Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

Σκέψεις για την ημέρα

Όπως αναγράφονται καθημερινά στον πίνακα του Πρασάντι Νίλαγιαμ

Φεβρουάριος 2020

29 Φεβρουαρίου

Όταν είστε άρρωστοι ή όταν ο νους σας είναι βυθισμένος σε άλλες σκέψεις, δεν αντιλαμβάνεστε τη γεύση της τροφής. Κατά τον ίδιο τρόπο, όταν η καρδιά είναι γεμάτη άγνοια ή είναι προσκολλημένη αλλού, δεν θα μπορείτε να νιώσετε χαρά ακόμη κι όταν φέρνετε στον νου το όνομα του Κυρίου, όταν μετέχετε σε ψαλμούς και στην απαγγελία του Ονόματος ή σε διαλογισμό. Η γλώσσα έχει την αίσθηση της γλυκύτητας για όσο υπάρχει ζάχαρη στο στόμα. Ομοίως, εάν η στήλη του φωτός που αποκαλείται αφοσίωση, συνεχίζει να καίει στον άξονα της καρδιάς, δεν θα υπάρχει καθόλου σκοτάδι. Η καρδιά θα ακτινοβολεί μέσα στην ευδαιμονία. Όταν κάτι πικρό υπάρχει στη γλώσσα, την κάνει ολόκληρη πικρή. Όταν οι ποιότητες της απληστίας και του θυμού εισέλθουν στην καρδιά, το φως εξαφανίζεται, το σκοτάδι επιβάλλεται και γίνεστε στόχος αμέτρητων θλίψεων και απωλειών. Επομένως, αυτοί που φιλοδοξούν να επιτύχουν την ιερή παρουσία του Κυρίου, οφείλουν ν’ αποκτήσουν συγκεκριμένες συνήθειες, πειθαρχίες και ποιότητες. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


28 Φεβρουαρίου

Ένας αγρότης καθαρίζει και ισοπεδώνει τη γη, απομακρύνει τις πέτρες και τ’ αγκάθια, οργώνει και προετοιμάζει το χωράφι, το λιπαίνει και ενισχύει το χώμα, το ποτίζει και προσπαθεί να το κάνει γόνιμο. Στη συνέχεια, μετά τη σπορά, τη μεταφύτευση, το ξεβοτάνισμα, το ψέκασμα και την αναμονή, αποκομίζει τη σοδειά. Αφού λιχνίσει και αλωνίσει, θημωνιάζει το καλαμπόκι. Όλες αυτές οι ποικίλες διαδικασίες γίνονται για χάρη του στομαχιού. Κατά τον ίδιο τρόπο, πρέπει να νιώθετε πως η πείνα και η δίψα, η χαρά και η λύπη, η θλίψη και η απώλεια, ο πόνος και ο θυμός, η τροφή και η όρεξη δεν είναι παρά παρορμήσεις που σας βοηθούν στο να επιτύχετε την παρουσία του Θεού. Όταν υιοθετήσετε αυτήν την στάση, η αμαρτία δεν θ’ αμαυρώσει ποτέ αυτές τις δραστηριότητες. Oι προτιμήσεις επίσης θα εξαφανιστούν χωρίς ίχνος ονόματος και μορφής. Από τη άλλη πλευρά, εάν οι προτιμήσεις αντιμετωπιστούν ως σημαντικές, μπορείτε να αποκομίσετε μόνο θλίψη, όχι χαρά. Θα αποδειχθεί αδύνατο να αποκτήσετε ειρήνη. Όλες οι πράξεις –η ένδυση, το φαγητό, το περπάτημα, η μελέτη, η υπηρεσία, η μετακίνηση– πρέπει να εκτελούνται με ένα πνεύμα αφιέρωσης στον Θεό.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


27 Φεβρουαρίου

Κάποιοι διαλογίζονται, αλλά η προσοχή τους εύκολα διασπάται από τις μυρωδιές που έρχονται από την κουζίνα. Πώς μπορεί αυτό να εκληφθεί ως προσευχή στον Θεό; Όλες οι πνευματικές σας ασκήσεις γίνονται μ’ έναν αμφιταλαντευόμενο νου. Να προσεύχεστε ειλικρινά και με σταθερό νου. Είστε προορισμένοι να δρέψετε τους καρπούς. Αναλάβετε κάθε είδους πνευματική επιδίωξη, αλλά αγαπάτε ολόψυχα. Η αγάπη εξαλείφει όλα τα είδη των ασθενειών και λειτουργεί ως πανάκεια για όλες τις δοκιμασίες. Επομένως, πρωταρχικά καλλιεργήστε την αγάπη. Αυτό μπορεί να καταστεί δυνατό μόνον εάν πιστεύετε πως ο Θεός είναι η ενσάρκωση της Αγάπης. Η αγάπη είναι το καλύτερο φάρμακο. Αν βάλετε ένα φυτό σε ένα μεταλλικό δοχείο με νερό, το φυτό θα μαραθεί σ’ ένα λογικό χρονικό διάστημα. Αν φυτέψετε το ίδιο φυτό στο χώμα και το ποτίζετε, το φυτό θ’ αναπτυχθεί και θα γίνει ένα ωραίο δέντρο. Για να έχετε καλή σοδειά, το όνομα και η μορφή του Θεού πρέπει να φυτευτούν στο έδαφος της καρδιάς σας και να τρέφονται με το νερό της αγάπης.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 24 Νοεμβρίου 1998


26 Φεβρουαρίου

Να καλωσορίζετε τη θλίψη όπως καλωσορίζετε τη χαρά. Στην πραγματικότητα η χαρά που αποκομίζετε από τις ευχάριστες καταστάσεις είναι αμελητέα συγκρινόμενη με τη χαρά που προκύπτει από τις δυσκολίες. Η ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα ανθρώπων που μαρτυρούν αυτό το γεγονός. Όλοι οι ευγενείς και ιδανικοί άνθρωποι έπρεπε να υποστούν δοκιμασίες πριν βιώσουν την ευτυχία. Η χαρά δεν προέρχεται από τη χαρά. Προκύπτει από τον πόνο και τα βάσανα, αλλά οι άνθρωποι επιθυμούν μόνο χαρά, όχι δυσκολίες. Αυτό είναι τελείως αντιφατικό προς τις αρχές της πνευματικότητας. Οι άνθρωποι πρέπει να κατανοήσουν αυτήν την αλήθεια. Επιθυμείτε τους καρπούς των καλών πράξεων, αλλά δεν πράττετε ανάλογα. Κανείς δεν θέλει τις συνέπειες των αμαρτιών του, αν και ενδίδει σ’ αυτές. Ό,τι κι αν επιδιώκετε να επιτύχετε, μπορείτε να το κάνετε πορευόμενοι στο σωστό μονοπάτι. Μην παίρνετε τον λάθος δρόμο, αν δεν είστε έτοιμοι ν’ αντιμετωπίσετε τις συνέπειες. 

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 24 Νοεμβρίου 1998


25 Φεβρουαρίου

Έχοντας φθάσει ο αφοσιωμένος λάτρης του Θεού στο στάδιο της ταύτισης με τη θεϊκή μορφή που λατρεύει (sarupya mukti), δεν σημαίνει ότι αποκτά τις δυνάμεις της δημιουργίας, της συντήρησης και της καταστροφής, τις οποίες έχει ο Θεός. Μόνον όταν όλα τα ίχνη των διαφορών έχουν εξαφανιστεί και έχει επιτευχθεί η ενότητα, τότε επιτυγχάνεται το υψηλότερο στάδιο. Αυτό αποκαλείται ένωση (sayujya mukti) και εξασφαλίζεται μόνο με τη θεία χάρη. Ο πιστός λαχταρά γι’ αυτήν τη συγχώνευση. Επιθυμεί να υπηρετεί τον Θεό και να βιώνει τη χαρά της ενότητας με τη μορφή που Του έχει αποδώσει. Αλλά ο Θεός, με τη χάρη Του, παρέχει στον πιστό, όχι μόνον το βίωμα της συνεχούς παρουσίας Του, την αναγνώριση της δόξας και του μεγαλείου Του στα πάντα και τον εμποτισμό του με θεϊκή συνειδητότητα, αλλά και την ένωση μαζί Του. Το μονοπάτι της αφοσίωσης έχει επίσης ως αποτέλεσμα τη γνώση του Θεού. Ακόμη κι αν ο πιστός δεν την αποζητά, ο Θεός την αποκαλύπτει στον πιστό. Το τελικό αυτό στάδιο της ένωσης είναι και η απόλυτη απελευθέρωση (ekanta mukti).

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


24 Φεβρουαρίου

Όταν προσφέρετε λατρεία με σταθερότητα συνείδησης και αγνότητα συναισθήματος, απαλλαγμένοι από όλες τις εξωτερικές σκέψεις, αυτή η κατάσταση καταλήγει σε νοητική ένωση με τον Θεό (bhava samadhi). Ως αποτέλεσμα αυτής της ένωσης, ο Κύριος εμφανίζεται μπροστά στα εσωτερικά μάτια του πιστού με τη μορφή που ο πιστός έχει επιλέξει να λατρεύει. Το όραμα αυτό δεν είναι απλώς ζήτημα φαντασίας. Είναι μια εμπειρία πρόσωπο με πρόσωπο. Ο πιστός βιώνει παντού και πάντα την παρουσία του Θεού (salokya mukti). Στο επόμενο στάδιο ο πιστός αντιλαμβάνεται όλα όσα βλέπει  ως μέρος της δόξας του Του (samipya mukti). Παραμένοντας πάντοτε την παρουσία του Θεού και βιώνοντας συνεχώς τη δόξα Του, εμποτίζεται με θεϊκή συνειδητότητα και βιώνει την ταύτιση με τη θεϊκή μορφή που λατρεύει (sarupya mukti). Αυτός είναι ο τελικός καρπός των γραφών στο μονοπάτι της αφοσίωσης. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


23 Φεβρουαρίου

Το μονοπάτι της παράδοσης μοιάζει μ’ εκείνο που ακολουθεί ένα μικρό γατάκι, που απλώς νιαουρίζει κάπου, αφήνοντας όλα τα βάρη στη μαμά του τη γάτα. Ομοίως, ο πιστός εναποθέτει την εμπιστοσύνη του στον Θεό. Η γάτα κρατάει το γατάκι στο στόμα της και το μεταφέρει με ασφάλεια ακόμη και μέσα από πολύ στενά περάσματα. Όταν ο πιστός εναποθέτει όλα του τα βάρη στον Κύριο, χωρίς φόβο ή ανησυχία και παραδίδεται πλήρως στη θέλησή Του, Εκείνος θα του παρέχει τα πάντα. Ο Λάκσμανα είναι μάρτυρας αυτού του δρόμου. Για να υπηρετήσει τον Ράμα, απαρνήθηκε όλα τα εμπόδια σ’ αυτόν τον δρόμο –τον πλούτο, τη σύζυγο, τη μητέρα, το σπίτι, ακόμα και τον ύπνο και την τροφή για δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια. Ένιωθε πως ο Ράμα ήταν το παν γι’ αυτόν, η ευτυχία και η χαρά του και ότι θα του παρείχε όλα όσα χρειαζόταν. Ο σκοπός της ζωής του ήταν μόνον να Τον ακολουθεί, να Τον υπηρετεί και να παραδίδει τη θέλησή του σ’ Αυτόν. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό της πλήρους αυτοπαράδοσης. Η πειθαρχία αυτή της παράδοσης είναι κατά πολύ ανώτερη από εκείνη της αφοσίωσης. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


22 Φεβρουαρίου

Η αφοσίωση πρέπει να ρέει σταθερά και αδιάκοπα όπως το λάδι από ένα δοχείο στο άλλο. Χωρίς αγάπη τίποτε δεν αποκτιέται σ’ αυτόν τον κόσμο. Είναι μόνον όταν υπάρχει αγάπη, που η εγκόσμια προσκόλληση στις σχέσεις θέλει να προστατεύει και να φυλάει. Υπάρχουν δύο είδη αφοσίωσης. Στο πρώτο ο πιστός μοιάζει με το μικρό πιθηκάκι που κρατιέται με τις δικές του δυνάμεις από τη μαμά του. Οπουδήποτε πηδήξει η μαμά, το μικρό της πρέπει να κρατιέται γερά από την κοιλιά της και να μη χαλαρώσει καθόλου, όσο απότομες κινήσεις κι αν αυτή κάνει. Το ίδιο και ο πιστός, πρέπει να αντέχει στα τεστ του Θεού και να κρατιέται από το Όνομά Του αδιάκοπα και κάτω απ’ όλες τις συνθήκες, χωρίς το παραμικρό ίχνος αρέσκειας ή απαρέσκειας και να υπομένει τον χλευασμό και την κριτική του κόσμου ξεπερνώντας οποιαδήποτε συναισθήματα ντροπής ή ηττοπάθειας. Υπόδειγμα αυτού του τύπου της αφοσίωσης ήταν ο Πραχλάντα.  

 - Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»

 


21 Φεβρουαρίου

Κάθε μορφή που αναφέρεται στις Γραφές έχει έναν βαθύ συμβολισμό. Στο τέλος, όλες οι μορφές συγχωνεύονται στο Άμορφο. Ο Σίβα συμβολίζει τη συγχώνευση όλων των ονομάτων και των μορφών, όλων των οντοτήτων και των ατόμων. Το Λίνγκα είναι το απλούστερο σύμβολο ανάδυσης και συγχώνευσης. Ο ταύρος, που απεικονίζεται να ιππεύει ο Σίβα, συμβολίζει τη σταθερότητα που προσδίδουν τα τέσσερα πόδια της Αλήθειας, του Ντάρμα, της Ειρήνης και της Αγάπης. Τα τρία μάτια Του συμβολίζουν την όραση και στις τρεις διαστάσεις του χρόνου, παρελθόν, παρόν και μέλλον. Το δέρμα ελέφαντα που απεικονίζεται να φοράει συμβολίζει τις ζωώδεις τάσεις που η χάρη Του καταστρέφει. Τα τέσσερα πρόσωπά Του συμβολίζουν την ειρήνη, την αποφασιστικότητα, τη ευλογία και τον ενθουσιασμό. Αποφασίστε σήμερα, κατά τη διάρκεια του ιερού αυτού Σιβαράτρι, στην παρουσία του Σίβα Σάι, να δείτε τον Σίβα ως την εσώτερη δύναμη μέσα σας και μέσα σε όλους.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε τον Φεβρουάριο 1969


20 Φεβρουαρίου

Μη σπαταλάτε τις μέρες σας κατακλύζοντας τον νου σας με κοσμικές επιθυμίες και φιλοδοξίες και σχεδιάζοντας την εκπλήρωσή τους. Η επιτυχία ή η αποτυχία δεν πρέπει ούτε να σας χαροποιούν ούτε να σας απογοητεύουν. Όταν έχετε ένα δικό σας γεύμα σερβιρισμένο στο τραπέζι σας, γιατί να μαζεύετε τα αποφάγια από άλλα τραπέζια; Κρατάτε αναλλοίωτο μπροστά σας τον βασικό στόχο, την αποστολή για την οποία έχετε έρθει σ’ αυτό το σχολείο. Μην παρεκκλίνετε απ’ αυτόν, όποιο κι αν είναι το δέλεαρ που σας βάζει στον πειρασμό ν’ απομακρυνθείτε. Κυριαρχήστε στον νου και ρυθμίστε τη συμπεριφορά σας, έτσι ώστε να εκπληρώσετε τον στόχο σας. Μην επιτρέψετε στην ενασχόληση με το σώμα, στις φροντίδες για την οικογένεια ή στις απαιτήσεις της αλαζονείας και της ματαιοδοξίας να υπερισχύουν του καλέσματος του πνεύματος για να εκδηλωθεί. Ο Θεός, το άτομο και ο κόσμος είναι οι τρεις αρχές με τις οποίες έρχεστε αντιμέτωποι. Ο κόσμος πρέπει να χρησιμοποιείται από το άτομο για να πραγματώσει τον  Θεό, ο οποίος είναι η θεμελιώδης αλήθεια και των δύο. Έως ότου επιτύχετε την ευδαιμονία, πραγματώνοντας τον Θεό, ο κόσμος θα σας πιέζει με το βάρος του και σχεδόν θα σας πνίγει. Έπειτα ο κόσμος θα καταπέσει από μόνος του.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 28 Απριλίου 1962


19 Φεβρουαρίου

Ο Θεός προστατεύει με όλους τους τρόπους και ανά πάσα στιγμή εκείνους που Τον λατρεύουν με πλήρη και αγνή αφοσίωση. Τους προστατεύει όπως μια μητέρα προστατεύει το μωρό της, όπως μια αγελάδα σώζει το μοσχαράκι της από τον κίνδυνο και όπως τα βλέφαρα προστατεύουν τα μάτια αυτόματα κι αβίαστα. Όταν το μωρό μεγαλώσει και γίνει ενήλικος, η μητέρα δεν δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην ασφάλειά του. Με τον ίδιο τρόπο, ο Θεός δεν δίνει ιδιαίτερη προσοχή στον σοφό. Εκείνος που λατρεύει τον Θεό μέσω μιας μορφής Του (saguna bhakta), είναι όπως ακριβώς ένα βρέφος που δεν έχει δύναμη άλλη εκτός από τη δύναμη του Θεού. Για τον σοφό όμως, η δική του δύναμη είναι αρκετή. Επομένως, μέχρι τη στιγμή που κάποιος μπορεί να στηριχθεί στις δικές του δυνάμεις, πρέπει να είναι όπως το βρέφος στα χέρια του Θεού. Έτσι οφείλει να είναι ο λάτρης της μορφής. Κανείς δεν μπορεί να γίνει λάτρης του άμορφου Απόλυτου (nirguna bhakta), χωρίς προηγουμένως να έχει υπάρξει λάτρης της μορφής.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


18 Φεβρουαρίου

Το Όνομα είναι η πηγή από την οποία αναβλύζει εντός σας η πεμπτουσία της Συνειδητότητας. Είναι το νέκταρ της ζωής. Είναι η πηγή της πρωταρχικής ενέργειας. Επαναλάβετε το Όνομα και ο Ονομαζόμενος θα εμφανιστεί μπροστά σας. Οραματιστείτε τον Ονομαζόμενο και το Όνομα θα ανέβει στα χείλη σας. Το Όνομα και η Μορφή είναι οι δυο όψεις του ιδίου νομίσματος. Υπάρχουν κάποιοι που παίρνουν την ιερή υπόσχεση να γράψουν το Όνομα του Θεού ένα εκατομμύριο φορές, αλλά πολύ συχνά αυτό καταντάει θέμα δακτύλων και στυλό. Ο νους δεν πρέπει να ξεφεύγει από το Όνομα. Θα πρέπει να εντρυφά στη γλυκύτητά Του, να στοχάζεται την ομορφιά της Μορφής που ανακαλεί στη μνήμη, το άρωμα που εξαπλώνει. Η συμπεριφορά του γράφοντα θα πρέπει να είναι τέτοια που να αρμόζει σε έναν υπηρέτη του Θεού. Οι άλλοι θα πρέπει να παραδειγματίζονται και η πίστη τους να αναζωογονείται από την εμπειρία του.

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 28 Απριλίου 1962


17 Φεβρουαρίου

Όταν κάποτε ο Νάραντα ρώτησε τον Σρι Ραματσάντρα για τη φύση και τα χαρακτηριστικά των υπηρετών Του και των πνευματικών αναζητητών, Εκείνος απάντησε: Είναι γεμάτοι αγάπη, εμμένουν πάντοτε στη δικαιοσύνη, λένε την αλήθεια. Οι καρδιές τους λιώνουν από ευσπλαχνία, δεν αδικούν, αποφεύγουν την αμαρτία. Η φύση τους θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις. Απαρνούνται τα πάντα με χαρά. Τρώνε με μέτρο. Ασχολούνται με το να κάνουν το καλό στους άλλους. Δεν έχουν εγωισμό. Οι αμφιβολίες δεν τους ταράζουν. Δεν δανείζουν τ’ αυτιά τους στην κολακεία, αλλά πρόθυμα ακούνε τον έπαινο για την καλή φύση των άλλων. Έχουν έναν καλό, ισχυρό και αγνό χαρακτήρα. Πνευματικοί, λοιπόν, αναζητητές είναι εκείνοι που προσπαθούν ν’ αποκτήσουν τέτοιες ποιότητες. Τώρα θα σου μιλήσω για εκείνους που Μου είναι αγαπητοί: Όλοι όσοι ασχολούνται με την επανάληψη του θείου Ονόματος και την τήρηση της πνευματικής άσκησης, όποιοι έχουν αυτοέλεγχο και πειθαρχία, όποιοι έχουν πίστη, υπομονή, συντροφικότητα, καλοσύνη και χαρά, όπως και αγνή αγάπη προς Εμένα, αυτοί Μου είναι αγαπητοί. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


16 Φεβρουαρίου

Υπάνθρωποι είναι εκείνοι που ποδοπατούν την αγάπη και θεωρούν σημαντικές κατώτερες ποιότητες, ενώ άνθρωποι λογίζονται εκείνοι που θεωρούν την αγάπη ως τη μοναδική ποιότητα που οφείλουν να προάγουν, και τις κατώτερες ποιότητες ως φίδια που πρέπει να εξοντωθούν. Πώς μπορεί να είναι άνθρωποι αυτοί που δεν έχουν καμία γλυκύτητα μέσα τους και προσπαθούν να καταπνίξουν τη λαχτάρα για την αθανασία; Τέτοιοι είναι οι υπάνθρωποι παρόλο που έχουν μορφή ανθρώπινη. Διότι ο χαρακτήρας και όχι η μορφή έχει την πρωταρχική σημασία. Πώς μπορεί αυτοί με την ανθρώπινη μορφή ν’ αποκαλούνται άνθρωποι, όταν τους λείπει η καλοσύνη και η αρετή και έχουν κυριευτεί από τη φύση των δαιμόνων; Οι αληθινοί άνθρωποι μετέχουν σε στοργικές και τρυφερές πράξεις καλοσύνης, δικαιοσύνης, αγάπης και αλήθειας. Γίνονται μάρτυρες της δυνατότητας να συνειδητοποιηθεί και να εκδηλωθεί η αθάνατη φύση. Η ενάρετη φύση τους λάμπει στο πρόσωπό τους ως ευδαιμονία. Χωρίς καλοσύνη, ακόμα κι αν έχετε καταληφθεί από τρελή χαρά, τα πρόσωπά σας θ’ αντανακλούν την καταστροφική δαιμονική φύση. Ποτέ δεν θα λάμψουν με τη χάρη της πνευματικής ευδαιμονίας. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


15 Φεβρουαρίου

Η ειρήνη είναι χαρακτηριστικό του νου των ανθρώπων, η εγγενής ποιότητά του. Αναζητώντας την ειρήνη, δεν χρειάζεται να πάτε οπουδήποτε αλλού. Όπως ακριβώς ο χρυσός και ο άργυρος κρύβονται στο έδαφος και τα μαργαριτάρια και τα κοράλλια στον βυθό της θάλασσας, η ειρήνη και η χαρά κρύβονται στις δραστηριότητες του νου. Επιθυμώντας να αποκτήσετε αυτούς τους κρυμμένους θησαυρούς, εάν καταδυθείτε και στρέψετε τις νοητικές δραστηριότητες προς τα έσω, θα γεμίσετε με αγάπη. Μόνον όποιος έχει γεμίσει με αγάπη και ζει στο φως της, μπορεί να αποκαλείται άνθρωπος. Εκείνοι που στερούνται αγάπης είναι υπάνθρωποι. Να θυμάστε πως η ιερή ποιότητα της αγάπης δεν εκδηλώνεται περιστασιακά. Είναι πάντοτε παρούσα και αναλλοίωτη. Είναι μία και αδιαίρετη. Αυτοί που είναι βυθισμένοι στην αγάπη είναι απαλλαγμένοι από το κακό, τον εγωισμό, την αδικία, την ανάρμοστη συμπεριφορά. Οι ενάρετοι είναι πλήρεις αγάπης. Η καρδιά τους είναι πηγή ελέους. Ο λόγος τους είναι ευλογημένος με την αλήθεια. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


14 Φεβρουαρίου

Η αγάπη μπορεί να κατακτήσει τα πάντα. Η ανιδιοτελής, καθαρή, αγνή αγάπη οδηγεί τον άνθρωπο στον Θεό. Η εγωιστική και περιορισμένη αγάπη σας κρατάει δεμένους με τον κόσμο. Αδύναμοι οι άνθρωποι να κατανοήσουν την αγνή και ιερή αγάπη, γίνονται βορά των ανησυχιών χωρίς τέλος εξαιτίας της προσκόλλησής τους στα πράγματα του κόσμου. Το πρωταρχικό σας καθήκον είναι ν’ αντιληφθείτε την αλήθεια που αφορά την έννοια της Αγάπης. Όταν κατανοήσετε την φύση της αγάπης, δεν θα παρεκκλίνετε. Τα διάφορα πλαίσια μέσα στα οποία χρησιμοποιείται σήμερα η λέξη ‘αγάπη’  δεν έχουν καμία σχέση με την αληθινή σημασία της αγάπης. Η τρυφερότητα ανάμεσα στη μητέρα και το παιδί ή μεταξύ των συζύγων είναι επακόλουθο μιας εφήμερης σχέσης και δεν είναι καθόλου αληθινή αγάπη. Η πραγματική αγάπη δεν έχει αρχή και τέλος. Υπάρχει και στις τρεις διαστάσεις του χρόνου -–παρελθόν, παρόν και μέλλον. Μόνον αυτή είναι αληθινή αγάπη που μπορεί να γεμίσει τον άνθρωπο με διαρκή ευδαιμονία. 

- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 1995


13 Φεβρουαρίου

Εάν φοράτε μπλε γυαλιά, βλέπετε τα πράγματα μπλε, αν και η φύση λάμπει με χιλιάδες χρώματα, σωστά; Εάν ο κόσμος σας φαίνεται γεμάτος διαφορές, αυτό οφείλεται μόνο στο λάθος που ενοικεί εντός σας. Εάν όλα εμφανίζονται συνδεδεμένα με αγάπη, κι αυτό επίσης είναι μόνο η προβολή της δικής σας αγάπης. Και για τα δύο ή αιτία είναι το αίσθημα εντός σας. Είναι μόνο επειδή διακατέχεστε από λάθη, που βλέπετε τον κόσμο ελαττωματικό. Όταν δεν υπάρχει μέσα σας η γνώση του λάθους, δεν μπορεί να βρεθεί κανένα λάθος, ακόμα και μέσα από έρευνα, γιατί δεν θα μπορούσατε ν’ αναγνωρίσετε τα λάθη. Τώρα, μπορεί να εγερθεί το ερώτημα, για το εάν ο ίδιος ο Θεός έχει ελαττώματα, διότι κι Εκείνος επίσης ψάχνει για λάθη. Αλλά πώς μπορεί να λεχθεί πως ο Θεός αναζητά λάθη; Ψάχνει μόνο για καλοσύνη, όχι για λάθη και αμαρτίες. Ο Θεός δεν εξετάζει τον πλούτο, την οικογένεια, την κάστα, την κοινωνική τάξη ή το φύλο. Βλέπει μόνον την αρετή. Θεωρεί εκείνους που έχουν ευλογηθεί μ’ αυτή την αρετή, άξιους της Χάρης Του, όποιοι κι αν είναι, ό,τι κι αν είναι. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


12 Φεβρουαρίου

Μπορεί ένα γαϊδούρι να μετατραπεί σε ελέφαντα, μεταφέροντας απλώς ένα δεμάτι σανταλόξυλο; Μπορεί να είναι σε θέση να εκτιμήσει το βάρος του, αλλά όχι το άρωμά του! Όμως ο ελέφαντας δεν νοιάζεται για το βάρος. Εισπνέει τη γλυκιά ευωδιά, έτσι δεν είναι; Κατά τον ίδιο τρόπο, ο πνευματικός αναζητητής, ο απαρνητής, ο πιστός θα κρατήσει μόνον την καθαρή αλήθεια, την καθαρή ουσία των ενάρετων πράξεων, της ευσέβειας, των Γραφών, των Βεδών και των Ουπανισάδων. Από την άλλη πλευρά, εκείνος που συνεχίζει να επιχειρηματολογεί για χάρη των γνώσεων, της λογιότητας και της επιχειρηματολογίας, θα γνωρίσει μόνο το βάρος της λογικής και θα χάσει το άρωμα της αλήθειας! Για όσους αναζητούν την ουσία, το βάρος δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον. Εάν χρησιμοποιείτε μόνο τη λογική, δεν κερδίζετε τίποτα άξιο λόγου. Η αγάπη είναι το πιο μεγάλο και σημαντικό εργαλείο για να έχετε τον Θεό διαρκώς στη σκέψη σας. Μαζί με αυτό το εργαλείο, που πρέπει να διατηρείτε ισχυρό και σε χρήση, το μόνο που χρειάζεστε είναι το όπλο της διάκρισης. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – PremaVahini»


11 Φεβρουαρίου

Μην ξεχνάτε ποτέ πως οποιαδήποτε και κάθε πνευματική προσπάθεια δεν ωφελεί, αν η καρδιά σας δεν είναι αγνή. Κοιτάξτε το ψάρι! Αν και ζει μονίμως στο νερό, έχει απαλλαγεί σε οποιοδήποτε βαθμό από την άσχημη μυρωδιά; Όχι! Οι αρνητικές ροπές δεν θα εξαφανιστούν για όσο η καρδιά σας είναι γεμάτη από την πλάνη του εγωκεντρισμού ακόμη και αν είναι βυθισμένη σε ποικίλες εξαγνιστικές πνευματικές πειθαρχίες. Το φως και το σκοτάδι δεν μπορούν να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο, την ίδια στιγμή. Έτσι δεν είναι; Όμως, οι αρνητικές τάσεις, όπως ο εγωισμός, δεν μπορούν να συνυπάρχουν στην ίδια καρδιά με εκείνη των αγνών αρετών. Αυτός του οποίου η καρδιά του κυβερνάται από την ομάδα των έξι παθών, μπορεί να έχει μόνον τον εγωισμό ως σύμβουλο. Εκείνοι που επιθυμούν να απαλλαγούν από το αίσθημα του ‘εγώ’ και του ‘δικό μου’, πρέπει να λατρέψουν τον Κύριο. Πρέπει να γίνουν αληθινοί πνευματικοί αναζητητές, ελεύθεροι από προτιμήσεις, αρέσκειες και απαρέσκειες. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


10 Φεβρουαρίου

Η  ανθρώπινη  γέννηση πολύ δύσκολα επιτυγχάνεται. Το σώμα σας μοιάζει με ένα πανδοχείο, ο νους σας είναι ο φύλακάς του και η ατομική ψυχή ο προσκυνητής. Αυτά τα τρία –νους, σώμα, ψυχή– δεν έχουν καμία συγγένεια μεταξύ τους. Ο προσκυνητής έχει ως προορισμό την πόλη της Λύτρωσης. Για ένα ανέμελο ταξίδι δεν υπάρχει τίποτα τόσο αποτελεσματικό όσο η επανάληψη του ονόματος του Θεού, η ενθύμηση του ονόματός Του. Μόλις νιώσετε τη γλυκύτητα αυτού του ονόματος, η εξάντληση, η ταραχή, η νωθρότητα δεν θα σας αγγίζει, αλλά θα εκπληρώσετε το προσκύνημα της πνευματικής άσκησης με χαρά, ενθουσιασμό και βαθιά πεποίθηση. Βεβαίως, για να επιτύχετε σ’ αυτή την πνευματική άσκηση, η αρετή είναι πολύ σημαντική. Χωρίς τον φόβο των συνεπειών των αμαρτωλών πράξεων, δεν θα γεννηθεί η αρετή ούτε θ’ αναπτυχθεί η αγάπη του Θεού. Αυτός ο φόβος θα βοηθήσει την αρετή και την αφοσίωση ν’ αναπτυχθούν, έχοντας ως αποτέλεσμα την αληθινή λατρεία του Θεού.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


9 Φεβρουαρίου

Οι άνθρωποι βιώνουν χαρά και θλίψη μέσω των λόγων που ακούνε. Επομένως, αποφεύγοντας τα αιχμηρά βέλη των σκληρών λόγων, μπορείτε να μιλάτε γλυκά, ευχάριστα και τρυφερά. Και σ’ αυτήν την τρυφερότητα προσθέστε τη γλυκύτητα της αλήθειας. Με το να μιλάτε απαλά, χρησιμοποιώντας αναλήθειες, το μόνο που πετυχαίνετε είναι να ανοίγετε τον δρόμο σε μεγαλύτερη δυστυχία. Ο άνθρωπος που θέλει να θεωρείται πνευματικός αναζητητής πρέπει να χρησιμοποιεί πολύ τρυφερά, γλυκά, αληθινά και ευχάριστα λόγια. Οι άνθρωποι αυτοί αναγνωρίζονται από τις καλές τους ποιότητες. Ο νους τους, η καρδιά τους και το σώμα τους έχουν εξαγνιστεί και έχουν γίνει τόποι ιεροί όπως η Ματούρα, η Ντβάρακα και το Μπενάρες.  

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


8 Φεβρουαρίου

Ποια η χρησιμότητα του να σχεδιάζετε ένα πηγάδι τη στιγμή που το σπίτι καίγεται; Πού θα βρείτε τον  χρόνο να το σκάψετε; Πότε θα υπάρξει διαθέσιμο νερό; Πότε θα μπορέσετε να σβήσετε τη φωτιά; Εάν το πηγάδι ήταν έτοιμο από την αρχή, πόσο χρήσιμο θα ήταν σε μια τέτοια κρίσιμη περίσταση! Αρχίζοντας να σκέφτεστε τον Θεό τις τελευταίες στιγμές της ζωής σας, είναι σαν να σκάβετε πηγάδι, ενώ το σπίτι καίγεται. Επομένως, αν από τώρα αρχίσετε, κάποιες στιγμές, να στοχάζεστε τον Θεό, αυτό θα σας στηρίξει όταν το τέλος πλησιάζει. Αρχίστε σήμερα κιόλας την πνευματική άσκηση που έχετε προγραμματίσει για αύριο! Κάνετε αυτή τη στιγμή την πνευματική άσκηση που υπολογίζατε να κάνετε σήμερα! Δεν γνωρίζετε τι σας επιφυλάσσει η επόμενη στιγμή. Επομένως, δεν πρέπει να υπάρχει καμία καθυστέρηση στο να ξεκινήσετε την πνευματική άσκηση που πρέπει να γίνει. Η φυσική αντοχή είναι επίσης αναγκαία γι’ αυτήν την άσκηση, οπότε πρέπει να φροντίζετε το σώμα, έχοντας υπόψη ότι η υπερβολή είναι επιζήμια. Θα πρέπει να το φροντίζετε με μεγάλη προσοχή στο βαθμό που αυτό είναι απαραίτητο.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


7 Φεβρουαρίου

Το σώμα είναι το απαραίτητο όχημα για την ατομική ψυχή, ώστε να μπορέσει να κατανοήσει την αληθινή της φύση. Ωστόσο, ποιος γνωρίζει πότε θα μπει στο επίκεντρο της προσοχής του άρχοντα του θανάτου; Ποιος ξέρει πότε αυτό το σώμα θα παγιδευτεί στα δίχτυα του; Η ατομική ψυχή, φορτωμένη με αυτό το φθαρτό σώμα, πρέπει ν’ αντιληφθεί τα προαναφερθέντα  και να λαχταρά να γίνει ένα με τον Θεό, οποιαδήποτε στιγμή, αυτήν την ίδια στιγμή! Ο χρόνος που περνά δεν μπορεί να γυρίσει πίσω. Οι άνθρωποι συνήθως καθυστερούν στο να κάνουν αυτά που έχουν αναλάβει και αναβάλλουν τα χθεσινά καθήκοντα για σήμερα και τα σημερινά για αύριο. Αλλά τα καθήκοντα της πνευματικής πειθαρχίας δεν είναι αυτής της λογικής. Γι’ αυτά  δεν υπάρχει χθες και αύριο. Αυτή η στιγμή είναι η σωστή στιγμή! Η στιγμή που μόλις πέρασε είναι πέρα από τον έλεγχό σας. Και η στιγμή που έρχεται δεν είναι δική σας! Μόνον εκείνη η ατομική ψυχή που έχει αυτήν την κατανόηση χαραγμένη στην καρδιά της μπορεί να συγχωνευτεί με τον Θεό. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


6 Φεβρουαρίου

Η στάση που καλλιεργείται από τον αφοσιωμένο προς το αντικείμενο της λατρείας του είναι ο σπόρος της αφοσίωσης. Αρχικά, ο νους του αφοσιωμένου προσελκύεται από τις ιδιαίτερες ιδιότητες του αντικειμένου της λατρείας του. Ο αφοσιωμένος προσπαθεί ν’ αποκτήσει αυτές τις ιδιαίτερες ιδιότητες. Αυτό είναι που αποκαλούμε πνευματική άσκηση. Στα πρώιμα στάδια της πνευματικής άσκησης, η διάκριση μεταξύ του αφοσιωμένου και του αντικειμένου της λατρείας του είναι απόλυτη, αλλά καθώς η πνευματική άσκηση προοδεύει, αυτό το συναίσθημα μειώνεται και, όταν επιτυγχάνεται ο στόχος, δεν υπάρχει καμία διάκριση απολύτως! Όποιο κι αν είναι το αντικείμενο της λατρείας το οποίο έχετε επιλέξει, έχετε αγαπήσει και επιδιώκετε μέσω της πνευματικής σας άσκησης, πρέπει να είστε σταθερά εδραιωμένοι στην πίστη πως ο ατομικός εαυτός είναι ο οικουμενικός Εαυτός. Υπάρχει μόνο μία επιθυμία που μπορεί να φιλοξενείται στον νου του αναζητητή: η επίτευξη της ενότητας με τον Κύριο της καρδιάς του, η πραγμάτωση της ενότητας με τον οικουμενικό Εαυτό, τον Θεό. Δεν υπάρχει χώρος στον νου για κάποια άλλη επιδίωξη. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


5 Φεβρουαρίου

Τα πάντα είναι πλημμυρισμένα με Αγάπη. Έτσι, χωρίς δισταγμό μπορούμε να δηλώσουμε ότι ο Θεός είναι Αγάπη. Σε ολόκληρη τη δημιουργία, σε όλα τα ζωντανά πλάσματα, η αγάπη εκδηλώνεται με διάφορες μορφές. Αν και είναι γνωστή με διαφορετικά ονόματα, ανάλογα με την κατεύθυνση προς την οποία διοχετεύεται, η φύση της αγάπης δεν μεταβάλλεται. Στρεφόμενη προς το παιδί λέγεται μητρική στοργή, προς τους οικείους τρυφερότητα, προς τον Θεό αφοσίωση, κ.λπ. Όποια και αν είναι η μορφή της, η ουσία της αγάπης είναι αναλλοίωτη. Με βάση αυτή τη γνώση και την εμπειρία, γίνεται κατανοητό ότι ο Θεός είναι ο Εαυτός εντός όλων των δημιουργημάτων. Η φιλοσοφία που διδάσκει την ύψιστη γνώση αυτής της ενότητας είναι γνωστή ως μη-δυϊσμός (advaita). Η φιλοσοφία που διδάσκει τη διττή αρχή εκείνου που αγαπά και Εκείνου που αγαπιέται, του ατόμου και του Θεού, είναι γνωστή ως δυϊσμός (dvaita). Η φιλοσοφία που διδάσκει περί των τριών, δηλαδή την αγάπη, εκείνον που αγαπά και το αντικείμενο της αγάπης ή αλλιώς τη φύση, το άτομο και τον Θεό, είναι γνωστή ως τροποποιημένος μη-δυϊσμός (vishishta advaita). Αλλά ακόμα και οι τρεις αυτές σχολές σκέψης είναι ένα. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


4 Φεβρουαρίου

Σηκωθείτε, ξυπνήστε! Εδραιώστε για μια ακόμη φορά τη βασιλεία του Θεού, μεγαλειώδη, με τα ανάκτορα της αλήθειας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης. Ασκηθείτε στα πλαίσια της αιώνιας θρησκείας της αγάπης. Σβήστε τις πύρινες γλώσσες της άγνοιας, της ταραχής, της αδικίας και του μίσους με το νερό της αγάπης, της ανεκτικότητας και της αλήθειας. Αναπτύξτε το αίσθημα της αμοιβαιότητας. Συνειδητοποιήστε τα λάθη σας και αντιληφθείτε πως είναι ανώφελο να ψάχνετε λάθη στους άλλους. Είναι απλώς χάσιμο χρόνου. Επίσης γεννάει συγκρούσεις. Επομένως, εγκαταλείψετε αυτή τη συνήθεια. Εάν χάσετε αυτήν την ευκαιρία, πότε και πώς θα λυτρωθείτε; Μην ενδίδετε στη  δυσθυμία, αλλά να πείτε ‘τέλος’ σε όλες τις άδικες πράξεις του παρελθόντος. Μετανοήστε ειλικρινά και βαδίστε το μονοπάτι της προσευχής προς τον Θεό, τον δρόμο των ενάρετων πράξεων και της αδελφικής αγάπης. Απαλείψτε τη ζήλεια και τον θυμό. Να θυμάστε τους κανόνες που διδάχθηκαν από άγιες μορφές και τις στάσεις που βιώθηκαν και διδάχθηκαν από επιφανείς ψυχές στο βασίλειο του Θεού. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


3 Φεβρουαρίου

Οι επιθυμίες που ελλοχεύουν εντός σας μπορεί να σας ωφελήσουν ή να σας βλάψουν. Διαμορφώνουν τα βήματα που κάνουν όλα τα άτομα στην πορεία τους προς τον στόχο. Οι έμφυτες αυτές επιθυμίες σας εξαναγκάζουν να περάσετε μέσα από τις απώλειες και τις θλίψεις. Μόνον μέσα από τις καλές τάσεις του νου μπορείτε να πραγματώσετε τον Θεό. Επομένως όλοι σας πρέπει να ασχολείστε εξ ολοκλήρου με αγαθές πράξεις. Η αγνή, ευγενής και ανιδιοτελής δράση είναι γνήσια λατρεία. Είναι η καλύτερος τρόπος να θυμάστε τον Θεό. Είναι ο ύψιστος ύμνος λατρείας Του. Σκορπίζει αγάπη χωρίς διάκριση και διαφοροποίηση. Τέτοια υπηρεσία είναι το καθήκον κάθε ατόμου. Να μετέχετε σε τέτοιες πράξεις. Να χαίρεστε αδιάκοπα στη σκέψη του Θεού. Αυτή είναι η βασιλική οδός που οδηγεί στον επιδιωκόμενο στόχο.

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


2 Φεβρουαρίου

Ενώ αγωνίζεστε στο πνευματικό πεδίο, θα πρέπει να έχετε τον ίδιο τον Θεό ως προστάτη σας. Η μητέρα, για να ενσταλάξει θάρρος στην ψυχή του παιδιού της, το πείθει να περπατήσει μερικά βήματα κι έπειτα να γυρίσει, αλλά δεν θα το αφήσει να πέσει. Όταν σκοντάψει και είναι έτοιμο να χάσει την ισορροπία του, εκείνη σπεύδει και το πιάνει πριν πέσει. Το ίδιο και ο Θεός έχει τα μάτια Του καρφωμένα επάνω σας, επάνω στο άτομο. Κρατάει στα χέρια Του το νήμα του χαρταετού, το νήμα της ανθρωπότητας. Μερικές φορές μπορεί να το τραβήξει και κάποιες άλλες να το χαλαρώσει! Ό,τι κι αν κάνει να νιώθετε σίγουροι και ήρεμοι, γιατί είναι Εκείνος που κρατάει το νήμα! Αυτή η πανταχού παρούσα πίστη και αυτή η αίσθηση, που ενισχύεται και μετατρέπεται σε μια εσώτερη επιθυμία, θα σας γεμίσει με την ουσία της αγάπης. Το νήμα, που σας δένει με τον Θεό, είναι ο δεσμός της αγάπης και της χάρης. Αγωνιστείτε να κερδίσετε τέτοιες ευοίωνες επιθυμίες, έτσι ώστε οι δεσμοί της αγάπης και της χάρης να υπάρχουν και να είναι σταθεροί. 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – Prema Vahini»


1 Φεβρουαρίου

Όταν πέφτει η βροχή στις κορφές των βουνών και το νερό κατρακυλάει στις πλαγιές, κανένας ποταμός δεν μπορεί να σχηματιστεί. Όταν όμως τα νερά ρέουν σε μια μόνο κατεύθυνση, τότε σχηματίζεται πρώτα ένα ρυάκι, το οποίο αργότερα γίνεται ρέμα ή πιθανόν ένας χείμαρρος και τελικά καταλήγει να είναι ένα φουσκωμένο ποτάμι. Τώρα η βροχή μπορεί να φθάσει στη θάλασσα. Το νερό που ρέει προς μία κατεύθυνση φθάνει στη θάλασσα, αλλά το νερό που ρέει σε διάφορες κατευθύνσεις απορροφάται από το έδαφος και χάνεται. Οι τάσεις που δημιουργούνται στον νου μοιάζουν μ’ αυτό. Ποια είναι η χρησιμότητά τους, εάν απλώς έρχονται και φεύγουν; Έτσι σήμερα κι αύριο αλλιώς; Χρησιμοποιείτε τα χέρια σας για να κάνετε το καλό. Υμνείτε το όνομα του Κυρίου, ενώ εκτελείτε τα καθημερινά σας καθήκοντα. Έχοντας τα χέρια σας απασχολημένα με την ανιδιοτελή υπηρεσία, αφήστε τον νου σας ν’ απορροφηθεί στην επανάληψη του ονόματος του Θεού. Το ιερό ποτάμι των καλών εγγενών επιθυμιών πρέπει να ρέει πλήρες και σταθερό στα πεδία των αγνών σκέψεων και τελικά να ενωθεί με τον πλατύ ωκεανό της ευδαιμονίας τη στιγμή του θανάτου. Πραγματικά άξιος είναι εκείνος που πετυχαίνει αυτόν τον στόχο! 

- Μπάμπα, από το βιβλίο «Αγάπη – PremaVahini»