Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

Σκέψεις για την ημέρα

Όπως αναγράφονται καθημερινά στον πίνακα του Πρασάντι Νίλαγιαμ

Ιούνιος 2016

30 Ιουνίου

Τα πέντε στοιχεία που αποτελούν τη γη διέπονται και αυτά από ορισμένους νόμους. Ακόμη και ο άπειρος ωκεανός κυλά σύμφωνα με ορισμένους νόμους και κανονισμούς. Για να επιτευχθούν οι διάφορες λειτουργίες στο γήινο πεδίο, είναι αναγκαία ορισμένη πειθαρχία. Μέσα στο σύνολο του επίγειου κόσμου, η ζωή του ανθρώπου δεν είναι παρά ένα μέρος. Συνεπώς, και η ανθρώπινη ζωή πρέπει να υπακούει ορισμένους νόμους και κανόνες. Για να επιτευχθεί οποιαδήποτε εργασία σ’ αυτόν τον κόσμο, πρέπει να βασίζεται σε μια συγκεκριμένη πειθαρχία και τάξη. Ειδάλλως, οποιαδήποτε εργασία επιχειρήσετε να κάνετε δίχως πειθαρχία στους νόμους που την διέπουν, δεν θα σας δώσει καλά αποτελέσματα. Διότι, αυτό από το οποίο διέπεται η λειτουργία όλης της υφηλίου, είναι ένα σύνολο νόμων και τάξης. Αυτό που χρειάζεται ο άνθρωπος για να κυριαρχήσει στον εαυτό του και να τον υποτάξει στην τάξη της επίγειας ζωής είναι η ατομική πειθαρχία. Αυτή η κυριαρχία στον εαυτό του είναι σαν μία πνευματική άσκηση, σαν μία ασκητική πειθαρχία. Μία ζωή που δεν διέπεται από πειθαρχία και έλεγχο του εαυτού, αργά ή γρήγορα θα αποτύχει και θα καταστραφεί. Ο άνθρωπος πρέπει ν’ αναγνωρίσει την αλήθεια ότι η ανθρώπινη φύση του πρέπει να διέπεται από ελέγχους και περιορισμούς.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains 1976», Κεφ. 6

29 Ιουνίου

Όταν χρησιμοποιούμε τις λέξεις «ελευθερία επιλογής» σχετικά με την πνευματική οδό, τις χρησιμοποιούμε μόνο αναφερόμενοι στη δική μας σύλληψη και κατανόηση του Θείου. Ο Θεός είναι άπειρος, απεριόριστος, γι’ αυτό ο άνθρωπος έχει την ελευθερία να επιλέξει την εικόνα του Θεού που διαφυλάσσει στην καρδιά του και ταυτοχρόνως να απολαμβάνει την άπειρη φύση Του. Κατά τον ίδιο τρόπο, τα υφάσματα μπορεί να διαφέρουν μεταξύ τους, αλλά η βασική ύλη τους, το νήμα που τα αποτελεί, είναι το ίδιο. Επίσης τα κοσμήματα διαφέρουν μεταξύ τους, αλλά ο χρυσός από τον οποίο κατασκευάζονται είναι ο ίδιος. Το ίδιο και οι αγελάδες: το χρώμα τους μπορεί να ποικίλει, αλλά το γάλα τους είναι το ίδιο! Τέλος, τα άνθη μπορεί να είναι πολλά και διαφορετικά, αλλά η λατρεία του Θεού για την οποία τα πλέκετε σε γιρλάντες, είναι μία και η αυτή. Οι άνθρωποι όμως δεν έχουν συλλάβει αυτό το ουσιώδες σημείο, και τούτο λόγω της πνευματικής άγνοιάς τους, η οποία τους έχει δημιουργήσει πλείστα όσα προβλήματα στη ζωή τους. Ο Θεός είναι Ένας, πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών, αλλά κάθε άνθρωπος πρέπει να μπορεί να έχει μέσα του όποια Μορφή Του αγαπά να λατρεύει.


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «SummerShowersinBrindavan1974», Τόμ. 1, Κεφ. 5

28 Ιουνίου

Όλοι σας πρέπει να πάρετε την απόφαση να καλλιεργήσετε μία ακλόνητη πίστη και μία εξίσου ακλόνητη πνευματική ενόραση. Αυτή είναι μία προσπάθεια που έχετε χρέος να κάνετε. Πάντως, έχετε ήδη σημειώσει μία πρόοδο στην πνευματικότητα – κρατήστε την γερά και σταθερά, μην την εγκαταλείψετε. Επίσης, όταν έχετε μία επιθυμία και προσεύχεστε για την εκπλήρωσή της, μη σταματάτε να προσεύχεστε έως ότου αυτή σας η επιθυμία εκπληρωθεί. Όταν έχετε ζητήσει κάτι από τον Θεό, μην πάψετε να προσεύχεστε γι’ αυτό, έως ότου Εκείνος ευαρεστηθεί να σας το δώσει. Όταν έχετε συλλάβει μία δημιουργική ιδέα και την έχετε επεξεργαστεί στον νου σας, μη σταματάτε να προσεύχεστε έως ότου πραγματοποιηθεί. Μην μπορώντας πια ν’ αντέξει, ο Θεός θα ενδώσει στις ικεσίες σας και θα προστρέξει σε βοήθειά σας! Αν όχι, θα πρέπει να συνεχίσετε να Του προσεύχεστε, αληθώς έως ότου χάσετε τις αισθήσεις σας. Έως τότε, μην αλλάζετε γνώμη. Αυτή η οδός της ακατάπαυστης προσευχής είναι η ορθή οδός, ενώ το να εγκαταλείψετε την αποφασιστικότητά σας δεν είναι η ορθή οδός. Οποιαδήποτε εμπόδια και αν εμφανιστούν στην πνευματική πορεία σας, εάν δεν λυγίσετε, αλλά διατηρήσετε την αταλάντευτη πίστη σας, τότε μαζί θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε έναν στρατό του Θεού!


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains 1976» Κεφ. 4.

27 Ιουνίου

Σε δύσκολους καιρούς, μερικοί άνθρωποι προσεύχονται στον Θεό πιστεύοντας ότι ο Θεός βρίσκεται κάπου μακριά και, εισακούοντας τις προσευχές τους, έρχεται από κει στο μέρος όπου βρίσκονται και λύνει τα προβλήματά τους! Στο εγκόσμιο επίπεδο, εάν προσεγγίσετε ένα άτομο που διαθέτει ισχύ και το κολακεύσετε, ίσως σας κάνει κάποια διευκόλυνση! Ο Θεός όμως δεν μοιάζει με τα άτομα σε θέση ισχύος! Μόλις στρέψετε τον νου σας στον Θεό, η χάρη Του θα σας βοηθήσει. Οι γραφές διδάσκουν ότι «Η γνώση του Θεού θα σας μεταμορφώσει σε Θεό» (Brahmavid Brahmaiva Bhavati). Το αποτέλεσμα των προσευχών σας είναι ότι καλλιεργούνται μέσα σας θεϊκές ιδιότητες και σας χαρίζουν ανακούφιση από τα βάσανα. Οι προσευχές στον Θεό, η εξύμνηση της δόξας Του καθώς και ο στοχασμός των θείων ιδιοτήτων Του έχουν οριστεί από τα ιερά κείμενα μόνο για την δική σας εσωτερική γαλήνη και το καλό σας και για να συμβάλουν στο ν’ αναπτύξετε έναν καλό χαρακτήρα. Επομένως, κάθε σας στιγμή να προάγετε μέσα σας θετικές ιδέες, ανώτερα ιδανικά και καλές σκέψεις.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains 1976», Κεφ. 4.

26 Ιουνίου

Φανταστείτε δέκα παιδιά να τα πηγαίνουν σ’ ένα κατάστημα υφασμάτων όπου το καθένα να διαλέγει το ύφασμα που του αρέσει. Μετά να τα πηγαίνουν στον ράφτη ο οποίος παίρνει στο καθένα με ακρίβεια τα μέτρα του και του ράβει ένα πουκάμισο κι ένα παντελόνι που να του κάνουν. Όλα τα παιδιά χρησιμοποίησαν ύφασμα για τις φορεσιές τους, αλλά το καθένα τους σε διαφορετικό μέγεθος – πράγμα που είναι απολύτως σωστό! Διότι αν ο ράφτης τους είχε ράψει όλα τα πουκάμισα στο ίδιο μέγεθος και είχε ζητήσει από τα παιδιά να τα φορέσουν, θα ήταν σωστό αυτό; Αν δεν έδινε στο κάθε παιδί ένα πουκάμισο που να του ταιριάζει απόλυτα, το παιδί θα αισθανόταν πολύ άβολα φορώντας το. Κατά τον ίδιο τρόπο, ο Θεός ακτινοβολεί μέσα στην καρδιά του κάθε ανθρώπου, και ανάλογα με την εικόνα που ο κάθε άνθρωπος έχει σχηματίσει για τον Θεό μέσα του, έχει το δικαίωμα να Τον λατρεύει μ’ αυτό το ιδιαίτερο Όνομα και Μορφή. Αν δεν έχει αυτήν την ελευθερία, πώς μπορεί να συλλάβει τον απερινόητο, άπειρο και πανταχού Παρόντα Θεό και να συνδεθεί μαζί Του;


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 5

25 Ιουνίου

Αν αρχίσουμε να σκεφτόμαστε ένα θέμα που μας ταράζει και μας ανησυχεί την ώρα που γευματίζουμε, αυτό θα προκαλέσει ταραχή και στον νου μας. Γι’ αυτό αποτελεί παραδοσιακή συνήθειά μας, την ώρα που άλλοι άνθρωποι γευματίζουν, κανείς να μην τους μιλά για δυσάρεστα θέματα. Ο λόγος γι’ αυτό είναι ότι τη στιγμή που σκεφτόμαστε κάτι και η σκέψη περνά από τον νου μας, η καρδιά μας εναρμονίζεται με το είδος αυτής της σκέψης. Όταν κάθεστε στο σπίτι σας και κάποιος φωνάξει ότι παραπέρα τρέχει ένας σκορπιός, ασχέτως του αν υπάρχει σκορπιός ή όχι, μόνη η λέξη ‘σκορπιός’ κάνει όλους σας να πεταχτείτε πάνω τρέμοντας και να τρέξετε μακριά! Επομένως, μια ορισμένη σκέψη που εισέρχεται στον νου σας, κάνει όλες σας τις πράξεις να εναρμονιστούν μ’ αυτήν. Εξυπακούεται λοιπόν, ότι αν στρέφετε ακατάπαυστα τον νου σας στις θείες ιδιότητες του Κυρίου του Θεού, θα έχετε την ευκαιρία να αναπτύξετε κι εσείς αυτές τις θείες ιδιότητες μέσα σας. 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 4.

24 Ιουνίου

Ίσως σας δημιουργείται η απορία γιατί ο Κύριος ο Θεός έχει τόσο πολλές προσωνυμίες. Στην πραγματικότητα όμως, κάθε μία τους αναφέρεται σε μία ιδιαίτερη ιδιότητά Του. Γνωρίζετε ότι μέσα σε μία οικογένεια ο γιος αποκαλεί τον επικεφαλής της οικογένειας ‘πατέρα’, ενώ η νύφη του τον χαρακτηρίζει ως ‘πεθερό’ της, ο εγγονός του τον αποκαλεί ‘παππού’, ενώ η σύζυγός του ‘αγαπημένε μου σύζυγε’. Εδώ βλέπετε καθαρά ότι επειδή έχει διαφορετική σχέση με το καθένα απ’ αυτά τα άτομα, καθένα τους τον αποκαλεί με διαφορετική προσωνυμία. Παρομοίως, σ’ ένα μοναστήρι, ένας βραχμάνος ιερέας έχει άλλη ονομασία εάν κάνει τη λειτουργία και άλλη αν εργάζεται στην κουζίνα σαν μάγειρας – ο χαρακτηρισμός του είναι διαφορετικός, ανάλογα με την εργασία που του έχει ανατεθεί. Κατά τον ίδιο τρόπο, ανάλογα με τον αιώνα, την επικρατούσα κατάσταση και τη χώρα, οι άνθρωποι έχουν προσδώσει στον Κύριο τον Θεό μία προσωνυμία κατάλληλη για την κατάσταση και τον ρόλο που διαδραματίζει σ’ αυτήν.


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ.1, Κεφ. 5.

23 Ιουνίου

Πολλοί άνθρωποι προσφέρουν στον Θεό τις προκαθορισμένες τυπικές τελετουργίες, Τον λατρεύουν μ’ αυτόν τον τρόπο και επιθυμούν ν’ ακολουθήσουν τις διδασκαλίες Του. Ποιον όμως ωφελούν αυτές οι τυπικές τελετουργίες που προσφέρουν; Ωφελούν μόνο τους ίδιους, όχι τον Θεό! Αναλογιστείτε το ακόλουθο παράδειγμα: όταν σκέφτεστε κάτι που σας συναρπάζει, διαπιστώνετε ότι τα λόγια σας εκδηλώνουν θετική ενέργεια, αλλά οι πράξεις σας επίσης εκδηλώνουν ενθουσιασμό. Αντιθέτως, όταν στον νου σας κυριαρχούν θλιβερές σκέψεις, η εξωτερική εμφάνισή σας αντανακλά επίσης τη θλίψη που βιώνει ο νους σας. Ας πάρουμε ένα ακόμη απλούστερο παράδειγμα: φέρτε στον νου σας ένα μοσχολέμονο και φανταστείτε ότι το κόβετε για να το φάτε! Αν σας αρέσουν τα μοσχολέμονα, θα διαπιστώσετε ότι ήδη το στόμα σας γεμίζει σάλια! Όμως, το μοσχολέμονο δεν έχει ακόμα αγγίξει τη γλώσσα σας – απλά η σκέψη και μόνο του μοσχολέμονου κάνει «να σας τρέχουν τα σάλια». Παρομοίως, όταν οι άνθρωποι λατρεύουν τον Θεό προσφέροντάς Του τέτοιες τυπικές τελετουργίες, μέσω αυτών ο νους τους στρέφεται στις αγνές και ευγενείς ιδιότητες του Θεού και έτσι εμπνέονται να καλλιεργήσουν και εκείνοι ανώτερες και ευγενείς ιδιότητες.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains 1976», Κεφ. 4.

22 Ιουνίου

Εάν κατακτήσετε τον νου σας, θ’ αποκτήσετε εσωτερική ειρήνη. Εάν αποκτήσετε εσωτερική ειρήνη, θα βλέπετε τα πάντα μ’ έναν γαλήνιο νου. Το καλό και το κακό, η σεβάσμια και η ασεβής συμπεριφορά, οι δικές σας αρέσκειες και απαρέσκειες, όλα δεν είναι παρά μόνον όψεις ενός και του αυτού πράγματος, του Θείου. Εάν κατορθώσετε ν’ αποκτήσετε τη χάρη του Θεού, τα πάντα στη ζωή σας θα κυλούν αρμονικά, αν όμως είστε απομακρυσμένοι από τη χάρη Του, θ’ αρχίσουν να σας επηρεάζουν κάθε λογής αρνητικές επιδράσεις. Ο σοφός Βισβάμιτρα απέκτησε την ευαρέσκεια του Κυρίου μέσω των εντατικών πνευματικών του πειθαρχιών. Έτσι ο Κύριος τον απάλλαξε από τα σύννεφα των αμφιβολιών που του απέκρυπταν την τεράστια πνευματική δύναμη που υπήρχε στα βάθη της καρδιάς του. Του δίδαξε να αναγνωρίζει το ότι ο Κύριος ο Θεός είναι πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών και του έδωσε την εντολή να υμνεί και να δοξολογεί αυτήν την πανταχού Παρουσία και Θεία Χάρη. Η θεϊκή πλευρά της υπόστασής σας δεν είναι κάτι το χωριστό και διακεκριμένο, διότι ο Θεός είναι πανταχού Παρών – δεν είναι μία υλική μορφή με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Είναι Πνεύμα (parartha) και όχι ύλη ή αντικείμενο (padartha). Ο Θεός υπάρχει – και είναι πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 5.

21 Ιουνίου

Οι άνθρωποι κλαίνε όταν γεννιούνται, οι άνθρωποι κλαίνε όταν πεθαίνουν. Οι άνθρωποι κλαίνε και ανάμεσα στα δύο αυτά ορόσημα της ζωής για τούτο και για κείνο. Ωστόσο, πρέπει να θέσουμε το ερώτημα: κλαίνε ποτέ από βαθιά ανάγκη ν’ αποκτήσουν πραγματική γνώση για τον Ύψιστο; Κλαίνε από την άσβεστη επιθυμία να τους δοθεί η Χάρη του Θεού; Κλαίνε μήπως από λαχτάρα να κατανοήσουν και να πραγματώσουν τον Θεό; Κατά τη διάρκεια της ζωής του, κάθε άνθρωπος λαχταρά ν’ αποκτήσει μόνιμη γαλήνη και ευτυχία. Έχει όμως κάνει μία προσπάθεια να γνωρίσει την πραγματική αιτία της έλλειψης γαλήνης και ευτυχίας στη ζωή του; Αυτή η έλλειψη εσωτερικής ειρήνης και ευτυχίας μπορεί να εξαλειφθεί μόνον όταν γνωρίσετε αυτό που οφείλετε να γνωρίζετε, όταν λησμονήσετε αυτό που οφείλετε να λησμονήσετε και όταν φθάσετε στον προορισμό που οφείλετε να φθάσετε. Τι είναι όμως αυτό που οφείλετε να λησμονήσετε και αυτό που πρέπει να γνωρίσετε; Ποιος είναι ο προορισμός στον οποίο πρέπει να φθάσετε; Οφείλετε να λησμονήσετε την ατομικότητα της ύπαρξής σας, να αποκτήσετε επίγνωση του αληθινού Εαυτού σας και να φθάσετε στον πραγματικό προορισμό σας, που είναι ο Θεός.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1972» Κεφ. 6.

20 Ιουνίου

Πολλοί άνθρωποι λαχταρούν ν’ αποκτήσουν το βίωμα της πνευματικής ευδαιμονίας, αλλά ελάχιστοι την κερδίζουν, διότι είναι πολύ αδύναμοι για ν’ απορρίψουν τις έλξεις των αισθήσεων! Όμως, λίγη διερεύνηση θα σας αποκαλύψει ότι οι αισθήσεις είναι κακοί αφέντες: η χαρά που σας δίνουν είναι παροδική, εφήμερη και φορτωμένη θλίψεις. Ωστόσο, η απλή γνώση του γεγονότος αυτού δεν πρόκειται να σας χαρίσει την ευδαιμονία – μόνο ο στοχασμός της παντοδυναμίας και του μεγαλείου του Θεού μπορεί να είναι για σας η πηγή ευδαιμονίας που δεν πρόκειται να σας εγκαταλείψει ποτέ. Να ξέρετε ότι δεν υπάρχουν δύο άνθρωποι σ’ αυτόν τον κόσμο που να συμφωνούν απόλυτα πάνω σε οποιοδήποτε θέμα, είτε είναι αδελφοί ή αδελφές, σύζυγοι ή πατέρας και γιος. Μόνο σαν προσκυνητές επάνω στην οδό που οδηγεί στον Θεό, οι άνθρωποι συμφωνούν με εγκαρδιότητα και συνεργάζονται με αγάπη. Επομένως, να είστε ένας προσκυνητής επάνω σ’ αυτήν την οδό, ακόμα και ενόσω εκπληρώνετε τα καθημερινά σας καθήκοντα. Να αισθάνεστε ότι κάθε σας στιγμή είναι ένα ακόμα βήμα προς Εκείνον. Κάνετε την κάθε σας πράξη αφιερώνοντάς την σ’ Εκείνον, όπως Εκείνος την κατευθύνει: είτε σαν εργασία για τη λατρεία Του, είτε σαν υπηρεσία για τα τέκνα Του. Να δοκιμάζετε όλες σας τις πράξεις, λόγια και σκέψεις επάνω στην ακόλουθη λυδία λίθο: «Αυτό που πάω να κάνω, να πω, να σκεφθώ, θα το εγκρίνει ο Θεός; Ή θα το απορρίψει και θα το πετάξει πίσω σ’ εμένα;»


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1968, ημέρα του εορτασμού των γενεθλίων του.

19 Ιουνίου

Φανταστείτε ότι κρατάτε ένα βιβλίο στα χέρια σας και καθώς το διαβάζετε, σας επισκέπτεται ένας φίλος. Βλέποντάς τον, τον παρακαλείτε να σας δανείσει 10 ρουπίες. Σας απαντά ότι είναι πρόθυμος να το κάνει, αλλά εν τω μεταξύ σας ζητά να δει το βιβλίο που διαβάζετε. Του το δίνετε και καθώς το ξεφυλλίζει, ανάμεσα στις σελίδες του βρίσκει ένα χαρτονόμισμα των 10 ρουπιών. Σας ρωτά λοιπόν γιατί του ζητάτε δάνειο, εφόσον ένα χαρτονόμισμα 10 ρουπιών είναι ήδη μέσα στο βιβλίο σας. Αμέσως του απαντάτε: «Είχα ξεχάσει τελείως ότι είχα βάλει αυτό το χαρτονόμισμα μέσα στο βιβλίο! Φυσικά δεν χρειάζομαι πια δάνειο» και τώρα είστε πολύ ευτυχισμένος. Γεγονός παραμένει ότι το χαρτονόμισμα των 10 ρουπιών είναι πράγματι δικό σας, αλλά εσείς το είχατε ξεχάσει και ο φίλος σάς το αποκάλυψε! Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο, ένας πνευματικός δάσκαλος σάς αποκαλύπτει τη θεϊκή πλευρά που υπάρχει μέσα σας και στρέφει την προσοχή σας στο τεράστιο απόθεμα δύναμης και σοφίας που υπάρχει μέσα στην καρδιά σας. 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974» Τόμος 1, Κεφ. 5.

18 Ιουνίου

Όταν η γλώσσα σας λαχταρά κάποια λιχουδιά, αποφασίστε δυναμικά ότι δεν θα υποκύψετε στις ιδιοτροπίες της. Εάν συνεχίσετε με θέληση το λιτό σας διαιτολόγιο που δεν περιέχει μεν πικάντικες ή καυτερές ουσίες, είναι όμως εξαιρετικά υγιεινό, η γλώσσα μπορεί να διαμαρτυρηθεί για λίγες μέρες, αλλά σύντομα θα προσαρμοστεί σ’ αυτές τις τροφές και θα τις καλοδεχτεί. Αυτός είναι ο τρόπος να την δαμάσετε και να υπερνικήσετε τις κακές συνέπειες της κυριαρχίας της επάνω σας. Επειδή δε η γλώσσα αρέσκεται εξίσου επίμονα στη σκανδαλολογία και τις λάγνες κουβέντες, οφείλετε να δαμάσετε εξίσου κι αυτή της τη ροπή. Να μιλάτε λίγο, να μιλάτε γλυκά, να μιλάτε μόνο όταν είναι απολύτως αναγκαίο. Ακόμη, να μιλάτε μόνο σ’ εκείνους που πρέπει να τους απαντήσετε κάτι, να μη φωνάζετε, ούτε να υψώνετε τη φωνή σας όταν θυμώνετε ή ταράζεστε. Αυτός ο αυτοέλεγχος θα συμβάλει στη σωματική και τη νοητική σας υγεία και γαλήνη, θα βελτιώσει τις κοινωνικές σας σχέσεις και θα ελαχιστοποιήσει  τις συγκρούσεις σας με τους άλλους. Θα σας εξοικονομήσει χρόνο και ενέργεια, ώστε να μπορείτε να αξιοποιήσετε την εσωτερική σας ενέργεια με πολύ καλύτερους τρόπους.


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1968, κατά τον εορτασμό των γενεθλίων του.

17 Ιουνίου

Μετά το τέλος μιας πνευματικής ομιλίας, δεν πρέπει να ασχολείστε με άσχετα πράγματα, αλλά να προσπαθείτε να ανακεφαλαιώσετε μέσα σας τα όσα διδαχθήκατε και να τα θέσετε σε εφαρμογή. Η ακρόασή σας ενόσω είστε καθισμένοι εδώ, είναι σαν την τροφή που τρώτε: όταν φύγετε από δω πρέπει να ‘χωνέψετε’ αυτά που ακούσατε! Και αφού ‘χωνέψετε’ τα όσα ακούσατε εδώ, πρέπει ν’ αρχίσετε να τα εφαρμόζετε στην καθημερινότητά σας, ώστε να τα αφομοιώσετε πλήρως. Μετά δε από την αφομοίωση όλων αυτών, όλες οι αμφιβολίες μέσα σας θα έχουν διαλυθεί κι έτσι θα αποκτήσετε την δύναμη της βεβαιότητας. Αντιθέτως, όποιος δεν έχει την ικανότητα ‘χώνεψης’ των πνευματικών διδασκαλιών, θα προσβληθεί από την ασθένεια της δυσπεψίας! Με αυτό εννοώ ότι εάν δεν προσπαθήσετε να ‘χωνέψετε’ και να εφαρμόσετε όλα τα όσα ακούτε και διδάσκεστε, θα σάς είναι παντελώς άχρηστα. Το άτομο που επαναλαμβάνει ότι είναι γεμάτο αμφιβολίες, στην πραγματικότητα είναι άτομο που υποφέρει από πνευματική δυσπεψία. Όποιος κατορθώσει να αποκτήσει το γνώθι σαυτόν, ουδέποτε θα έχει αμφιβολίες. 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 4

16 Ιουνίου

Και τα πέντε στοιχεία της δημιουργίας έχουν προέλθει από τη Βούληση του Υψίστου. Πρέπει να τα χρησιμοποιείτε με σεβασμό, μεγάλη φροντίδα και άγρυπνη διάκριση. Η απερίσκεπτη και ασεβής χρήση τους θα έχει αντίκτυπο στη ζωή σας με τεράστια βλάβη της. Η Φύση που σας περιβάλλει πρέπει να επηρεάζει με θετικό, ‘φυσικό’ τρόπο και τα εσωτερικά σας όργανα! Απ’ αυτά, δύο μπορούν επίσης να σας βλάψουν πολύ: η γλώσσα και η λαγνεία. Επειδή δε η λαγνεία προκαλείται και φουντώνει από το είδος της τροφής και του ποτού που προσλαμβάνετε, η γλώσσα είναι εκείνη που χρειάζεται την αμέριστη προσοχή σας. Ενώ τα μάτια, τα αυτιά και η μύτη σας χρησιμεύουν το καθένα τους για μία λειτουργία, η γλώσσα χρησιμεύει για δύο σκοπούς: να κρίνει το είδος της κάθε γεύσης και να προφέρει λόγια, τα οποία είναι σύμβολα επικοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ελέγχετε τη γλώσσα σας με διπλάσια προσοχή, εφόσον μπορεί να σας βλάψει διττά. Ο Πατάντζαλι, ο συγγραφέας των ιερών κειμένων Γιόγκα Σούτρας, έχει πει ότι όταν θα έχετε αποκτήσει απόλυτη κυριαρχία στη γλώσσα σας, η νίκη σε όλες τις πλευρές της ζωής θα είναι δική σας!


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1968, κατά τον εορτασμό των γενεθλίων του

15 Ιουνίου

Η Ανιδιοτελής Αγάπη είναι μόνο μία, κατά τον ίδιο τρόπο που και ο Θεός είναι μόνον Ένας. Γι’ αυτό τον λόγο οι γραφές διδάσκουν ότι «Υπάρχει μόνο ο Θεός, το Ένα δίχως δεύτερο» (“Ekam Eva Advitiyam Brahma”)! Εάν επιθυμείτε να κατανοήσετε την Ενότητα μέσα στο καθετί, πρέπει να προσπαθήσετε να Την κατανοήσετε αναγνωρίζοντας την Θειότητα που ενυπάρχει σε κάθε έμβιο ον που έρχεται σε επαφή μαζί σας. Απλά και μόνο επειδή σας έχει δοθεί μία ανθρώπινη μορφή, δεν πρέπει να νομίζετε ότι είστε άνθρωποι μόνο ως προς την εξωτερική σας φύση. Βεβαίως, η εξωτερική σας φύση δείχνει ότι είστε άνθρωποι. Ποτέ όμως μη λησμονείτε τον εσωτερικό Εαυτό σας που αποτελεί την πραγματική όψη του Θεού ο οποίος είναι ακλόνητα Παρών στα βάθη της καρδιάς σας! Όταν όμως ο Κύριος ο Θεός είναι ακλόνητα Παρών μέσα σας, είναι σωστό εσείς να προσποιείστε και να παρουσιάζετε στον κόσμο ψευδείς και ανάρμοστες εικόνες του εαυτού σας; Εάν μ’ αυτόν τον τρόπο αρχίζετε να εκδηλώνετε διάφορες επιθυμίες και να δείχνετε στον κόσμο μία στρεβλωμένη εικόνα του Εαυτού σας, που είναι θεϊκός, διαπράττετε μία αδικία απέναντι στην μόνιμη και αναλλοίωτη όψη του Θεού που ενοικεί στα βάθη της καρδιάς σας. 


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974» Τόμ.1, Κεφ.4

14 Ιουνίου

Όταν κοιτάζουμε τον Αβατάρ Ναρασίμχα, μας κατακλύζει ένα συναίσθημα φόβου. Όταν ο Κύριος ως Ναρασίμχα εμφανίστηκε μπροστά στον μικρό Πραχλάντα, εκείνος έμοιαζε σαν να στέκεται σε μια γωνίτσα γεμάτος τρόμο. Τότε, ο Κύριος ως Ναρασίμχα τον κοίταξε και τον ρώτησε αν φοβόταν την τρομακτική μορφή που είχε προσλάβει για να τιμωρήσει τον άπιστο πατέρα του. Ο Πραχλάντα όμως του εξήγησε ότι δεν φοβόταν τον Κύριο, διότι έβλεπε τη γλυκύτερη μορφή που θα μπορούσε κανείς να αντικρίσει και ότι ένιωθε βαθιά ευτυχία που μπορούσε να δει τον Κύριο. Τότε ο Κύριος τον ρώτησε τι φοβόταν. Σ’ αυτήν την ερώτηση ο Πραχλάντα απάντησε ότι φοβόταν ότι το όραμα του Θείου που του είχε δωρηθεί και που έβλεπε μπροστά του πιθανότατα θα εξαφανιζόταν σε λίγα λεπτά και έτσι θα έμενε μόνος! Ο φόβος που βασάνιζε τον Πραχλάντα ήταν μήπως ο Θεός τον αφήσει μόνο σ’ αυτόν τον κόσμο και εξαφανιστεί. Γι’ αυτό ήθελε να ζητήσει από τον Θεό να μην τον εγκαταλείψει. Βλέπετε ότι το θεϊκό όραμα και η θεία ομορφιά του Θεού είναι τέτοια που μόνο οι πιστοί Του μπορούν να τα εκτιμήσουν.


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Κεφ. 4.

13 Ιουνίου

Ο Θεός εισέρχεται στον νου των ανθρώπων υπό τη μορφή της Αγάπης και δημιουργεί προσκόλληση μεταξύ ενός ατόμου κι ενός άλλου. Όταν π.χ. μία μητέρα δείχνει αγάπη και στοργή στο παιδάκι της, αυτό το συναίσθημα πρέπει να το ερμηνεύουμε ως μία όψη του Θεού και όχι ως μία απλή σωματική σχέση. Αυτή η όψη του Θεού που υπάρχει στη μητέρα ως αγάπη, εκφράζεται εκ μέρους της ως στοργή. Όταν αυτή η όψη του Θεού εισέλθει στον νου φίλων, προσλαμβάνει τη μορφή της φιλίας, ενώ όταν εξαπλωθεί σε διάφορα αντικείμενα που σας ελκύουν, γίνεται επιθυμία. Εάν αυτή η αγάπη κατευθυνθεί προς τον Θεό, ονομάζεται αφοσίωση. Επειδή η αγάπη αυτή είναι παρούσα στον καθένα, η ρήση «Τα πάντα είναι Θεός» εκφράζει μια αδιαφιλονίκητη αλήθεια. Το ίδιο ακριβώς και η ρήση  «Η Αγάπη είναι ο ίδιος ο Θεός, ζείτε με Αγάπη». Για τον ίδιο λόγο πρέπει να εφαρμόζετε τη ρήση: «Αρχίζετε την ημέρα σας με αγάπη, περνάτε την ημέρα σας με αγάπη, γεμίζετε την ημέρα σας με αγάπη, τελειώνετε την ημέρα σας με αγάπη», διότι αυτή είναι η οδός που οδηγεί στον Θεό.  


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «SummerShowersinBrindavan1974» Τόμ. 1, Κεφ. 4.

12 Ιουνίου

Το είδος του δέντρου που θα φυτρώσει εξαρτάται από τη φύση του σπόρου. Η γεύση στο στόμα εξαρτάται από το είδος του φαγητού που δοκιμάζει κανείς. Όταν ο Κρίσνα πήγε σαν απεσταλμένος στην αυλή των Καουράβας για να προτείνει ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις, το μέγεθος του προβληματισμού και της ανησυχίας των αδελφών Πάνταβας δυσκολεύονταν να το κατανοήσουν οι γύρω τους. Ιδιαίτερα ο Νάκουλα και ο Σάχαντέβα ανησυχούσαν περισσότερο από τους άλλους, διότι αισθάνονταν ότι ο μεγαλύτερος αδελφός τους έστελνε τον Κρίσνα σ’ ένα περιβάλλον γεμάτο κακόβουλους ανθρώπους. Ανησυχούσαν  λοιπόν πολύ για το τι κακό θα μπορούσαν αυτοί οι άνθρωποι να κάνουν στον Κρίσνα και έως ότου τον δουν να επιστρέφει ασφαλής, δεν έβαλαν στο στόμα τους ούτε μία γουλιά νερό. Επειδή οι αδελφοί Πάνταβας έτρεφαν στον Κρίσνα τέτοια βαθιά πίστη αλλά και αγάπη, ο Κρίσνα με τη σειρά του τους προστάτευε κάθε τους στιγμή. Το είδος της σχέσης που υπάρχει μεταξύ του Θεού και των πιστών Του πάντοτε ενισχύεται και δυναμώνει με τον δεσμό της αγάπης. 


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 4.

11 Ιουνίου

Συχνά φτιάχνετε το γλύκισμα ‘λάντου’ που κύριο συστατικό του είναι το αλεύρι από διάφορα δημητριακά της Βεγγάλης. Έχετε ποτέ σας δοκιμάσει αυτό το αλεύρι; Από μόνο του δεν έχει καμία γεύση – μόνο επειδή του προσθέτετε ζάχαρη, αποκτά μια ιδιαίτερη γεύση. Επίσης, πολλοί από σας κατασκευάζετε γλυκά και από χοντροαλεσμένο αλεύρι σιταριού, που κι αυτό από μόνο του είναι τελείως άγευστο – αποκτά γλυκύτητα μόνο όταν του προσθέτετε ζάχαρη. Βλέπετε λοιπόν ότι σε όλα τα διαφορετικά γλυκά, το κύριο και κοινό συστατικό τους είναι η ζάχαρη. Παρομοίως, σε όλα τα πράγματα και τα πλάσματα που βλέπετε ολόγυρά σας στον κόσμο, η θεϊκή γλυκύτητα αποτελεί το κοινό χαρακτηριστικό τους! Επίσης, κάθε άνθρωπος έχει μέσα του το θεϊκό στοιχείο με τη μορφή της Ύπαρξης, της Συνειδητότητας και της Ευδαιμονίας (Σατ-Τσιτ-Άναντα). Συνεπώς, να θεωρείτε το στοιχείο του Θείου μέσα στον άνθρωπο κάτι πολύ σημαντικό! Μην τρέφετε μέσα σας την πλάνη ότι είστε μόνο το γήινο σώμα και προσκολλάστε σ’ αυτό, διότι τότε δεν θα μπορέσετε να κατανοήσετε την πραγματική φύση του Θείου που ενυπάρχει σε κάθε άνθρωπο.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 4.

10 Ιουνίου

Ένα άτομο μπορεί να εκπροσωπεί το ιδεώδες σ’ έναν ορισμένο τομέα, αλλά είναι σπάνιο να βρεθεί άτομο που σε όλους τους τομείς - τον κοινωνικό, τον πολιτικό, τον πνευματικό και τον οικονομικό - να είναι σε θέση να καθοδηγήσει τους άλλους, αποτελώντας το ιδεώδες στους τομείς αυτούς. Εξετάζοντας όμως την αρχαία ιστορία μας, διαπιστώνουμε ότι ο Σρι Κρίσνα υπήρξε ένα τέτοιο σπάνιο άτομο και μπορούμε να πούμε ότι συμβολίζει το ιδεώδες σε όλους τους τομείς για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Ωστόσο, αν θέλουμε να κατανοήσουμε αληθινά αυτές τις ιδεώδεις πλευρές του Σρι Κρίσνα, πρέπει μέχρις ενός ορισμένου βαθμού να παραβλέψουμε τη Θειότητά του και να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας στις ανθρώπινες πλευρές της ζωής του και των έργων του. Διότι, όσο συγκεντρώνουμε την προσοχή μας στις θεϊκές πλευρές του, οι άριστες ανθρώπινες ιδιότητές του δεν θα μας γίνουν εμφανείς στη σωστή τους διάσταση. Και τούτο διότι στις μέρες μας οι άνθρωποι είναι διατεθειμένοι να λατρέψουν κάποιον άνθρωπο, δεν είναι όμως διατεθειμένοι να κατανοήσουν την ανθρώπινη φύση. Το να κατανοήσει κανείς τη θεϊκή δύναμη που ενυπάρχει στον άνθρωπο, είναι δυνατόν μόνο αν μελετήσει την ανθρώπινη φύση του.


Από το Summer Roses on Blue Mountains 1976, κεφ 4

9 Ιουνίου

Όλα τα προβλήματα, οι δυσκολίες και οι δυστυχίες που αντιμετωπίζετε στη ζωή σας, τελικά θα εξελιχθούν σ’ ένα μέσο για να βιώσετε χαρές και ευτυχία. Ακόμα κι ένα διαμάντι αμύθητης αξίας, δεν αποκτά την αξία αυτή παρά μόνον όταν υποστεί επεξεργασία και κόψιμο σε πολλές όψεις. Επίσης, ο αμιγής χρυσός δεν θα μετατραπεί σ’ ένα όμορφο κόσμημα αν προηγουμένως ο χρυσοχόος δεν τον βάλει στην κάμινο, δεν τον χτυπήσει με το σφυρί και δεν τον τρυπήσει με διάφορα εργαλεία. Έτσι κι εσείς, όποτε βιώνετε δυστυχίες, δοκιμασίες, εμπόδια και ταραχές, πρέπει ν’ αναγνωρίζετε τα βιώματα αυτά μόνο σαν μονοπάτια που οδηγούν στην τελική ευτυχία σας. Επομένως, πρέπει να είστε προετοιμασμένοι ν’ αποδεχτείτε τον πόνο και τη δυστυχία. Το ν’ αναζητάτε μόνο την ευχαρίστηση και τη χαρά στη ζωή σας και να μην καλωσορίζετε τις δυστυχίες δεν είναι σωστό. Η χαρά και η ευτυχία προέρχονται από τον πόνο. Πρέπει να κατανοήσετε ότι όλοι οι πόνοι και οι δυστυχίες τελικά θα καταλήξουν σε ευτυχία.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains, 1976» Κεφ. 3

8 Ιουνίου

Οι σημερινοί νέοι θεωρούν ότι το να δίνει κανείς πίστη στους Βέδες και να αποδέχεται τις εντολές τους είναι κάτι το παρωχημένο, ‘παλαιομοδίτικο’ και αντίθετο προς τη σημερινή έννοια της πολιτιστικής καλλιέργειας. Οι σημερινοί νέοι δεν κάνουν τον κόπο να διερευνήσουν τι περιέχεται στις ιερές γραφές. Μάλιστα λένε ότι εκείνοι που ακολουθούν τις διδασκαλίες τους διαθέτουν μόνο τυφλή πίστη. Εγώ όμως σας λέγω: αν κανείς διαφωνεί και επιχειρηματολογεί για κάτι αφού έχει εξοικειωθεί πλήρως με το περιεχόμενο του, μπορεί να επιχειρηματολογεί όσο θέλει – αν όμως διαφωνεί έχοντας πλήρη άγνοια του περιεχομένου του, η επιχειρηματολογία του είναι αδύνατη. Οι Βέδες μάς έχουν διδάξει πολλαπλές πλευρές της Αλήθειας (Σάτυαμ), της Σοφίας (Γκνιάναμ) και της Άναρχης Αιωνιότητας (Ανάντα). Γι’ αυτό πρέπει να διερωτηθούμε: είναι άραγε εκείνοι που περιγράφουν την Αλήθεια ως Αλήθεια και τη Γνώση ως Γνώση άκριτοι και ανόητοι, ή μήπως άκριτοι και ανόητοι είναι εκείνοι που περιγράφουν την Αλήθεια ως αναλήθεια και τη Γνώση ως άγνοια;


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 3.

7 Ιουνίου

Αποκτήστε το προσόν να κατανοείτε τη μορφή της αγάπης και τρυφερότητας που ο Κύριος ο Θεός χαρίζει πλουσιοπάροχα στους πιστούς Του. Κατανοήστε ότι η ευτυχία γεννιέται μέσα από τον πόνο και ότι ο πόνος οδηγεί στην ευτυχία. Λόγω του ότι οι αδελφοί Πάνταβας έζησαν μέσα στα άγρια δάση για 12 ολόκληρα χρόνια και τον 13ο χρόνο κρύφτηκαν ώστε να μην μπορούν να αναγνωριστούν, όλοι οι άνθρωποι σήμερα θαυμάζουν τις ανώτερες και ευγενείς ιδιότητες του χαρακτήρα τους. Επίσης, λόγω των πολλών εμποδίων και βασάνων που αντιμετώπισε ο νεαρός Πραχλάντα, όλος ο κόσμος σήμερα γνωρίζει πόσο βαθιά ήταν η αφοσίωσή του στον Θεό. Ο Πραχλάντα ούτε στιγμή δεν δάκρυσε, ούτε στιγμή δεν γόγγυξε από τους πόνους των βασανιστηρίων που του έκαναν – το μόνο που έκανε ήταν να επαναλαμβάνει το όνομα του Θεού και να Του ζητά την Παρουσία Του. Η αφοσίωσή του, η αταραξία και η γαλήνη του τόσο μπροστά στον πόνο, όσο και στην ευχαρίστηση, παραμένει ακόμα και σήμερα ένα ζωντανό παράδειγμα του τι μπορεί να επιτύχει η πραγματική πίστη και η αφοσίωση στον Θεό. Αναλογιστείτε όμως: αν ο Πραχλάντα είχε ζήσει στα ανάκτορα απολαμβάνοντας κάθε πολυτέλεια, καθώς και την φροντίδα και την τρυφερότητα του πατέρα του, πώς ολόκληρος ο κόσμος θα είχε γνωρίσει την βαθιά και ακλόνητη πίστη του; 


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains, 1976», Κεφ. 3.

6 Ιουνίου

Ο όρος ‘παράδοση’ μάς μεταδίδει την έννοια ότι υπάρχει κάποιος που δίνει κάτι και κάποιος που το αποδέχεται και ότι παραδίδετε κάτι σε κάποιον. Έτσι, στον όρο ‘παράδοση’ εμπεριέχεται κι ένα αίσθημα δυαδικότητας. Όμως, ένας άνθρωπος που ο νους του διέπεται από δυαδικότητα είναι κατά το ήμισυ τυφλός! Το αληθινό νόημα της παράδοσης στον Θεό είναι η αναγνώριση εκ μέρους σας ότι μέσα στον καθένα και μέσα στα πάντα είναι Παρών ο Θεός. Η αναγνώριση της Παρουσίας του Θεού σε όλα τα πλάσματα (Τζίβας) είναι η μόνη αληθινή έννοια του όρου ‘παράδοση στον Θεό. Οφείλετε λοιπόν να εκπληρώνετε όλα τα όσα σας έχουν αναθέσει σαν ν’ αποτελούν καθήκον σας. Δεν είναι καθόλου σωστό να παραμελείτε τα καθήκοντά σας, να κάθεστε άπραγοι και αδρανείς και να ισχυρίζεστε ότι έχετε παραδώσει τα πάντα στον Κύριο τον Θεό! Αντιθέτως, αν αισθάνεστε ότι κάθε εργασία που κάνετε, την κάνετε για να ευαρεστείται ο Θεός, τότε έχετε κατανοήσει σωστά τον όρο ‘παράδοση στον Θεό’. Αν όμως αποδίδετε στον Θεό τις συνέπειες όλων των κακών πραγμάτων που κάνετε, και τις συνέπειες των καλών πράξεών σας τις πιστώνετε στον εαυτό σας, πάλι δεν έχετε εφαρμόσει τον όρο ‘παράδοση στον Θεό` με τον σωστό τρόπο!


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «SummerShowersinBrindavan, 1974» Τόμ.1, Κεφ. 3.

5 Ιουνίου

Όπως συνηθίζεται ακόμα και σήμερα, ο οδηγός ενός ιδιωτικού αυτοκινήτου θα βγει και θ’ ανοίξει την πόρτα στον επιβάτη του για να κατεβεί. Μία μέρα στον πόλεμο της Μαχαμπάρατα, μετά το τέλος της μάχης, όταν το άρμα του Αρτζούνα, ηνίοχος του οποίου ήταν ο Σρι Κρίσνα, έφθασε μπροστά στην κατοικία του Αρτζούνα, εκείνος επέμενε να κατεβεί πρώτος ο Σρι Κρίσνα και να του ανοίξει την πόρτα του άρματος. Ο Σρι Κρίσνα διαφώνησε και με πολύ αυστηρό τόνο που δεν χωρούσε αντίρρηση, είπε στον Αρτζούνα όχι μόνο να κατεβεί από το άρμα πρώτος, αλλά και να μπει αμέσως στην κατοικία του. Μην αναγνωρίζοντας το βαθύ νόημα των λόγων του Σρι Κρίσνα, ο Αρτζούνα με μεγάλη δυσθυμία υπάκουσε. Μόλις μπήκε στην κατοικία του, πήδηξε από το άρμα και ο Σρι Κρίσνα. Την ίδια στιγμή, ολόκληρο το άρμα τυλίχτηκε στις φλόγες. Όταν οι κατάπληκτοι αδελφοί Πάνταβας ρώτησαν γιατί ανεφλέγη το άρμα, ο Σρι Κρίσνα τους εξήγησε ότι κατά τη διάρκεια της μάχης, όλα τα καταστροφικά όπλα που τους είχαν ρίξει οι εχθροί, τα είχε αδρανοποιήσει και τα κρατούσε κάτω από τα πόδια του – τώρα όμως, που κατέβηκε από το άρμα, αυτά εξερράγησαν. Το δίδαγμα είναι ότι ο Θεός πάντα σχεδιάζει και προνοεί ώστε να προστατεύσει τους πιστούς του από κάθε κακό.


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 3.

4 Ιουνίου

Η έννοια της παράδοσης στον Θεό έχει παρερμηνευθεί, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι στο όνομα της παράδοσης να καλλιεργούν την οκνηρία και την απραξία. Τότε νομίζουν ότι έχουν παραδώσει τον νου και το σώμα τους στον Θεό. Όμως, ο νους σας δεν είναι υπό τον έλεγχό σας, πώς μπορείτε λοιπόν να τον πάρετε και να τον παραδώσετε στον Θεό; Επίσης, ούτε το σώμα σας είναι υπό τον έλεγχό σας. Οπότε, το να ισχυρίζεστε ότι έχετε παραδώσει νου και σώμα στον Κύριο τον Θεό, είναι αναληθές. Η φλογέρα είναι ένα άριστο παράδειγμα ενός εργαλείου που είναι πολύ κοντά στον Κύριο, η δε μεγαλειώδης ιδιότητα της φλογέρας είναι η ολοκληρωτική παράδοσή της σ’ Εκείνον: δεν έχει μείνει τίποτε μέσα της, ούτε το παραμικρό κατάλοιπο επιθυμιών, το εσωτερικό της είναι ολότελα κενό! Η φλογέρα έχει εννέα οπές, το ίδιο και το σώμα σας. Η φλογέρα μπόρεσε ν’ αποκτήσει τέτοια εγγύτητα με τον Κρίσνα, ακριβώς διότι το εσωτερικό της είναι απόλυτα κενό! Παρομοίως, αν μπορέσετε ν’ απαλλάξετε το σώμα σας από το συνονθύλευμα των επιθυμιών που έχει συσσωρευτεί στο εσωτερικό του, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι και η ‘φλογέρα’ του σώματός σας θ’ αποκτήσει εγγύτητα με τον Κύριο τον Θεό!


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 3.

3 Ιουνίου

Λέγεται ότι ο βασιλιάς Ντριταράστρα με την ερώτηση που έκανε στην αρχή της Μπάγκαβαντ Γκίτα, περιέγραψε το πεδίο μάχης της Κουρουκσέτρα ως Ντάρμακσέτρα, δηλ. πεδίο μάχης της Αρετής. Η ερώτηση του τυφλού βασιλέα Ντριταράστρα ήταν: «τι κάνουν οι γιοι μου και οι Πάνταβας στο πεδίο μάχης της Κουρουκσέτρα;». Αναφερόμενος στους γιους του, Καουράβας, χρησιμοποιεί την κτητική αντωνυμία ‘μου’, που σημαίνει ‘εκείνους με τους οποίους έχω δεσμούς προσκόλλησης’. Αλλά η προσκόλληση έχει να κάνει με τις ταμασικές και ρατζασικές ιδιότητες, τις ιδιότητες της νωθρότητας και του πάθους. Έτσι, αυτό που στην πραγματικότητα ρώτησε ο βασιλιάς Ντριταράστρα, μέσα στην πνευματική του άγνοια, ήταν «τι κάνουν οι ταμασικές και ρατζασικές ιδιότητες που αντιπροσωπεύονται από τους Καουράβας, στη μάχη με τους Πάνταβας, που συμβολίζουν τις σαττβικές ή αγνές ιδιότητες χαρακτήρα. Η μάχη αυτή δίδεται ακατάπαυστα μέσα στο ανθρώπινο σώμα, το οποίο είναι το αληθινό πεδίο της Αρετής (Ντάρμακσέτρα), στο πεδίο της μάχης Κουρουκσέτρα, που συμβολίζει τα όργανα των αισθήσεων. Ο δε Σρι Κρίσνα, υπό τη μορφή της συνειδητότητας ή Άτμα, είναι εσαεί ο μάρτυς και παρατηρητής αυτής της μάχης.


Μπάμπα, Ομιλία που περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 3.

2 Ιουνίου

Όταν φοράτε ένα ρολόι και κάποιος σας ρωτήσει πού έχει κατασκευαστεί, του απαντάτε ότι έχει κατασκευαστεί από μία Ελβετική εταιρία ωρολογοποιίας. Δεν έχετε δει ούτε την Ελβετική εταιρία, ούτε και τον ωρολογοποιό, ωστόσο χρησιμοποιείτε το ρολόι. Εμφανίστηκε το ρολόι αυτό με θαυματουργό τρόπο μπροστά σας, ή ένας ωρολογοποιός χρειάστηκε κάποιο χρόνο για να το κατασκευάσει; Συμφωνείτε ότι η τεχνογνωσία και η διαδικασία συναρμολόγησης ρολογιών πρέπει κάπου να υπάρχει, επίσης παραδέχεστε δίχως τον παραμικρό δισταγμό ότι κάποιο άτομο έχει συναρμολογήσει αυτό το ρολόι. Σας ρωτώ λοιπόν: εάν ένα ρολόι έχει δημιουργό, τι μπορείτε να πείτε για το Σύμπαν; Ποιος έχει δημιουργήσει όλα αυτά που είναι τόσο μόνιμα, τόσο  σταθερά; Όταν θέτουμε ένα τέτοιο ερώτημα, οι άνθρωποι απλά το παραγκωνίζουν και λένε ότι όλα όσα βλέπουμε στη δημιουργία αποτελούν κάτι το φυσικό – δεν αναγνωρίζουν τον Δημιουργό που έχει δημιουργήσει όλα αυτά που βλέπουν γύρω τους. Εγώ όμως σας λέγω, ότι το να μην αποδέχεται κανείς την ύπαρξη ενός Δημιουργού του Σύμπαντος, σημαίνει ότι είναι άμυαλος, ανόητος και έχει πνευματικές παρωπίδες.


Μπάμπα, Ομιλία που περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμος 1, Κεφ. 3

1 Ιουνίου

Μόλις ακούσετε το όνομα του ποταμού Γάγγη φέρνετε στη μνήμη σας τις δύο όχθες του που είναι γεμάτες τόπους προσκυνήματος και όπου βρίσκονται επίσης τα διάσημα μοναστήρια πνευματικής μάθησης και σοφίας. Νοερά βλέπετε μπροστά σας τα μεγάλα πνευματικά κέντρα όπως το Μπενάρες, το Πραγιάγκ, το Ρισικές και το Χαριντβάρ. Κατά τον ίδιο τρόπο τώρα, πρέπει ν’ αναγνωρίζετε και τα μεγάλα «κέντρα προσκυνήματος» μέσα σας! Τα εσωτερικά σας όργανα (Antahkarana), δηλαδή ο νους, η διάνοια, η μνήμη και η ατομική σας συνείδηση, είναι τα μεγάλα κέντρα προσκυνήματος του σώματός σας. Το έθιμο στους ιερούς τόπους προσκυνήματος είναι να τελούνται από τους μοναχούς και τους προσκυνητές ιερές πράξεις, οι οποίες σαν συνέπεια γεννούν μέσα τους ιερές σκέψεις. Στο εσωτερικό του σώματός σας τώρα, στις ‘όχθες’ των αρτηριών του ζωογόνου αίματος, τον νου, τη διάνοια, τη μνήμη και την ατομική συνείδηση, πρέπει όλα αυτά να τα αναγνωρίζετε ως κέντρα, όπου μπορούν να γεννηθούν θετικές και καλές ιδέες.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On the Blue Mountains» 1976, Κεφ. 3