Οκτώβριος 2025
10 Οκτωβρίου
Ποιος είναι ο λόγος για τον θυμό και την απώλεια της διάκρισης; Είναι μόνο η προσκόλληση! Ναι, μπορεί να έχετε κάποια προσκόλληση στη γυναίκα και τα παιδιά σας. Αλλά κρατήστε την εντός ορίων. Όχι μόνο πρέπει να περιορίσετε την προσκόλλησή σας, αλλά και να περιορίσετε τη διάρκειά της. Η ζωή σας ως οικογενειάρχης διαρκεί μόνο μέχρι την ηλικία των πενήντα. Στα εξήντα σας χρόνια, πρέπει να εισέλθετε στο επόμενο στάδιο. Θα πρέπει να διακόψετε τους δεσμούς με τη γυναίκα και τα παιδιά και να ελευθερωθείτε από όλες τις ευθύνες. Η ηλικία των εβδομήντα ετών είναι η εποχή για πλήρη απάρνηση. Αντί να καλλιεργούν μια τέτοια θυσία, οι άνθρωποι σήμερα αρνούνται να απαρνηθούν τις προσκολλήσεις μέχρι θανάτου. Μόνο η κόλαση μπορεί να προκύψει για τέτοιους ανθρώπους. Βοηθήστε την οικογένειά σας και τους άλλους στο μέτρο του δυνατού. Εκπληρώστε τα καθήκοντά σας απέναντι σε όλους. Και να θυμάστε ότι κάθε άτομο είναι ανεξάρτητο, διέπεται από το ατομικό του κάρμα. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του. Μην καλλιεργείτε την προσκόλληση, η οποία είναι η βασική αιτία της θλίψης.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 25 Μαΐου 1995
9 Οκτωβρίου
Στον κόσμο σήμερα υπάρχει ανησυχία και αναταραχή επειδή οι άνθρωποι έχουν ξεχάσει την αλήθεια. «Να λέτε την αλήθεια, να μιλάτε με ευγένεια, αλλά αποφύγετε να πείτε μια αλήθεια που πληγώνει». Μόνο η αλήθεια και η δικαιοσύνη μπορούν να προσφέρουν ειρήνη και ευημερία στον κόσμο. «Να λέτε την αλήθεια. Να πράττετε δίκαια». Αυτή είναι η πιο σημαντική αρχή του ινδικού πολιτισμού. Μόλις αναπτύξετε την αλήθεια και τη δικαιοσύνη, η ειρήνη και η αγάπη θα ακολουθήσουν αυτόματα. Η δικαιοσύνη είναι η κεφαλή του ινδικού πολιτισμού και η αλήθεια τα πόδια του. Αλλά σήμερα, οι άνθρωποι έχουν κόψει το κεφάλι και τα πόδια του πολιτισμού μας. Κρατιούνται από τον κορμό του πλούτου και της επιθυμίας. Πού χρησιμεύει ένας απλός κορμός χωρίς κεφάλι και πόδια; Οι άνθρωποι αγωνίζονται να προστατεύσουν τη χώρα. Αν προστατεύσετε και ασκήσετε την αλήθεια και τη δικαιοσύνη, αυτές, με τη σειρά τους, θα προστατεύσουν τη χώρα! Δεν χρειάζεται να καταβάλετε καμία ιδιαίτερη προσπάθεια για να προστατεύσετε τη χώρα. Αρκεί να προστατεύετε την αλήθεια και τη δικαιοσύνη. Όλος ο κόσμος βασίζεται στις δύο αυτές αρχές.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 14 Απριλίου 2003
8 Οκτωβρίου
Ο δεύτερος τρόπος που επιδιώκει ο άνθρωπος να βιώσει την ευδαιμονία, μετά το σατβικό μονοπάτι, είναι το ρατζασικό μονοπάτι. Στα αρχικά στάδια, αυτό το μονοπάτι είναι γεμάτο γοητεία, αλλά αργότερα ολισθαίνει στη δυστυχία, γιατί η ευτυχία προέρχεται μέσω των αισθήσεων από τα αντικείμενα του εξωτερικού κόσμου. Η απόλαυση σύντομα αποδεικνύεται μη-πραγματική, ψευδής και εξαντλητική. Μόλις ξεκινήσει η διαδικασία, παρατείνεται χωρίς δυνατότητα ανάπαυσης. Ο άνθρωπος γίνεται πολύ αδύναμος για να επιδιώξει τους στόχους της δικαιοσύνης, της ευημερίας, της εκπλήρωσης των επιθυμιών και της απελευθέρωσης, που έχουν τεθεί γι’ αυτόν. Η διάνοιά του, η φαντασία του και η διαισθητική του ικανότητα - όλα εξουδετερώνονται. Ο άνθρωπος μπορεί ακόμη και να χάσει την ανθρωπιά του. Η τυφλή επιδίωξη της αισθησιακής απόλαυσης έχει οδηγήσει σήμερα σε αυτήν ακριβώς την καταστροφή. Τέλος, έχουμε το ταμασικό μονοπάτι. Οι άνθρωποι που προτιμούν αυτόν τον τρόπο ζωής δεν ενδιαφέρονται για τα προβλήματα του κόσμου. Ζουν παθητικά τη ζωή τους, αντλώντας χαρά από τη νωθρότητα και το σκοτάδι. Από αυτά τα τρία μονοπάτια προς τον στόχο της ευδαιμονίας, ο άνθρωπος πρέπει να αποδεχτεί τον σατβικό δρόμο, όποιες κι αν είναι οι δυσκολίες, οι απώλειες, η δυστυχία, το άγχος και ο κόπος. Πρέπει να επιτύχει την επίγνωση του Θείου, την εμπειρία του Θείου και να εδραιωθεί στη Θεία ευδαιμονία.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 5 Απριλίου 1981
7 Οκτωβρίου
Ο άνθρωπος αγωνίζεται ποικιλοτρόπως για να επιτύχει την ευδαιμονία. Η ευδαιμονία είναι το απόγειο της ευτυχίας και της χαράς. Αναζητείται με τρεις διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με την έμφυτη ποιότητα του αναζητητή (σάτβα, ράτζας, τάμας). Το σατβικό μονοπάτι είναι πικρό στα αρχικά στάδια και ολόγλυκο κατά την ολοκλήρωσή του. Περιλαμβάνει σταθερό έλεγχο και ρύθμιση των αισθήσεων, της γνώσης και της δράσης. Αυτό είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί. Αλλά καθώς κάποιος προχωρά στην πράξη, η χαρά αυξάνεται και επιτυγχάνεται η ευδαιμονία. Πώς μπορεί να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος χωρίς να υποβληθεί κάποιος σε δυσκολίες; Οι γραφές λένε: «Η ευτυχία δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ευτυχίας». Η ευτυχία μπορεί να κερδηθεί μόνο μέσω της θλίψης. Η ευχαρίστηση δεν είναι παρά ένα διάστημα μεταξύ δύο πόνων. Για να επιτύχει ο άνθρωπος τη σατβική ευτυχία που είναι θετική και μόνιμη, πρέπει αναγκαστικά να αντιμετωπίσει δοκιμασίες και ταλαιπωρίες, απώλειες και πόνο.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 5 Απριλίου 1981
6 Οκτωβρίου
Η Ινδία έχει επιδιώξει να διασφαλίσει την ειρήνη και την ασφάλεια των εθνών για γενιές μέσω της διδασκαλίας για την πνευματική ανάπτυξη. Η ίδια έχει αποτελέσει παράδειγμα για τις πνευματικές της αρετές. «Είθε όλοι οι κόσμοι να είναι ευτυχισμένοι» είναι η προσευχή που αντηχεί από τους Βέδες ανά τους αιώνες και σε όλο τον κόσμο. Οι σοφοί, οι βασιλείς, οι λόγιοι και οι γυναίκες των προηγούμενων εποχών αφιέρωσαν τη ζωή τους στην επίλυση των θεμελιωδών προβλημάτων της ανθρώπινης υπόστασης και στην προώθηση της παγκόσμιας ευημερίας. Αποδέχτηκαν τη θυσία ως καθήκον και πεπρωμένο τους. Λόγω του παρηκμασμένου πνεύματος της σημερινής του εποχής, το προσωπικό συμφέρον έχει μολύνει τις σκέψεις, τα λόγια και τις πράξεις του ανθρώπου! Συμπεριφέρεται σαν τα πράγματα και τα πρόσωπα να πρέπει να αναζητηθούν και να αγαπηθούν επειδή του είναι χρήσιμα. Αυτό είναι μόνο ένα ακόμη παράδειγμα εγωιστικής αγάπης. Ο άνθρωπος ενεργοποιείται από την επιθυμία. Προγραμματίζει και σχεδιάζει να κερδίσει αυτό που επιθυμεί. Η ανθρώπινη ζωή είναι μια διαδικασία όπου ο άνθρωπος περιμένει τη συγκομιδή των επιθυμιών που σπέρνει. Η επιθυμία δεν πρέπει να στοχεύει στην εγωιστική προσωπική πρόοδο, αλλά στην ειρήνη, την ευτυχία και την ευημερία όλων. Μόνο τότε μπορεί να εκπληρωθεί η βεδική προσευχή που αναφέρθηκε παραπάνω.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 27 Οκτωβρίου 1982
5 Οκτωβρίου
Όπως ο Βιβεκάναντα και ο Ναγκ Μαχασάγια (και οι δύο μαθητές του Ραμακρίσνα Παραμαχάμσα), οι άνθρωποι πρέπει να παρακινούνται από τη δίψα να γνωρίσουν τον Δημιουργό πίσω από τη Δημιουργία, το πρόσωπο πίσω από τις μαριονέτες. Ο Ναγκ Μαχασάγια ξεκίνησε από τη στάση του υπηρέτη του Θεού και μείωσε τον εαυτό του, συρρικνώνοντας την ατομικότητά Του ώστε μπόρεσε να ξεφύγει από τα δεσμά της αυταπάτης και να δραπετεύσει στην οικουμενική αιώνια Αλήθεια. Ο Βιβεκανάντα, από την άλλη πλευρά, ξεκίνησε από τη στάση πως είναι ο ίδιος Θεός. Έγινε τόσο μεγάλος και απέραντος που έσπασε τα δεσμά και συγχωνεύτηκε με την υπέρτατη κυρίαρχη Αλήθεια. Όταν κερδίσετε εκείνη τη σοφία, της ταυτότητας της δικής σας πραγματικότητας με την πραγματικότητα πίσω από το σύμπαν, η μάγια (ψευδαίσθηση) δεν θα μπορεί να σας επηρεάσει. Η μύγα κάθεται σε όλα τα αντικείμενα, και τα όμορφα και τα ακάθαρτα, αλλά δεν κάθεται στη φωτιά, γιατί θα καεί μέχρι θανάτου.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Οκτωβρίου 1965
4 Οκτωβρίου
3 Οκτωβρίου
Λίγα λεπτά έρευνας θα πείσουν οποιονδήποτε ότι δεν είναι το σώμα που κουβαλάει μαζί του, όπως το σαλιγκάρι κουβαλάει το σπίτι του. Δεν είναι τα μάτια ή το αυτί ή η γλώσσα. Δεν είναι ο νους ή η διάνοια, γιατί αναφέρεται σε αυτά ως «ο νους μου» κ.λπ., που σημαίνει ότι είναι ξεχωριστός από τον νου του. «Η ευφυΐα μου με εγκατέλειψε», που σημαίνει ότι είναι διαφορετικός από την ευφυΐα του. Είναι ο μάρτυρας. Το σώμα είναι αυτό που πεθαίνει. Αυτός επιβιώνει. Αναγεννάται όταν αποκτά ένα νέο σώμα. Η σωματική ομορφιά είναι απλώς θέμα υγείας. Μερικές μέρες πυρετού ή στομαχικών διαταραχών κάνουν έναν άγγελο σκιάχτρο. Η τρέλα επιτίθεται σε ένα ιδιοφυές άτομο κάποια μέρα και μετατρέπει την ομιλία του σε ακατάσχετη φλυαρία. Όταν ο νους είναι διαταραγμένος, τα μάτια βλέπουν παράξενες εικόνες που δεν υπάρχουν. Τα αυτιά ακούν απόκοσμους θορύβους που δεν υπήρξαν ποτέ. Μόνο όταν ο άνθρωπος ανακαλύψει την απόλυτη αμετάβλητη βάση μπορεί να βρει μόνιμη ηρεμία. Μέχρι τότε, θα είναι υποχρεωμένος να ταλαντεύεται και να λικνίζεται στον μεταβαλλόμενο κόσμο, ανάμεσα στη χαρά και τη θλίψη.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Οκτωβρίου 1965
2 Οκτωβρίου
Ενσαρκώσεις της Αγάπης! Σε αυτήν την ιερή ημέρα της Βιτζέγιαντασάμι, ορκιστείτε να εγκαταλείψετε κακές συνήθειες όπως το κάπνισμα, το ποτό και την κατανάλωση μη χορτοφαγικής τροφής. Πολλοί δεν συνειδητοποιούν τις αρνητικές συνέπειες αυτών των κακών συνηθειών. Αν ένας καπνιστής φυσήξει αέρα σε ένα λευκό μαντήλι, θα δει κίτρινες κηλίδες επάνω του. Αυτό είναι σημάδι ασθένειας. Το κάπνισμα οδηγεί στον καρκίνο. Το ποτό καλλιεργεί δαιμονικές ποιότητες. Σας κάνει να μεθάτε και να ξεχνάτε τον εαυτό σας. Η κατανάλωση μη χορτοφαγικής τροφής είναι επίσης μια κακή ποιότητα. Όταν το ίδιο το ανθρώπινο σώμα είναι φτιαγμένο από σάρκα, πού είναι η ανάγκη να καταναλώνετε σάρκες πουλιών και ζώων; Θα πρέπει να καταναλώνετε μόνο ιερή τροφή. Μόνο τότε θα έχετε ιερά συναισθήματα. Για ιερές σκέψεις και ιερές πράξεις, η ιερή τροφή είναι απαραίτητη. Μια ευγενής ψυχή όπως ο ίδιος ο Μπίσμα έχει υποφέρει εξαιτίας μη ιερής τροφής. Ως εκ τούτου, έπρεπε να ξαπλώσει σε ένα κρεβάτι από βέλη για 56 ημέρες. Για να διακατέχεστε από ιερά συναισθήματα, εκτός από την κατανάλωση ιερής τροφής, πρέπει επίσης να εξαγιάσετε την οπτική σας. Μη ρίχνετε βλοσυρά βλέμματα σε κανέναν. Μην κακολογείτε τους άλλους. Μην εστιάζετε σε αρνητικά ακούσματα. Μην κάνετε κακές σκέψεις. Μην ενδίδετε σε κακές πράξεις. Μην πληγώνετε κανέναν. Πέρα από αυτό, δεν υπάρχει τίποτε άλλο που χρειάζεται να κάνει κανείς για να βελτιώσει τον εαυτό του.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε την 1η Οκτωβρίου 1998
1 Οκτωβρίου
Οι ομιλίες των λογίων κατά τη διάρκεια της φιλοσοφικής συνεδρίας είναι μόνο υπενθυμίσεις. Πρέπει να πυροδοτήσουν τη διαλογιστική διαδικασία στους ακροατές. Μόνο τότε μπορούν να θεωρηθούν ωφέλιμες. Στην πραγματικότητα, η αλήθεια σχετικά με τον Θεό, τον άνθρωπο, τη φύση κ.λπ. είναι τόσο απλή που λίγα λεπτά ήσυχης περισυλλογής μπορούν να την αποκαλύψουν σε οποιονδήποτε διαθέτει τον κοινό νου. Όλοι θα παραδεχτούν ότι οτιδήποτε υφίσταται αλλαγή δεν μπορεί να είναι η αλήθεια. Η αλήθεια πρέπει να παραμένει αλήθεια, στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Ο κόσμος και όλα τα αντικείμενα της φύσης υπόκεινται συνεχώς σε αλλαγές - δημιουργούνται ή καταρρέουν, εξελίσσονται ή μεταλλάσσονται, ρέουν ή αποσυντίθενται, αναπτύσσονται ή πεθαίνουν. Πώς μπορεί λοιπόν να είναι αλήθεια; Τα υποκειμενικά συναισθήματα, οι στάσεις, οι παρορμήσεις, οι πεποιθήσεις, τα ένστικτα, οι διαισθήσεις - και αυτά αλλάζουν. Είναι ευχάριστα τη μια στιγμή, δυσάρεστα την επόμενη. Το ίδιο πράγμα είναι ευπρόσδεκτο τη μια στιγμή, αποκρουστικό την άλλη. Η ελονοσία κάνει τα γλυκά πράγματα να γίνονται πικρά. Ο ίκτερος κάνει τα πάντα να κιτρινίζουν. Θα πρέπει να υπάρχει κάτι σταθερό, μόνιμο και αιώνιο ως υπόβαθρο, βάση, θεμέλιο, για να εμφανιστεί πάνω του αυτή η μεταβαλλόμενη θεατρική σκηνή. Η εμφάνιση είναι αναληθής· η πραγματικότητα είναι αιώνια.
- Μπάμπα, από ομιλία που δόθηκε στις 4 Οκτωβρίου 1965