Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

Σκέψεις για την ημέρα

Όπως αναγράφονται καθημερινά στον πίνακα του Πρασάντι Νίλαγιαμ

Φεβρουάριος 2022

28 Φεβρουαρίου

«Ο νους γεννήθηκε από τη Σελήνη», λέει η Purusha Sukta. Η Σελήνη έχει δεκαέξι όψεις. Ομοίως, ο νους έχει δεκαέξι πτυχές. Τη νύχτα του Σιβαράτρι, δεκαπέντε από τις δεκαέξι όψεις της Σελήνης είναι αόρατες και μόνο μία όψη είναι ορατή. Ο νους είναι επίσης στην ίδια κατάσταση. Εάν κατά τη διάρκεια του Σιβαράτρι διαλογίζεται κανείς στον Θεό, μπορεί να επιτύχει εγγύτητα στο Θείο. Η υπέρτατη ιερότητα του Σιβαράτρι συνίσταται στη συνειδητοποίηση της ενότητας με το Θείο μέσω του διαλογισμού στον Θεό. Αυτό που αρνείστε είναι η Πραγματικότητα! Μόνο το Θείο υπάρχει. Ο κόσμος είναι μη-πραγματικός. Ξεχνώντας το Πραγματικό, οι άνθρωποι χάνονται στην αναζήτηση του παροδικού. Ο κόσμος πρέπει να θεωρείται ως η ανακλώμενη εικόνα του Θείου. Όλες οι πράξεις πρέπει να γίνονται ως προσφορά στο Θείο. Οι αληθινοί αφοσιωμένοι του Θεού δεν πρέπει να αποδίδουν καμία σημασία στις διαφορές θρησκείας, κάστας ή πίστης. Αυτές είναι απλώς διαφορές στο όνομα και τη μορφή. Συνειδητοποιώντας ότι η ιερή αρχή του Σίβα είναι παρούσα σε όλους, οι πιστοί δεν πρέπει να περιφρονούν ούτε να βλάπτουν κανέναν.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 11 Φεβρουαρίου 1983


27 Φεβρουαρίου

Έχετε πλήρη επίγνωση των χαρακτηριστικών αυτής της εποχής που διανύουμε. Βρίσκουμε γύρω μας αδικία, ανηθικότητα και αναλήθεια με όλα τα αρνητικά τους χαρακτηριστικά και φρικαλεότητες. Όμως, παρ’ όλα αυτά πρέπει να βαδίσουμε μπροστά, με μια ήσυχη, ανεκτική και ευγενική στάση απέναντι στη ζωή. Σχεδόν όλοι οι τομείς και τα κοινωνικά στρώματα είναι μολυσμένα με αυτά τα δηλητηριώδη συναισθήματα, αλλά ο τομέας της εκπαίδευσης, που είναι ο πιο σημαντικός, χρειάζεται την ιδιαίτερη προσοχή μας. Θα πρέπει πρώτα να αναρωτηθούμε και να προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε γιατί οι γονείς ή οι μαθητές ή οι δάσκαλοί τους συμμετέχουν ενεργά σε αντιακαδημαϊκές δραστηριότητες. Ο κύριος λόγος είναι ότι ο ανθρώπινος νους στοιχειώνεται και κυριαρχείται από δύο ύπουλα ελαττώματα: τον εγωισμό και τη φιλοδοξία. Αυτές οι δυνάμεις στέκονται εμπόδιο στο να συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος τις αξίες που συνθέτουν την ανθρώπινη φύση του. Δεν είναι ανθρώπινο να ανταλλάσσει την πολύτιμη ζωή του –τόσο πολύτιμη όσο ένα πολύτιμο πετράδι– με κοσμικές επιθυμίες και φιλοδοξίες –που είναι τόσο χαμηλής αξίας όσο ένα κάρβουνο.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 10 Απριλίου 1975


26 Φεβρουαρίου

Υπάρχει μια στενή αμοιβαία σχέση μεταξύ της στάσης του σώματος και της στάσης του νου μας. Έτσι, τα εσώτερα συναισθήματα των ανθρώπων είναι εμφανή από τη στάση του φυσικού τους σώματος. Η στάση και η εμφάνιση του σώματος μας βοηθούν να ανακαλύψουμε αυτά τα συναισθήματα. Πάρτε ένα παράδειγμα. Έτοιμοι για καυγά, με τα μανίκια του πουκαμίσου ανασηκωμένα και τις παλάμες στρογγυλεμένες σε γροθιές, δεν είναι δυνατόν να επιδείξουμε αγάπη ή αφοσίωση. Με λυγισμένα γόνατα, τα μάτια μισόκλειστα και τα χέρια υψωμένα πάνω από το κεφάλι με τις παλάμες ενωμένες, είναι δυνατόν να δείξει κανείς θυμό ή μίσος ή σκληρότητα; Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι αρχαίοι σοφοί καθοδηγούσαν τον πνευματικό αναζητητή λέγοντας ότι είναι απαραίτητο κατά τη διάρκεια της προσευχής και του διαλογισμού να υιοθετεί την κατάλληλη σωματική στάση. Είδαν ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να ελεγχθεί η αστάθεια του νου. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 2


25 Φεβρουαρίου

Όταν κερδίσετε την Αγάπη του Θεού, η συμπόνια Του θα ρέει προς εσάς. Η αγάπη δίνει και συγχωρεί. Ο εγωισμός παίρνει και λησμονεί. Όταν ο γιος σας κλέψει κάποια χρήματα από το σπίτι, δεν θα τον παραδώσετε στην αστυνομία· αλλά, όταν ο υπηρέτης σας κλέψει ένα κουτάλι, δεν έχετε τέτοιους ενδοιασμούς. Διότι, δεν έχετε αγάπη για τον υπηρέτη. Ζήστε χωρίς να μισείτε τους άλλους, χωρίς να τους καταδικάζετε και να αναζητάτε σφάλματα σ’ αυτούς. Ο Βυάσα, ο οποίος έγραψε δεκαοκτώ ογκώδεις Πουράνας, τις συνόψισε όλες σε ένα μικρό δίστιχο: «Το να κάνεις το καλό στους άλλους είναι η μόνη αξιέπαινη πράξη· το να κάνεις το κακό είναι η πιο ειδεχθής αμαρτία». Όταν αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να κάνετε το καλό, τουλάχιστον αποφύγετε να κάνετε το κακό. Αυτό από μόνο του είναι αξιέπαινη υπηρεσία! Μην προσπαθείτε να ανακαλύψετε διαφορές· ανακαλύψτε την ενότητα. Καταλάβετε ότι ο σκοπός της ζωής είναι να γνωρίσετε τον Θεό, που είναι η ίδια η Αγάπη, μέσω της Αγάπης, και να αποδείξετε μέσω της δικής σας Αγάπης ότι Τον έχετε γνωρίσει.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Απριλίου 1975


24 Φεβρουαρίου

Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα ακολουθούν μόνο το πλήρες πάθους και ανησυχίας και το γεμάτο νωθρότητα και άγνοια μονοπάτι στην επανάληψη του Θείου Ονόματος και στον διαλογισμό. Ωστόσο, η ίδια η επιδίωξη της επανάληψης του Θείου Ονόματος και του διαλογισμού είναι για να εξαγνίσει το νου και τη διάνοια. Για να επιτευχθεί αυτό, το μονοπάτι του αγνού και γαλήνιου διαλογισμού είναι το καλύτερο. Όταν ο νους και η διάνοια εξαγνιστούν, θα λάμψουν με τη λάμψη της κατανόησης του Εαυτού. Αυτός στον οποίο αυτή η Γνώση λάμπει πλήρως αποκαλείται σοφός. Ο γνώστης του Εαυτού-Θεού γίνεται Θεός. Ο στόχος της ζωής, αυτό που δίνει αξία στη ζωή, είναι η γνώση του Εαυτού ή, με άλλα λόγια, η γνώση της Βάσης της ατομικής ψυχής. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 2


23 Φεβρουαρίου

Η Διάνοια πρέπει να διατηρείται οξεία, καθαρή και ευθεία. Υπάρχουν τέσσερα είδη διάνοιας, ανάλογα με την κατεύθυνση προς την οποία καθοδηγεί τον άνθρωπο: 1) Αυτή που υποδεικνύει μια πλήρως εγωιστική φύση, όπου το άτομο δεν ενδιαφέρεται ούτε καν για τη γυναίκα και τα παιδιά του, αλλά είναι πρόθυμο να εκπληρώσει πρωταρχικά τις δικές του ανάγκες. 2) Στη συνέχεια έχουμε αυτήν που επιτρέπει κάποια σκέψη και για την ευτυχία των άλλων. 3) Η επόμενη αφορά αυτούς που αναζητούν για τους άλλους τόση ευτυχία όση αναζητούν και για τον εαυτό τους. Είναι διατεθειμένοι να υποβληθούν σε οποιοδήποτε κόπο για να εξασφαλίσουν και για τους άλλους αυτό που θεωρούν ότι θα χαρίσει στους ίδιους ευτυχία. 4) Τέλος, είναι η πνευματική διάνοια, η οποία πάντα κατευθύνει τον άνθρωπο στο μονοπάτι της αυταπάρνησης και της υπηρεσίας, γιατί μόνο αυτά οδηγούν στην πνευματική πρόοδο. Η πνευματική διάνοια αναγνωρίζει την ενότητα της δημιουργίας και έτσι, όλα όσα αισθάνεται το άλλο πρόσωπο ταυτίζονται με όσα νιώθει το ίδιο το άτομο, στον ίδιο βαθμό.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Απριλίου 1975


22 Φεβρουαρίου

Υπάρχουν τρεις τρόποι με τους οποίους οι αναζητητές προσπαθούν να εισέλθουν στο μονοπάτι του διαλογισμού: Στο αγνό και γαλήνιο (σαττβικό) μονοπάτι θεωρούν την επανάληψη του Ονόματος και τον διαλογισμό ως καθήκον και υποφέρουν οποιαδήποτε ταλαιπωρία για χάρη του. Είναι πλήρως πεπεισμένοι ότι όλα αυτά είναι απλώς μια ψευδαίσθηση, γι’ αυτό και κάνουν μόνο καλό κάτω από όλες τις συνθήκες και ανά πάσα στιγμή. Επιθυμούν μόνο το καλό όλων και είναι πάντα στοργικοί προς όλους· περνούν αδιάκοπα χρόνο με την ανάμνηση και τον διαλογισμό του Θεού. Δεν αποζητούν ούτε καν τον καρπό της επανάληψης του ονόματος και του διαλογισμού· τα αφήνουν όλα στον Θεό! Στο παθιασμένο, ανήσυχο (ρατζασικό) μονοπάτι, κάποιος λαχταρά τον καρπό των πράξεών του σε κάθε βήμα. Αν ο καρπός δεν είναι διαθέσιμος, τότε, σταδιακά, η χαλαρότητα και η αποστροφή κυριεύουν τον πνευματικό αναζητητή και η επανάληψη του ονόματος και ο διαλογισμός σιγά-σιγά στερεύουν. Το μονοπάτι της νωθρότητας και της άγνοιας (ταμασικό) είναι ακόμη χειρότερο. Ο Θεός θα έρθει στη μνήμη μόνο σε στιγμές κινδύνου ή οξείας ταλαιπωρίας ή όταν κάποιος πέφτει θύμα κάποιας απώλειας ή πόνου!

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 2


21 Φεβρουαρίου

Ο άνθρωπος πρέπει να αποκτήσει επίγνωση της αληθινής του φύσης και να εδραιωθεί σε αυτήν. Διαφορετικά, παύει να δικαιούται αυτό το όνομα. Όταν η φωτιά δεν καίει ή όταν το νερό δεν ρέει, μπορούν να διεκδικούν αυτά τα ονόματα; Η αυθεντικότητα συνίσταται στο να είναι κανείς αληθινός στον βαθύτερο πυρήνα του. Ο άνθρωπος έχει την Αλήθεια ως φύση του. Αυτό σημαίνει ότι η συμπεριφορά του θα πρέπει να είναι πάντα ειλικρινής· να λέει μόνο αυτό που νιώθει πως είναι αληθινό. Ομοίως, θα πρέπει να ενεργεί σύμφωνα με τα λόγια του· οι σκέψεις, τα λόγια  και οι πράξεις του πρέπει να συνάδουν και να χαρακτηρίζονται από συνέπεια. Αν σε οποιαδήποτε περίπτωση, αυτή η συμφωνία απουσιάζει, τότε, το άτομο αυτό είναι άνθρωπος μόνο ως προς την εξωτερική του μορφή. Είναι χειρότερος από ένα κτήνος, διότι, τα κτήνη δεν φέρουν το βάρος και την ευθύνη της σκέψης και του λόγου. Όλα τα πράγματα στη Δημιουργία υπόκεινται στο νόμο της αλλαγής όπως και ο άνθρωπος επίσης. Αλλά, ο άνθρωπος πρέπει να χρησιμοποιεί τον νόμο για την πρόοδο και όχι για να γλιστράει όλο και χαμηλότερα στην κλίμακα. Η Δικαιοσύνη είναι ο κανόνας τον οποίο πρέπει να τηρεί, έτσι ώστε να αλλάζει από το καλό στο καλύτερο και από το καλύτερο στο άριστο. 

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Απριλίου 1975


20 Φεβρουαρίου

Ο άνθρωπος είναι ουσιαστικά από τη φύση του θεϊκός. Εξαιτίας ποικίλων παραγόντων τείνει να ξεχνά την εγγενή του Θεϊκότητα. Το πέπλο της άγνοιας που κρύβει τη Θεότητα μέσα του δεν μπορεί να αφαιρεθεί εύκολα. Ούτε ο πλούτος, η θέση ή η μόρφωση μπορούν να τον απαλλάξουν από αυτή την κακοδαιμονία. Μόνο η Γνώση του Εαυτού μπορεί να του χαρίσει τη γιατρειά. Δεν θα πρέπει να παραπλανάσθε από τις απολαύσεις που προέρχονται από τα περιουσιακά στοιχεία, την κοινωνική θέση ή την ευημερία. Αυτά είναι παροδικά πράγματα, τα οποία έρχονται και φεύγουν. Ο πόνος και η ευχαρίστηση είναι περιστασιακά στην ανθρώπινη ζωή, όπως οι συγγενείς και οι φίλοι. Ο άνθρωπος θα πρέπει να προσπαθήσει να συνειδητοποιήσει την αληθινή του φύση, να βιώσει την έμφυτη θεϊκότητά του και να μην υποκύπτει στους πειρασμούς της στιγμής. Τόσο ο πόνος όσο και η ηδονή εξαπατούν. Δεν πρέπει να επιτρέπετε στον εαυτό σας να παρασύρεται από αυτά. Ο Εαυτός υπερβαίνει τον χρόνο και τον χώρο. Είναι Αιώνιος και Αμετάβλητος. Η διερεύνηση της φύσης του Εαυτού είναι το μήνυμα της αιώνιας φιλοσοφίας. Είναι επίσης το πρωταρχικό καθήκον του ανθρώπου.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1986


19 Φεβρουαρίου

Η επανάληψη του ονόματος του Θεού και ο διαλογισμός δεν πρέπει ποτέ να κρίνονται με βάση απλά εξωτερικά κριτήρια. Η ουσία τους βρίσκεται στη σχέση τους με τον Εαυτό. Η αθάνατη εμπειρία του Εαυτού δεν πρέπει ποτέ να αναμειγνύεται με τις κατώτερες δραστηριότητες του παροδικού κόσμου. Τέτοιες δραστηριότητες αξίζει να αποφεύγονται. Όταν τους δίνεται χώρος, και όταν κανείς ταλαντεύεται μεταξύ ανυπομονησίας και νωθρότητας, και αν ανησυχεί πάντα, σκεπτόμενος: «Γιατί ο στόχος δεν έχει επιτευχθεί ακόμα; Γιατί είναι ακόμα μακριά;» τότε η επανάληψη του ονόματος και ο διαλογισμός γίνονται επιδιώκοντας το κέρδος με το βλέμμα στραμμένο στον καρπό τους. Ο μοναδικός καρπός τους είναι αυτός: η μετατροπή του εξωτερικού ανθρώπου σε εσωτερικό· η στροφή του βλέμματος προς τα μέσα, στην εσωτερική όραση που αντικρίζει την πραγματικότητα της ευδαιμονίας του Εαυτού. Γι’ αυτή τη μεταμόρφωση, πρέπει να είναι κανείς πάντα δραστήριος και αισιόδοξος, ανεξάρτητα από το χρόνο που απαιτείται και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Δεν πρέπει να υπολογίζει το κόστος, το χρόνο ή τις δυσκολίες. Πρέπει να περιμένει την κάθοδο της χάρης του Θεού. Αυτή η καρτερία, η υπομονετική αναμονή, είναι η ίδια η άσκηση του διαλογισμού.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 2


18 Φεβρουαρίου

Οι σκέψεις του ανθρώπου είναι γεμάτες από διάφορα είδη προσκολλήσεων και αποστροφών. Η προσκόλληση και το μίσος είναι κυρίαρχες ιδιότητες στον άνθρωπο. Είναι οι κακοί πλανήτες που ταλαιπωρούν τη ζωή του. Κάποτε, ο Τότακα, ένας μαθητής του Σρι Σανκαρατσάρια, ρώτησε τον δάσκαλό του: «Δάσκαλε, σε αυτόν τον κόσμο, ποιος μπορεί να θεωρηθεί ο μεγαλύτερος κατακτητής;». Ο Σρι Σανκαρατσάρια απάντησε: «Μόνον αυτός που έχει αποκτήσει κυριαρχία πάνω στις αισθήσεις του είναι ο μεγαλύτερος κατακτητής, όχι εκείνοι που μπορεί να κατακτήσουν βασίλεια, να αναρριχηθούν στα Ιμαλάια ή να αποκτήσουν όλη τη γνώση». Ο Πραχλάντα είπε στον πατέρα του Χιράνιακασίπου: «Θέλεις να κυριαρχήσεις στους τρεις κόσμους, αλλά αποτυγχάνεις να κυριαρχήσεις στις αισθήσεις σου». Κάποιος που δεν έχει εξουσιάσει τους εσωτερικούς του εχθρούς, όπως ο θυμός, το μίσος κ.λπ., πώς μπορεί να ελπίζει ότι θα κυριαρχήσει στους εξωτερικούς εχθρούς; Οι εσωτερικοί εχθροί μπορούν να υποταχθούν μόνο με ένα μέσο –την αγάπη. Είναι σημαντικό να δώσουμε στη ζωή μας αξία, ασκώντας την αγάπη, καταστέλλοντας τους έξι εσωτερικούς εχθρούς και αφιερώνοντας όλες μας τις πράξεις στον Θεό.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1986


17 Φεβρουαρίου

Κοιτάξτε τη μέλισσα! Έρχεται σε επαφή μόνο με τη γλυκύτητα· πλησιάζει μόνο τα λουλούδια που διαθέτουν νέκταρ· δεν έλκεται από άλλα μέρη· δεν κατευθύνεται καθόλου εκεί. Παρομοίως, πρέπει να εγκαταλείψει κανείς όλες τις ροπές προς τα θέλγητρα των αισθήσεων, προς το καλάθι με τα σκουπίδια του αναληθούς και του παροδικού. Στο μέτρο του δυνατού, πρέπει να κατευθύνει κανείς το νου του προς όλα τα ιερά πράγματα, τα οποία αποδίδουν τη γλυκύτητα και τη χαρά που συνδέεται με το Θείο. Για να το επιτύχει κανείς, χρειάζεται, φυσικά, χρόνο. Το πόσος θα είναι αυτός ο χρόνος, εξαρτάται από τη δραστηριότητα της σκέψης, του λόγου και της πράξης, καθώς και από τα κίνητρα που ωθούν αυτές τις ενέργειες. Αν κάποιος εξετάσει σε βάθος την επιτυχία του να απαλλαγεί από κάθε ιδέα του εαυτού του, μπορεί να εκτιμήσει μόνος του την πρόοδο που έχει κάνει! Αντίθετα, αν κάποιος ασχολείται με την απαρίθμηση των κανόνων και την άθροιση του χρόνου που δαπανήθηκε και των εξόδων που πραγματοποιήθηκαν, ένας τέτοιος διαλογισμός μπορεί να ανήκει μόνο στον αντικειμενικό κόσμο· δεν μπορεί ποτέ να πλησιάσει τα υποκειμενικά και πνευματικά πεδία!

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 2


16 Φεβρουαρίου

Ο Θεός σας έχει προικίσει με όλο τον πλούτο και τις θεϊκές δυνατότητές Του. Είστε κληρονόμοι αυτού του πλούτου. Πρέπει να ανακαλύψετε ποιος είναι αυτός ο πλούτος. Ο πλούτος του Σάι είναι η αγνή, ανιδιοτελής και απεριόριστη Αγάπη. Αυτή είναι η αλήθεια. Δεν είναι τα κτίρια που βλέπετε  ο πλούτος του Σάι. Πρέπει να κληρονομήσετε αυτή την Αγάπη, να γεμίσετε τον εαυτό σας με αυτήν και να την προσφέρετε στον κόσμο. Αυτή είναι η ύψιστη ευθύνη σας ως αφοσιωμένοι του Σάι. Τι είναι αυτό που μπορείτε να προσφέρετε στον Θεό ο οποίος είναι παντοδύναμος, πανταχού παρών και παντογνώστης; Όλα όσα προσφέρετε τώρα στον Θεό είναι εξαιτίας της πλάνης σας. Μπορεί ο Θεός που διαπερνά το Σύμπαν να περιοριστεί σε έναν ναό; Ποια λαμπάδα μπορείτε να ανάψετε για Εκείνον που έχει τη λάμψη δισεκατομμυρίων ήλιων; Η αλήθεια Του είναι πέρα από την κατανόηση και των θεών ακόμα. Πώς μπορούν οι άλλοι να Τον κατανοήσουν; Ποιο όνομα μπορεί να δοθεί σε Εκείνον που είναι όλα όσα υπάρχουν; Ποια τροφή μπορείτε να προσφέρετε σε Εκείνον που κρατά το σύμπαν στο στομάχι Του;

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1986


15 Φεβρουαρίου

Ο σκοπός της επανάληψης του ονόματος του Θεού και του διαλογισμού πρέπει να είναι ξεκάθαρος. Χωρίς αυτή τη γνώση, οι άνθρωποι νομίζουν ότι αυτά έχουν σχέση με τον κόσμο της ύλης και ότι σκοπός τους είναι να ικανοποιήσουν τις κοσμικές τους επιθυμίες· έτσι ελπίζουν να αποδείξουν την αξία τους μέσω των υλικών τους κερδών! Αυτό είναι πολύ σοβαρό σφάλμα. Η επανάληψη του ονόματος του Θεού και ο διαλογισμός υπηρετούν τον σκοπό της προσήλωσης στον Θεό,  την απαλλαγή των προσκολλήσεων στα αντικείμενα των αισθήσεων και την επίτευξη της χαράς που προέρχεται από Εκείνο, που είναι η βάση όλων των αντικειμένων των αισθήσεων. Ο νους δεν πρέπει να περιπλανιέται προς όλες τις κατευθύνσεις, αδιακρίτως, όπως η μύγα. Η μύγα, ενώ βρίσκεται στο ζαχαροπλαστείο, τρέχει πίσω από τα κάρα με τα σκουπίδια· ένας τέτοιος νους όπως της μύγας πρέπει να διδαχθεί να διακρίνει τη γλυκύτητα του πρώτου χώρου και τη ρυπαρότητα του δεύτερου, ώστε να μην εγκαταλείπει το ζαχαροπλαστείο για να τρέξει πίσω από το κάρο με τα σκουπίδια. Όταν μια τέτοια διδασκαλία μεταλαμπαδεύεται στον νου, τότε πρόκειται για διαλογισμό!

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 2


14 Φεβρουαρίου

Αφοσιώνεστε στον Θεό για το δικό σας καλό. Όποιο και αν είναι το όνομα ή η μορφή με την οποία λατρεύετε τον Κύριο, Εκείνος θα ανταποκριθεί. Είναι ο πάροχος των πάντων, ο οποίος εκπληρώνει κάθε επιθυμία. Είτε ο αφοσιωμένος είναι κάποιος που βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση ή λαχταρά για κάποιο αντικείμενο, είτε είναι ένας αναζητητής ή ένας σοφός, ο Θεός ανταποκρίνεται ανάλογα με τον βαθμό της αφοσίωσής του. Ενσαρκώσεις του Θεού! Για να συνειδητοποιήσετε τον Θεό, η Αγάπη είναι το ευκολότερο μονοπάτι. Ακριβώς όπως μπορείτε να δείτε το φεγγάρι μόνο με το φως του φεγγαριού, ο Θεός, ο οποίος είναι η Ενσάρκωση της αγάπης, μπορεί να πραγματωθεί μέσω της αγάπης. Θεωρήστε την αγάπη ως την αναπνοή της ζωής σας. Η αγάπη ήταν η πρώτη ποιότητα που αναδύθηκε στη δημιουργική διαδικασία. Όλες οι άλλες ποιότητες ακολούθησαν. Επομένως, γεμίστε τις καρδιές σας με αγάπη και θεμελιώστε τη ζωή σας πάνω σ’ αυτήν!

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1986


13 Φεβρουαρίου

Ο άνθρωπος πάσχει συνεχώς από μια διαφορετικού είδους δίψα, την επιθυμία να πιει το δηλητηριώδες νερό της αισθησιακής απόλαυσης. Γι` αυτό, και ο καθένας από εσάς δικαιούται ένα στέμμα μετά την παράδοση, την ολική παράδοση των έξι εχθρών που σας απειλούν: τη λαγνεία, τον  θυμό, την απληστία, την πλάνη, την αλαζονεία και τον φθόνο. Ο άνθρωπος φοράει ακόμα στο μέτωπό του ένα στέμμα, όχι από πολύτιμους λίθους αλλά από πέτρες -αυτούς τους τρομερούς εχθρούς εντός του! Η πραγματική στέψη είναι αυτή του Βιμπίσανα, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Ράμα, μια διάκριση που κερδήθηκε μέσω της παράδοσης και της θυσίας. Όπως τα καρφιά στον δρόμο τρυπούν το λάστιχο του ποδηλάτου, έτσι και τα καρφιά του «εγώ» και του «δικό μου» υπονομεύουν την πρόοδο του ανθρώπου. Η διάκριση και η απόσπαση είναι οι δύο βοηθοί σας. Κρατήστε τους γερά και δώστε τους πλήρη υποστήριξη, γιατί σας βοηθούν να ζήσετε αλώβητοι και χαρούμενοι!

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1967


12 Φεβρουαρίου

Ο διαλογισμός πρέπει να γίνεται με ενθουσιασμό, με απόλυτη πίστη, επιμέλεια και τηρώντας αυστηρά τους καθορισμένους κανόνες. Τότε, θα χαρίσει όχι μόνο κάθε ευτυχία και νίκη, αλλά και το όραμα του Κυρίου. Αυτό ορίζεται τόσο από την επιστήμη της Βεδάντα, την επιστήμη της πνευματικότητας, όσο και από την επιστήμη της φύσης. Αυτές οι δύο διαφέρουν μόνο από μια άποψη. Οι μελετητές της φύσης είναι βυθισμένοι στα αντικείμενα της υλικής  ζωής, ενώ οι μελετητές της Βεδάντα είναι βυθισμένοι στη θεμελιώδη αλήθεια της ζωής. Και όλοι οι άνθρωποι είναι συνδεδεμένοι και με τα δύο. Η φύση σχετίζεται με τα αντικείμενα των αισθήσεων· η Βεδάντα σχετίζεται με τη φύση του Εαυτού. Αν οι άνθρωποι επιθυμούν να μετουσιώσουν τη ζωή τους σε μια ζωή γεμάτη λάμψη, εσωτερικά και εξωτερικά, ο διαλογισμός είναι η καλύτερη πνευματική πειθαρχία  που μπορούν να υιοθετήσουν!

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ. 1


11 Φεβρουαρίου

Ήταν κάποτε ένας άντρας που μίσθωσε έναν ηλικιωμένο ελέφαντα για τη γαμήλια πομπή με την ευκαιρία του γάμου της κόρης του. Μετά την τελετή, όταν η πομπή επέστρεψε στο σπίτι, η νύφη κατέβηκε από τον ελέφαντα και εκείνη ακριβώς τη στιγμή, ο ελέφαντας κατέρρευσε και πέθανε. Ο ιδιοκτήτης του ελέφαντα σοκαρίστηκε με την είδηση και αρνήθηκε να το εκλάβει ως αναπόφευκτη ατυχία. Επέμεινε να του επιστραφεί ένα ολόιδιο ζώο ζωντανό. Πήγε στο δικαστήριο για το θέμα αυτό. Ο δικαστής είχε βάλει κάποια δοχεία με λάσπη πίσω από την πόρτα που έπρεπε να ανοίξει ο άπληστος ιδιοκτήτης για να περάσει. Όταν την άνοιξε, όλα τα δοχεία έσπασαν. Ο δικαστής επέμεινε ότι έπρεπε να αποκαταστήσει αυτά ακριβώς τα δοχεία! Έτσι ο άνθρωπος ήρθε στα λογικά του. Μην έχετε αυτού του είδους τον ανόητο φανατισμό. Αλλάξτε τη στάση αυτή της προσήλωσης σε ιδέες, χρησιμοποιώντας λίγη διάκριση. Να είστε λογικοί, προσεκτικοί, συμπονετικοί και γεμάτοι ανοχή για τις άλλες απόψεις! Βελτιώστε τον εαυτό σας μέρα με τη μέρα σε ό,τι αφορά αυτά τα θέματα.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1967


10 Φεβρουαρίου

Ως αποτέλεσμα του διαλογισμού στον Θεό, ο νους θα αποσυρθεί από τα αντικείμενα των αισθήσεων και τον αισθητηριακό κόσμο. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή, η διάνοια πρέπει να διεκδικήσει την εξουσία της και να προστάξει τον νου να μην ασχολείται με καμία άλλη σκέψη ή συναίσθημα εκτός από τις σκέψεις της Θεμελιώδους Βάσης. Όταν η θεμελιώδης  αλήθεια της γίνει γνωστή, ο νους δεν θα παραπλανιέται πια από το εφήμερο, το μη-αληθινό, αυτό που δεν μπορεί να του χαρίσει ευδαιμονία. Αντίθετα, θα καλωσορίζει την άνθιση της χαράς, της ευτυχίας και της αλήθειας και δεν θα επηρεάζεται από την οδύνη και τα προβλήματα. Μέσω του νου και της διάνοιας που έχουν εξαγνιστεί και μετασχηματιστεί από το διαλογισμό, η ζωή του ατόμου αποκτά μια νέα λάμψη καθώς οραματίζεται και βιώνει την ευδαιμονία στην επίγνωση της Υπέρτατης Πραγματικότητας. Η γεύση του καρπού είναι εμφανής όταν τρώγεται ολόκληρος χωρίς να μένει κανένα κομμάτι πίσω. Έτσι και όταν ανακαλυφθεί η γεύση του διαλογισμού, θα απορρίψετε κάθε αμφιβολία και συζήτηση  και θα αφοσιωθείτε πλήρως σε αυτόν. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – DhyanaVahini», κεφ 1


9 Φεβρουαρίου

Ας γίνει το θέλημά Του· αυτός θα πρέπει να είναι ο οδηγός σας. Ο αυτοκράτορας των Τσόλα επεδίωξε να επισκεφθεί τον ναό του Σριράνγκαμ, για τον οποίο είχε ακούσει πολλά. Ετοίμασε το άρμα του και ξεκίνησε πολλές φορές στη διάρκεια έξι μηνών· αλλά κάθε φορά ένας ερημίτης με ένδυμα στο χρώμα της ώχρας, με ένα ροζάριο στο λαιμό και ένα φωτοστέφανο στο κεφάλι, αναχαίτιζε το όχημα. Όταν ο αυτοκράτορας κατέβαινε για να τον τιμήσει, τον κρατούσε απασχολημένο με μια συζήτηση που ήταν τόσο γοητευτική που ξεχνούσε το ταξίδι του και τον στόχο του. Μια μέρα, όταν θρηνούσε για την αποτυχία του να γεμίσει τα μάτια του με τη δόξα του Σριράνγκαμ, ο Κύριος εμφανίστηκε μπροστά του και του είπε: «Γιατί θρηνείς; Εγώ είμαι ο Διδάσκαλος που ερχόταν σε σένα κάθε φορά που  ξεκινούσες για το Σριράνγκαμ· αναγνώρισέ Με σε όλα, αυτό είναι το γνήσιο προσκύνημα στο Σριράνγκαμ». Θεωρήστε όλους όσους συναντάτε ως τον Κύριο του Σριράνγκαμ, τον Διδάσκαλό σας. Δείξτε αγνή αγάπη προς όλους όσους έρχονται σε εσάς.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1967


8 Φεβρουαρίου

Ο άνθρωπος είναι προικισμένος με απεριόριστες δυνάμεις. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει αυτές τις δυνάμεις. Επειδή, όμως, αγνοεί αυτή την αλήθεια, χάνει τον δρόμο του. Για ν’ αποκτήσει επίγνωση αυτών των δυνάμεων, πρέπει να συναναστρέφεται με ευσεβείς ανθρώπους, να προσπαθεί στην πνευματική άσκηση, να επαναλαμβάνει το όνομα του Θεού και να κάνει διαλογισμό. Τι ωφελεί να έχετε άφθονα τα υλικά ενός φαγητού, όταν δεν ξέρετε πώς να τα μαγειρέψετε και να φτιάξετε ένα νόστιμο φαγητό; Κατά τον ίδιο τρόπο, ο άνθρωπος έχει μέσα του όλα τα στοιχεία που του χρειάζονται για πρόοδο, αλλά δεν τους δίνει σημασία και τ’ αφήνει αναξιοποίητα, επειδή δεν ξέρει πώς να ωφεληθεί από αυτά. Πρέπει να προσπαθήσει να αναγνωρίσει και να κατανοήσει τη Μία, Οικουμενική, Θεία Δύναμη, που αποτελεί τη βάση για όλες τις πολυποίκιλες εκδηλώσεις των ονομάτων και των μορφών στον κόσμο. Διαλογισμός είναι η μέθοδος με την οποία ο νους μαθαίνει να συγκεντρώνεται.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ 1


7 Φεβρουαρίου

Προσκολληθείτε στον Θεό. Νιώστε την παρουσία Του, απολαύστε τη δόξα Του. Μην Του προκαλείτε ‘απογοήτευση’ ή ‘στενοχώρια’ με οποιαδήποτε πράξη ή λόγια που δεν εγκρίνει. Μην Του δημιουργείτε την παραμικρή ‘ενόχληση’ ή ‘ανησυχία’. Ο Θεός δεν έχει κανέναν, αλλά αν εσείς Τον αγαπήσετε βαθιά, θα έχει εσάς να νοιάζεστε γι’ Αυτόν σαν να είναι ο Κύριός σας και η Αγάπη σας. Ο Τζατάγιου είχε μια αδιάκοπη ροή σκέψεων για τον Ράμα και ανταμείφθηκε από τον Ράμα! Ο Ράμα ήρθε κοντά του στις τελευταίες του στιγμές και πραγματοποίησε ο ίδιος την τελευταία του τελετή, ένα καθήκον που δεν εκτέλεσε άμεσα ούτε για τον πατέρα Του! Όταν ο Κρίσνα επέστρεψε από την αυλή του Ντουριόντανα, μετά την αποστολή Του για την ειρήνη εκ μέρους των αδελφών Πάνταβα, ο Σαχαντέβα Του είπε: «Συγχώρεσέ μας, ω Κύριε, ήξερα ότι οι απατεώνες δεν θα έδιναν σημασία· ευχαρίστως θα σε εμπόδιζα να προχωρήσεις στο λημέρι τους, αλλά ήσουν τόσο ευσπλαχνικός». Ο Θεός θα σας υπηρετήσει, θα σας σώσει και θα είναι στο πλευρό σας για πάντα, υπό την προϋπόθεση ότι θα καλλιεργείτε τον χαρακτήρα σας και θα στιλβώσετε το εσωτερικό σας, ώστε Εκείνος να αντανακλάται σε αυτό!

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1967


6 Φεβρουαρίου

Ο νους πρέπει να εστιάζεται σε μια κατεύθυνση. Οι άνθρωποι πρέπει να βαδίζουν αποφασιστικά, θέτοντας όλη τους την προσπάθειά  στην υπηρεσία της επίτευξης του στόχου που έχουν θέσει μπροστά τους. Αν γίνει αυτό, καμία δύναμη δεν μπορεί να τους σύρει πίσω· μπορούν να κατακτήσουν τη θέση που τους αναλογεί. Βυθίστε τον άστατο νου, ο οποίος δραπετεύει προς όλες τις κατευθύνσεις, στον διαλογισμό του ονόματος του Θεού· το αποτέλεσμα θα μοιάζει σαν να συγκεντρώνατε τις ακτίνες του ήλιου με τη βοήθεια  ενός μεγεθυντικού φακού. Οι διάσπαρτες ακτίνες αναπτύσσουν τη δύναμη μιας φλόγας που καίει και καταναλώνει. Έτσι και όταν τα κύματα της διάνοιας και τα συναισθήματα του νου εστιαστούν σε μια κατεύθυνση μέσα από τον συγκλίνοντα φακό του Εαυτού, εκδηλώνονται ως η συμπαντική θεϊκή λάμψη που μπορεί να κάψει το κακό και να φωτίσει τη χαρά. Ο καθένας είναι σε θέση να επιτύχει στο επάγγελμα ή την απασχόλησή του μόνο μέσω της εστιασμένης προσοχής. Ακόμη και το πιο ασήμαντο καθήκον χρειάζεται την ποιότητα της συγκέντρωσης για την εκπλήρωσή του. Όσο δύσκολο κι αν είναι το πρόβλημα, όλα υποχωρούν μπροστά στην αταλάντευτη προσπάθεια.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ 1


5 Φεβρουαρίου

Ο Θεός είναι ο δημιουργός τόσο της χαράς όσο και της θλίψης. Χωρίς τη θέλησή Του κανένα χορταράκι δεν μπορεί να σαλέψει στο φύσημα του ανέμου! Αν αυτή η αλήθεια εδραιωθεί σταθερά στην καρδιά, μπορεί κανείς να αποκτήσει τη μοναδική ευδαιμονία της απελευθέρωσης. Ο Θεός δίνει τα πάντα· ό,τι έχετε είναι η Χάρη Του. Δεν έχετε κανένα δικαίωμα να κρίνετε αν αυτό που παίρνετε είναι καλό ή κακό. Για να έχετε τον Θεό τόσο σταθερά εδραιωμένο εντός σας, η λατρεία των εικόνων, ο διαλογισμός στη δόξα Του, η απαγγελία του ονόματός Του και ούτω καθεξής, είναι όλα χρήσιμα ως προκαταρκτική πνευματική άσκηση. Δεν θα πω ότι οι ναοί ή οι οίκοι λατρείας, οι βωμοί και τα ιερά όπου επικαλείστε και λατρεύετε τον Θεό δεν είναι απαραίτητα. Μέχρι να μάθουμε τα γράμματα, οι εικόνες είναι αναγκαίες για τους  αρχάριους. Μαθαίνετε το γράμμα Μ σε συνδυασμό με την εικόνα του μήλου που είναι τυπωμένη από πάνω του. Εξαιτίας αυτού, δεν είστε υποχρεωμένοι να θυμάστε το συγκεκριμένο μήλο κάθε φορά που σκέφτεστε το γράμμα Μ! 

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Απριλίου 1973


4 Φεβρουαρίου

Η άσκηση της πειθαρχίας του να πράττετε χωρίς να έχετε επιθυμία για τα αποτελέσματα περιλαμβάνει την ανάπτυξη της αλήθειας, της δικαιοσύνης, της ειρήνης και της αγάπης. Ενώ βρίσκεται κανείς σ’ αυτό το μονοπάτι, αν υιοθετήσει επίσης και την πειθαρχία της ενθύμησης του ονόματος του Θεού, υπάρχει κάτι άλλο που μπορεί να του προσφέρει περισσότερη χαρά και ευδαιμονία; Αυτό είναι που  θα του δώσει την πληρέστερη ικανοποίηση. Αν κάποιος βαδίζει σε αυτό το ιερό μονοπάτι, ο ίδιος ο Κύριος θα του χαρίσει όλα όσα χρειάζεται, όλα όσα αξίζει και όλα όσα θα εξασφαλίσουν τη γαλήνη στο νου του. Προσφέρετε τα πάντα στον Θεό χωρίς καμία επιθυμία για το αποτέλεσμα· αυτό πράγματι θα σας γεμίσει χαρά και είναι στην πραγματικότητα το πιο εύκολο. Ενώ είναι πολύ δύσκολο να λέει κανείς ψέματα και να ενεργεί ενάντια στη δικαιοσύνη, είναι πολύ εύκολο να λέει την αλήθεια και να βαδίζει στο μονοπάτι της δικαιοσύνης. Είναι πολύ ευχάριστο να λέτε τα πράγματα όπως ακριβώς είναι· δεν χρειάζεται να ξοδέψετε ούτε μια στιγμή σκέψης πάνω σ’ αυτό. Έτσι, αντί να εμπλέκεστε σε ενέργειες που ικανοποιούν τις αισθήσεις, οι οποίες συνεισφέρουν σε όλα αυτά τα προβλήματα και τις έγνοιες που σας βασανίζουν, ακολουθήστε τις ενέργειες που απελευθερώνουν, δηλαδή, το μονοπάτι της ευδαιμονίας του Εαυτού, το οποίο είναι αληθινό, αιώνιο και ιερό.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ 1


3 Φεβρουαρίου

Καθώς η όρασή σας είναι διαστρεβλωμένη από την αμφιβολία, τον εγωισμό ή την προκατάληψη, δεν βλέπετε τον Θεό, ο οποίος είναι τόσο εντός σας όσο και έξω από εσάς. Λαχταράτε κάτι που δεν υπάρχει· αγνοείτε τον θησαυρό που είναι μέσα σας. Ορκίζεστε ότι δεν υπάρχει πουλί στα χέρια σας· αγωνίζεστε για τα πουλιά που πιστεύετε ότι σας περιμένουν στον θάμνο. Το πουλί στον θάμνο είναι μόνο η εικόνα του πουλιού που έχετε στο χέρι σας, αλλά δεν έχετε την επίγνωση αυτής της αλήθειας. Έχετε πίστη στις αισθήσεις και στις γνώσεις που συλλέγουν· έχετε πίστη στις φαντασιώσεις και τις ψευδαισθήσεις του νου σας· έχετε πίστη στα συμπεράσματα της λογικής σας· αλλά δεν έχετε καμία πίστη στον Θεό, ο οποίος δεν μπορεί να συλληφθεί ή να γίνει γνωστός από αυτά. Έτσι, φοβάστε, θλίβεστε, αμφιβάλλετε. Γι’ αυτό, κρατήστε την ασπίδα της σκέψης του Θεού γύρω σας· τότε, τα θανατηφόρα έντομα της επιθυμίας και της δυσπιστίας δεν θα μπορούν να σας βλάψουν. Η ασπίδα αυτή θα σας χαρίζει υγεία, μέσω της ανοσίας από τις ασθένειες. Θα νιώθετε αδιατάρακτη γαλήνη, χωρίς να υπάρχει τίποτα να νοσταλγήσετε, τίποτα να φοβηθείτε.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Απριλίου 1973


2 Φεβρουαρίου

Οι ενέργειες που δεσμεύουν περιλαμβάνουν όλες τις δραστηριότητες  που σχετίζονται με εξωτερικά αντικείμενα. Τέτοιες ενέργειες συνοδεύονται συνήθως από την επιθυμία για αποτελέσματα. Αυτή η λαχτάρα για αποτελέσματα οδηγεί κάποιον στο αδιέξοδο του «εγώ» και του «δικό μου» και στον δαίμονα της λαγνείας και της απληστίας. Αν κάποιος ακολουθήσει αυτό το μονοπάτι, θα υπάρξουν ξαφνικές φλόγες, όπως όταν το καθαρό βούτυρο χύνεται στη θυσιαστική πυρά! Όταν δίνετε προτεραιότητα στα αντικείμενα των αισθήσεων είναι το ίδιο με το να αποδίδετε αξία στο δηλητήριο! Αλλά ενώ ασχολείται κανείς με αυτές τις δραστηριότητες και με αυτά τα αισθητηριακά αντικείμενα, αν δεν ενδιαφέρεται για τα αποτελέσματα ή τις συνέπειες, τότε όχι μόνο μπορεί να νικήσει την αίσθηση του «εγώ» και του «δικό μου», την απληστία και τη λαγνεία, αλλά μπορεί επίσης να μείνει μακριά από όλα αυτά τα χαρακτηριστικά! Ποτέ δεν θα στιγματιστεί  από τέτοια χαρακτηριστικά. Η απελευθερωτική δράση είναι αγνή, άψογη, ανιδιοτελής και αταλάντευτη. Το χαρακτηριστικό της είναι η βαρύτητα που δίνεται στην ιδέα της δράσης χωρίς καμία επιθυμία για τους καρπούς της, όπως αναλύεται στη Γκίτα!

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Διαλογισμός – Dhyana Vahini», κεφ 1


1 Φεβρουαρίου

Η εκπαίδευση δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως μια διαδικασία που γεμίζει ένα άδειο σακί και αδειάζοντας το περιεχόμενό του, αφήνει το σακί πάλι άδειο. Δεν είναι το κεφάλι που πρέπει να γεμίσει μέσω της εκπαίδευσης. Είναι η καρδιά που πρέπει να εξαγνιστεί, να διευρυνθεί και να φωτιστεί. Η εκπαίδευση είναι για τη ζωή, όχι για τα προς το ζην. Η ένδειξη  του μορφωμένου ανθρώπου είναι η ταπεινοφροσύνη που προκύπτει από την συνειδητοποίηση του γεγονότος πως γνωρίζει ελάχιστα για το απέραντο άγνωστο που μένει ακόμη να εξερευνηθεί. Ο μορφωμένος άνθρωπος πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έχει περισσότερες υποχρεώσεις από προνόμια και περισσότερα καθήκοντα από  δικαιώματα. Πρέπει να υπηρετεί την κοινωνία μέσα στην οποία βρίσκεται και την κληρονομιά που του κληροδοτήθηκε από τους προγόνους του. Θα πρέπει να χαίρεται να υπηρετεί και όχι να επιθυμεί να κυριαρχεί. Γιατί η υπηρεσία είναι θεϊκή· η υπηρεσία δίνει αξία στη ζωή. Η υπηρεσία είναι πράγματι ο καλύτερος τρόπος για να χρησιμοποιήσει κανείς τις δεξιότητες, τη νοημοσύνη, τη δύναμη και τους πόρους του.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε την 1η Απριλίου 1973