Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

Χριστούγεννα 2019 στο Πρασάντι Νίλαγιαμ

Απογευματινές εκδηλώσεις και ομιλία του Γιώργου Μπεμπεδέλη

 

Προσφέρω τους ταπεινούς και γεμάτους αγάπη χαιρετισμούς μου στα άγια πόδια του πολυαγαπημένου μας Μπαγκαβάν Σρι Σάτυα Σάι Μπάμπα.

Αξιοσέβαστοι πρεσβύτεροι, αγαπημένοι αδελφοί και αδελφές, αγαπητοί μου μαθητές, αγόρια και κορίτσια,

Σάι Ραμ με αγάπη σε όλους σας αυτή την άγια μέρα των Χριστουγέννων.

Είναι μεγάλη μου χαρά να βρίσκομαι με όλους εσάς έχοντας την ευκαιρία να βιώσω την χαρά αυτών των άγιων ημερών στην Κατοικία της Υπέρτατης Ειρήνης. Τα πρώτα μου Χριστούγεννα στο Πρασάντι Νίλαγιαμ ήταν το 1991. Από τότε επισκέπτομαι πολύ συχνά το άσραμ κατά την διάρκεια των σχολικών μου διακοπών. Αυτή ήταν πάντα μια θαυμάσια εμπειρία για μένα, γιατί είχα την ευκαιρία να ζήσω το πραγματικό Πνεύμα των Χριστουγέννων στην θεϊκή παρουσία του Μπαγκαβάν Μπάμπα.

Μία από τις πιο σημαντικές διδασκαλίες του Ιησού ήταν οι οκτώ Μακαρισμοί, τους οποίους δίδαξε στην επί του Όρους Ομιλία, όπως έχουν καταγραφεί στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, το πρώτο βιβλίο της Καινής Διαθήκης. Λίγο πριν δώσει το συγκλονιστικό Του μήνυμα στους μαθητές Του, το Ευαγγέλιο λέει:

Ο Ιησούς περιόδευε όλη την Γαλιλαία, διδάσκοντας στις συναγωγές, κηρύττοντας το Ευαγγέλιο της Βασιλείας των Ουρανών και θεραπεύοντας τις αρρώστιες των ανθρώπων. Η φήμη Του εξαπλώθηκε σε όλη την Συρία, και οι άνθρωποι πήγαιναν σε Αυτόν όλους τους αρρώστους, εκείνους που έπασχαν από διάφορες ασθένειες και πόνους, τους δαιμονισμένους, τους επιληπτικούς και τους παραλυτικούς και τους θεράπευε. Μεγάλα πλήθη Τον ακολουθούσαν από την Γαλιλαία, την Δεκάπολη, την Ιερουσαλήμ, την Ιουδαία και την περιοχή πέρα από τον Ιορδάνη.

Βλέποντας τα πλήθη, ανέβηκε στο όρος και όταν κάθισε, οι μαθητές Του πήγαν κοντά Του, και άρχισε να διδάσκει λέγοντας:

Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι, ότι αυτών εστίν η βασιλεία των Ουρανών.

Μακάριοι οι πενθούντες, ότι αυτοί παρακληθήσονται.

Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσιν την γην.

Μακάριοι οι πεινώντες και διψώντες την δικαιοσύνην, ότι αυτοί χορτασθήσονται.

Μακάριοι οι ελεήμονες ότι αυτοί ελεηθήσονται.

Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται.

Μακάριοι οι ειρηνοποιοί ότι αυτοί υιοί Θεού κληθήσονται.

Μακάριοι οι δεδιωγμένοι ένεκεν δικαιοσύνης, ότι αυτών εστί η βασιλεία των Ουρανών.

- Ματθαίος 4, 23 - 5.10

Από αυτούς τους οκτώ Μακαρισμούς τους οποίους δίδαξε στην επί του Όρους Ομιλία, θα ήθελα να σταθώ στον έκτο:

Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται

Η αγνότητα της καρδιάς είναι μία από τις ιδιότητες τις οποίες τονίζει ο Σουάμι ως πλέον αναγκαία για τους πνευματικούς αναζητητές. Μιλάει συχνά για τη μεγάλη σημασία που έχει η Trikarana suddhi, δηλαδή η αγνότητα των σκέψεων, των λόγων και των πράξεων ή του Νου, της Καρδιάς και των Χεριών.

Λέει πως αυτή είναι η πραγματική σημασία του Σταυρού: Αγνότητα και Ενότητα του Νου, της Καρδιάς και των Χεριών. Η φόρμουλα 3ΗV είναι η βασική θεμελιώδης αρχή του εκπαιδευτικού Του προγράμματος. Όχι μόνο Εκπαίδευση στις Ανθρώπινες Αξίες (EHV – Education in Human Values) αλλά Ενότητα και Αγνότητα του Νου, της Καρδιάς και των Χεριών (3HV – Head, Heart and Hands).

Αλλά πώς μπορούμε να πετύχουμε αυτή την αγνότητα; Συνήθως ξέρουμε τι είναι σωστό να κάνουμε, αλλά αποτυγχάνουμε να το βάλουμε σε πράξη. Χρειάζεται εσωτερική πνευματική δύναμη. Πώς μπορούμε να τη βρούμε; Η αφοσίωση είναι το βασιλικό μονοπάτι!

Στον Σουάμι άρεσε πάρα πολύ ένα τραγούδι. To “Humko Tumse”. Τον έχω δει τόσες πολλές φορές να βυθίζεται σε θεϊκή Ευδαιμονία όταν άκουγε τους σπουδαστές Του να τραγουδούν αυτό το τραγούδι. Γι’ αυτό τον λόγο, πολλά χρόνια πριν έμαθα την ερμηνεία του τραγουδιού αυτού, το οποίο είναι πράγματι σημαντικό. Θα ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας.

Η πρώτη στροφή είναι στα Χίντι

Hamko Tumse Pyare kitna (Ω, πόσο μεγάλη είναι η Αγάπη μας για Σένα)

Sai Tumahi janate (Μόνο Εσύ Σάι ξέρεις το βάθος της Αγάπης μας)

Dilonki Dadkan Tumho Sai (Εσύ Σάι είσαι ο χτύπος της καρδιάς μας)

Tum Hamare Prana Ho (Είσαι η ίδια μας η ζωή)

Hamko Tumse Pyare Hain

We love You, dearest Lord, we love You

Και η δεύτερη στροφή είναι στα Τέλουγκου

Nivu leni ma jivanam (H ζωή μας χωρίς Εσένα)

Niru leni cheppa vedanam (είναι σαν τη ζωή του ψαριού που σπαράζει έξω από το νερό)

Ni sannidhe maku pennidhi (η εγγύτητα με Σένα είναι ο μεγαλύτερός μας πλούτος)

Nidu chuppe prana samanam (μια ματιά Σου είναι η ίδια μας η ζωή)

Niku maku oke Bandhamu (ανάμεσα σε Σένα και σε μας υπάρχει μόνο ένας Δεσμός)

Adiye Prema Bandhamu (και αυτός είναι ο Δεσμός της Αγάπης)

Prema Bandhamu: αυτός ο Δεσμός της Αγάπης είναι ο Στόχος

Αυτό το τραγούδι εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο το είδος της Αγάπης που θα πρέπει ένας πιστός να έχει για τον Κύριο. Ίδιο είναι το μήνυμα του Ιησού.

Το Ευαγγέλιο λέει:

Κάποτε ένας από τους γραμματείς πλησίασε τον Ιησού και Τον ρώτησε:

«Ποια από εντολή είναι σημαντικότερη από όλες τις άλλες;»

Ο Ιησούς απάντησε:

Δύο είναι οι σημαντικότερες εντολές.

α) Η πρώτη είναι: Αγάπα τον Κύριο και Θεό σου εξ όλης της καρδίας σου, εξ όλης της ψυχής σου, εξ όλης της διανοίας σου και εξ όλης της ισχύος σου.

β) Η δεύτερη είναι: Αγάπα τον πλησίον σου ως εαυτόν.

Δεν υπάρχει άλλη εντολή σπουδαιότερη από αυτές τις δύο. Όλοι οι νόμοι περιέχονται σε αυτές τις δύο εντολές.»

Η αφοσίωσή μας πρέπει να έχει μία κατεύθυνση. Την πλήρη επικέντρωση σε Αυτόν. Όχι διθέσιος καναπές ούτε μουσική καρέκλα. Μόνο αυτή είναι ππραγματική αφοσίωση.

Anapekshah sucir daksha udasino gatavyathah

Sarvarambha parityagi yo madbhaktah sa me priyah

Αυτός ο οποίος δεν έχει επιθυμίες, είναι αγνός με σταθερή αποφασιστικότητα, αποστασιοποιημένος, ελεύθερος από θλίψη και ανιδιοτελής σε όλες τις πράξεις του, αυτή η αφοσιωμένη ψυχή είναι αγαπητή σε Μένα.

(Μπάγκαβαντ Γκίτα, κεφ.12, στίχος 16)

Την πρώτη θέση πρέπει να την δίνουμε στον Θεό. Πρώτα ο Ιησούς, έπειτα οι άλλοι και τελευταίοι εσείς - αυτή είναι η πραγματική έννοια της χαράς (JOY – Jesus first, Others next, You last). Όταν έχουμε αυτό το είδος της αφοσίωσης, παίρνουμε πνευματική δύναμη, Σάκτι. Με πνευματική δύναμη μπορούμε να καλλιεργήσουμε αποστασιοποίηση, Βιράκτι και να πετύχουμε αγνότητα. Η κύρια αιτία της έλλειψης αγνότητας είναι οι επιθυμίες και η προσκόλληση.

Ο Ιησούς είπε μετά τους Μακαρισμούς στην επί του Όρους Ομιλία:

Μη θησαυρίζετε θησαυρούς επί της γης, όπου σης και βρώσις αφανίζει, και όπου κλέπται διορύσσουσι και κλέπτουσι, θησαυρίζετε υμίν θησαυρούς εν Ουρανώ, όπου ούτε σης ούτε βρώσις αφανίζει, και όπου κλέπται ούτε διορύσσουσι ουδέ κλέπτουσι.

Ματθαίος 6, 19-20

Ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Ματθαίος 6, 33

Αν αναπτύξουμε αυτή την ιδιότητα της αποστασιοποίησης, Βιράκτι, και είμαστε πλήρως εστιασμένοι στον Θεό, αποκτούμε τελικά Μούκτι, Απελευθέρωση, δηλαδή Ένωση μαζί Του.

Μπάκτι - Σάκτι - Βιράκτι - Μούκτι. Μια εύκολη φόρμουλα. Όλο το πνευματικό ταξίδι σε τέσσερα μόνο βήματα!

Σε ένα ίντερβιου ένας ιερέας από την ομάδα μας ρώτησε τον Σουάμι για τον Ιησού. Από όλα τα περιστατικά της ζωής του Ιησού, ο Σουάμι ανέφερε εκείνο κατά το οποίο ο Ιησούς είχε εισέλθει στον περίβολο του Ναού της Ιερουσαλήμ, είχε βρει ανθρώπους να θυσιάζουν περιστέρια και άλλα ζώα στον Θεό, απελευθέρωσε τα πουλιά και καταδίκασε τις πράξεις της αιματοχυσίας. Οι ιερείς και οι λόγιοι αγανάκτησαν με την πράξη Του και ισχυρίστηκαν ότι ο Θεός στον οποίον πίστευαν δεχόταν την θυσία και με αυτό τον τρόπο εξευμενιζόταν.

Ο Ιησούς έφερε μία εκ θεμελίων αλλαγή στον τρόπο που οι άνθρωποι λάτρευαν τον Θεό κι έβαλε τέλος στις θυσίες των ζώων. Δίδαξε πως ο άνθρωπος πρέπει να σέβεται όλα τα ζωντανά όντα και να τα φροντίζει. Αυτό είναι ένα αρχαίο αξίωμα των Βεδών. Στην εισαγωγική προσευχή του βεδικού ύμνου Πούρουσα Σούκταμ, που ψάλλεται καθημερινά στην Αίθουσα Σάι Κουλβάντ, λέγεται:

“San no astu dvipade, sam chatuspade”

Που σημαίνει «είθε να υπάρχει ευημερία και ειρήνη σε όλα τα όντα, δίποδα (dvipade) αλλά και τετράποδα (chatuspade)».

Θα ήθελα να μοιραστώ μια ακόμη εμπειρία που είχα με τον Σουάμι πριν από πολλά χρόνια. Αυτή τη φορά δεν βρισκόμασταν στην αίθουσα των ίντερβιου. Ήταν Κυριακή, και όλοι είχαν συγκεντρωθεί στο Σάι Κουλβάντ. Η ώρα ήταν σχεδόν 9, προτού αρχίσουν τα πρωινά μπάτζανς. Ο Σουάμι με κάλεσε κοντά του στη βεράντα. Με ρώτησε πολλά πράγματα για την προσωπική και πνευματική ζωή μου. Κάποια στιγμή ρώτησε:

Ποια είναι η θρησκεία σου;

Απάντησα: Χριστιανός, Σουάμι.

Τότε με ρώτησε: Ποια είναι η σημασία του Σταυρού;

Απάντησα δίχως καθυστέρηση: Σουάμι, η κάθετη γραμμή συμβολίζει το Ι (εγώ) και η οριζόντια γραμμή δείχνει πως πρέπει να διαγράψουμε το εγώ.

Ο Σουάμι έδειξε ικανοποιημένος με την απάντησή μου, γι’ αυτό πήρα το θάρρος να συνεχίσω και Του είπα: Σουάμι, ο Ιησούς και Εσύ είστε Ένα!

Πίστευα πως ο Σουάμι θα έμενε ευχαριστημένος. Όμως αυτή τη φορά ο Σουάμι έδειξε έκπληκτος, με κοίταξε και ρώτησε:

Γιατί το λες αυτό; Ο Ιησούς φορούσε λευκό χιτώνα, είχε μακριά ξανθά μαλλιά, ενώ εγώ φοράω πορτοκαλί ένδυμα και τα μαλλιά μου είναι μαύρα. Πώς είναι δυνατόν να είμαστε Ένα;

Τότε απάντησα: Όχι Σουάμι, ο Ιησούς και Εσύ είστε Ένα. Η μορφή μπορεί να είναι διαφορετική, αλλά ο Άτμα είναι Ένας!

Ο Σουάμι συνέχισε:

Αν ο Άτμα είναι Ένας, τότε και εσύ είσαι Θεός, όπως ο Ιησούς και Εγώ!

Τι υψηλή διδασκαλία! Ο Σουάμι βρίσκει χίλιους τρόπους για να μας υπενθυμίζει τον κύριο στόχο της πνευματικής μας άσκησης, που είναι να βιώσουμε τον αληθινό μας Εαυτό,  τον Άτμα: να συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε ένα με τον Θεό. Αυτό είναι και το νόημα του Μακαρισμού:

Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται.

(Ευλογημένοι είναι οι αγνοί στην καρδιά, γιατί θα δουν τον Θεό)

Να δούμε τον Θεό σημαίνει να Τον βιώσουμε, και να Τον βιώσουμε σημαίνει να γίνουμε ένα με Αυτόν.

Brahmavid Brahmaiva bhavati - Αυτός που γνωρίζει τον Θεό γίνεται Θεός

Ο Ιησούς πέρασε τρία στάδια στη ζωή Του. Στην αρχή δήλωνε «Είμαι ο αγγελιοφόρος του Θεού». Αργότερα, όταν ο δεσμός της Αγάπης έγινε ισχυρότερος, είπε «Είμαι ο Υιός του Θεού». Τελικά, δήλωσε: «Εγώ και ο Πατέρας μου είμαστε Ένα».

Όλοι περνάμε από αυτά τα τρία στάδια. Η ενότητα με τον Θεό είναι ο απώτερος στόχος:

Advaita Darśanam JñānamΣοφία είναι η Εμπειρία της Ενότητας

Και η Αγνότητα είναι η διαδρομή. Πολύ εύστοχα το θέμα για το 11ο Παγκόσμιο Συνέδριο του Διεθνούς Οργανισμού Σάτυα Σάι που θα πραγματοποιηθεί στο Πρασάντι Νίλαγιαμ το Νοέμβριο του 2020, έχει επιλεγεί ως:

Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΤΗΤΑ - Η ΑΓΝΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΦΩΤΙΣΗ

Πίσω από την φαινομενική πολλαπλότητα των ονομάτων και των μορφών βρίσκεται μονάχα μία Θεϊκή Πραγματικότητα:

Ekam eva advitīyam Brahma - Υπάρχει μόνο ένα δίχως δεύτερο, μόνο ο Θεός.

Ο Σουάμι επαναλάμβανε ξανά και ξανά στις ομιλίες Του στα Τέλουγκου:

Anekatvamlo ekatvani gurtinchali - Πρέπει να συνειδητοποιήσετε την Ενότητα στην Πολλαπλότητα

Αυτή είναι η πεμπτουσία της διδασκαλίας Του.

Η μεγάλη ρήση του Rig Veda αναφέρει:

“Ekam Sat viprāh bahudhā vadanti”

«Η Αλήθεια είναι Μία, αλλά οι σοφοί την αποκαλούν με διάφορα ονόματα»

Ο Αλλάχ, o Ίσβαρα, ο Ράμα, ο Κρίσνα, ο Ιησούς, ο Βούδας, ο Ζωροάστρης, ο Μαχαβίρα, ο Σάι... Όλοι είναι ΕΝΑ. Στο Πρασάντι Νίλαγιαμ γιορτάζονται οι μεγάλες γιορτές όλων των θρησκειών με το ίδιο πνεύμα σεβασμού και τιμής: τα Χριστούγεννα, το Mahashivaratri, η Buddha Purnima, το Rama Navami, η Sri Krishna Janmashtami. Η Ενότητα όλων των θρησκειών είναι μια θεμελιώδης αρχή της διδασκαλίας του Σάι, που εμπνέει όλους τους αναζητητές της Αλήθειας σε όλο τον κόσμο. Ο Ιησούς ήρθε επίσης για να διευρύνει τον νου των ανθρώπων και να διδάξει ότι ο Θεός είναι Ένας, ότι όλες οι καρδιές υποκινούνται μόνο από Αυτόν, και ότι όλα τα ονόματα και οι μορφές είναι δικές Του.

Και η μορφή Του είναι η Αγάπη. Όπως τραγουδά ο Σουάμι:

Η Αγάπη είναι η Μορφή Μου, η Αλήθεια είναι η Αναπνοή Μου, η Ευδαιμονία είναι η Τροφή Μου!

(Love is My Form, Truth is My Breath, Bliss is My Food!)

Προσεύχομαι στον πολυαγαπημένο μας Σάι και τον φιλεύσπλαχνο Ιησού σε αυτήν την άγια ημέρα των Χριστουγέννων να μας ευλογήσει όλους με αυτή την υπέρτατη εμπειρία της Αγάπης, της Αλήθειας και της θείας Ευδαιμονίας.

Jai Sai Ram!