλάσης νοσοκομείο, που θα προσφέρει δωρεάν θεραπεία σε όλους ανεξαιρέτως και ειδικότερα στους φτωχούς.

Αυτό το νοσοκομείο εγκαινιάστηκε στις 22 Νοεμβρίου του 1991. Από τότε, έχουν διεξαχθεί πολλές και μεγάλες χειρουργικές επεμβάσεις καρδιάς και καθετηριασμοί. Εξειδικευμένοι χειρουργοί από φημισμένα νοσοκομεία της Ινδίας αλλά και του εξωτερικού, παίρνουν άδεια από την εργασία τους και έρχονται στο Πουτταπάρτι για να διεξάγουν εγχειρήσεις εθελοντικά, χωρίς αμοιβή. Το ίδιο ισχύει και με τις νοσηλευτικές υπηρεσίες.

Κατανοώ ότι οι ασθενείς που έχουν αναρρώσει παρέχουν εθελοντική βοήθεια προς τους νέους ασθενείς που έρχονται στο νοσοκομείο για να εγχειρισθούν. Επίσης, ο χώρος του νοσοκομείου διατηρείται καθαρός, ήρεμος και γαλήνιος με θεϊκή ατμόσφαιρα. Μπορούμε να δούμε τη δύναμη της συνειδητής προσφοράς να ρέει σε ολόκληρο το περιβάλλον του νοσοκομείου.

Διαχείριση Έργων

Είτε πρόκειται για το υπερσύγχρονο πολυκλινικό νοσοκομείο του Πουτταπάρτι είτε για την παροχή ασφαλούς πόσιμου νερού στην Ανανταπούρ είτε για τη παροχή πόσιμου νερού στο Τσεννάι, διευθετώντας τα προβλήματα που σχετίζονται με τη δεξαμενή νερού της Κανταλέρου, όλα τα έργα ολοκληρώθηκαν μέσα στα πλαίσια του αρχικού προϋπολογισμού και του ταχθέντος χρονικού πλαισίου. Σκεφτόμουν: πώς έγινε δυνατόν να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο; Ο κυριότερος λόγος φαίνεται να είναι ότι τα έργα αυτά ανατέθηκαν σε κοινωνικά δεσμευμένους διαχειριστές έργου, αναδόχους και υπεργολάβους, οι οποίοι διεκπεραίωσαν το έργο με ένα πνεύμα συνεργασίας, θυσίας και προσήλωσης. Οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων ακολούθησαν στην εκτέλεση των έργων τις πέντε βασικές ανθρώπινες αξίες: αλήθεια, σωστή συμπεριφορά, μη-βία, αγάπη και ειρήνη.

Μπορεί να υπάρξει καλύτερο πρότυπο από αυτό για να προωθηθεί παγκοσμίως μία ανιδιοτελής και κοινωνικά επικεντρωμένη μεταμορφωτική αποστολή;