Ελληνικός Οργανισμός Σάτυα Σάι
Ζώνη 6, Νότια Ευρώπη, Περιοχή 6.2

Σκέψεις για την ημέρα

Όπως αναγράφονται καθημερινά στον πίνακα του Πρασάντι Νίλαγιαμ

Ιούλιος 2016

31 Ιουλίου

Στις μέρες μας όλοι ανυπομονούν να διαβάσουν ή ν’ ακούσουν τις ειδήσεις που έρχονται απ’ όλα τα μέρη του κόσμου. Νομίζουν ότι αποτελεί αποστολή τους το να γνωρίζουν καθετί που συμβαίνει – κάνει όμως έστω και ένας τους μία προσπάθεια ν’ ακούσει τι μηνύματα έρχονται από μέσα του; Ένα άτομο το οποίο δεν μπορεί να κατανοήσει και ν’ αναγνωρίσει την φύση του, δεν έχει επιτύχει τίποτε στη ζωή του. Όλα τα όσα μαθαίνετε μέσω της εγκόσμιας εκπαίδευσης είναι προφανές ότι σας βοηθούν μόνο να εξασφαλίσετε τα προς το ζην, αυτή δε η ανεπιθύμητη ιδιότητα έχει καταστεί μία πλάνη του νου σας. Η πηγή αυτής της επιθυμίας για εγκόσμια μόνο μόρφωση και γνώση είναι οι προσκολλήσεις και οι αποστροφές σας. Αυτά συναντώνται κυρίως στα άτομα που πιστεύουν ότι είναι διαφορετικά από τους γύρω τους, που δεν έχουν αίσθηση της ενότητας που διαπερνά τα πάντα. Όσο ένα άτομο κυριαρχείται από αυτή τη δυιστική αντίληψη του κόσμου και πιστεύει ότι ένα ορισμένο αυτοκίνητο ή σπίτι του ανήκει, θα είναι προσκολλημένο σε οτιδήποτε πιστεύει ότι του ανήκει και ταυτοχρόνως θα τρέφει μία αποστροφή για τα όσα πιστεύει ότι δεν του ανήκουν.

-        ΜπάμπαΟμιλία από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains, 1976»


30 Ιουλίου

Ακόμα κι αν ένας άνθρωπος δεν προσπαθεί ν’ αναζητήσει τον Θεό, μπορεί τουλάχιστο ν’ αναζητεί την εσωτερική γαλήνη, την χαρά, την ευτυχία και την ανεξαρτησία. Δυστυχώς όμως, σήμερα οι άνθρωποι δεν τα αναζητούν αυτά, ούτε και προσπαθούν να μάθουν πώς μπορούν να τα αποκτήσουν! Η σβούρα στριφογυρίζει ακατάπαυστα και δεν γνωρίζει ανάπαυση – αλλά και οι άνθρωποι ‘στριφογυρίζουν’ εξίσου: λαχταρούν άπειρα πράγματα, κοπιάζουν ακατάπαυστα για να τα αποκτήσουν κι έτσι ούτε αυτοί χαλαρώνουν ποτέ από το ‘στριφογύρισμα’. Στις μέρες μας οι μόνες χαρές και γαλήνες που αποκτούν είναι στιγμιαίες – τώρα έρχονται, την επόμενη στιγμή τις έχουν χάσει. Ο πόνος και η δυστυχία δίνουν ένα τέλος στη χαρά, η δε χαρά δεν είναι παρά μία παροδική απουσία του πόνου. Γιατί ο άνθρωπος να ζει χρόνια ολόκληρα πάνω σε τούτη τη γη σαν βάρος στο κοινωνικό σύνολο, καταναλίσκοντας τόσο ρύζι ή σιτάρι χρόνος μπαίνει-χρόνος βγαίνει, δίχως να προσφέρει την παραμικρή χαρά ή γαλήνη στους συνανθρώπους του και στον εαυτό του; Η λάμπα πετρελαίου δίνει φωτεινό και δυνατό φως μόνο όταν της τρομπάρετε με δύναμη πολύ αέρα – αλλά και το δικό σας φως είναι λιγοστό, σχεδόν έτοιμο να σβήσει! Πρέπει να ‘τρομπάρετε’ κι εσείς με δύναμη, με άλλα λόγια ν’ ασχοληθείτε δυναμικά με πνευματικές ασκήσεις, ώστε να φωτίσετε τον νου σας πολύ περισσότερο και να ακτινοβολείτε χαρίζοντας φως σε όλους όσους σας πλησιάζουν.

- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 19 Φεβρουαρίου 1966.


29 Ιουλίου

Όταν μία ακτίνα φωτός πέσει επάνω σε πολλά κομμάτια γυαλιού, το φως σκορπίζεται προς πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις. Μερικοί μπορεί να νομίσουν ότι αυτό το φως προέρχεται από διαφορετικές πηγές. Αυτό όμως είναι λανθασμένη άποψη. Η μία και μόνη πηγή φωτός έπεσε επάνω σ’ έναν μεγάλο αριθμό χρωματιστών γυαλιών και έτσι έμοιαζε σαν να αποτελείται από διαφορετικά χρώματα. Αν το ίδιο φως πέσει στο έδαφος, δεν θα είμαστε σε θέσει να το δούμε, διότι η γη απορροφά το φως και εμποδίζει τη διάδοσή του. Κατά τον ίδιο τρόπο, εάν η λαμπρή και ακτινοβόλος χάρη του Θεού πέσει σ’ ένα αγνό και ισορροπημένο άτομο, εκείνο θα ακτινοβολεί επίσης με λαμπρότητα. Αν η ίδια χάρη του Θεού πέσει σ’ ένα άτομο με υπερδραστήρια και παθιασμένη φύση, θα το κάνει ν’ αναπτύξει πολλές και διάφορες εγκόσμιες επιθυμίες. Εάν δε η ίδια χάρη πέσει σ’ ένα άτομο με νωθρή φύση, όχι μόνο δεν θα έχει το παραμικρό αποτέλεσμα, αλλά μπορεί ακόμα και να χάσει λίγη από την ακτινοβολία και τη λάμψη της! 

-        ΜπάμπαΟμιλία από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976» Κεφ. 8.


28 Ιουλίου

Οι άνθρωποι δεν πιστεύουν στον Θεό, πιστεύουν όμως στις εφημερίδες και σε όλα τα όσα αυτές δημοσιεύουν. Πιστεύουν σε πράγματα που δεν έχουν δει οι ίδιοι και θεωρούν αληθινά όλα όσα ακούν από τους άλλους. Αν ένας τυφλός, που ζει στο σκοτάδι, αρνείται την ύπαρξη του φωτός, χρειάζεται εμείς να αποδώσουμε αξία σ’ αυτή του την άρνηση; Όχι! Αντιθέτως, βλέπετε ένα αεροσκάφος να πετά στον ουρανό. Κάποιος σας λέει ότι το οδηγεί ένας πιλότος, αλλά εσείς αρνείστε να το πιστέψετε αυτό, διότι δεν βλέπετε τον πιλότο από κει που βρίσκεστε – είναι σωστό αυτό; Δεν είναι λογικό να υποθέσετε ότι ένα αεροσκάφος που πετά πρέπει να έχει έναν πιλότο; Εάν θέλετε να το επαληθεύσετε αυτό, πρέπει να επιβιβαστείτε στο αεροσκάφος και να δείτε τον πιλότο! Δεν θα ήταν σοφό να αρνείστε την ύπαρξή του από το έδαφος όπου στέκεστε. Κατά τον ίδιο τρόπο λοιπόν, βλέποντας το Σύμπαν, θα έπρεπε να πιστεύετε ακλόνητα στην ύπαρξη του Θεού και να μην αρνείστε την πανταχού Παρουσία Του απλώς και μόνο επειδή δεν μπορείτε να Τον δείτε.

- Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 19 Φεβρουαρίου  1966.


27 Ιουλίου

Η νεαρή μητέρα βάζει το μωρό της να κοιμηθεί και μόνο όταν το μικρό έχει πια αποκοιμηθεί, στρέφεται στις δουλειές του νοικοκυριού της. Ωστόσο, όση ώρα τις εκτελεί, η προσοχή της δεν παύει να είναι επικεντρωμένη στο μωρό και στο πότε θα ξυπνήσει. Ακόμα και αν είναι απασχολημένη με μία επείγουσα και επιτακτική εργασία, η προσοχή της είναι εστιασμένη στο μωρό και μόλις ακούσει το κλάμα του, τρέχει κοντά του - δεν περιμένει να αναλύσει τι μελωδία και ρυθμό έχει το κλάμα του μωρού της! Ακριβώς λοιπόν όπως μία μητέρα τρέχει στην κούνια μόλις ακούσει τη φωνή του μωρού της, έτσι και ο Θεός: όταν ένας άνθρωπος Τον καλέσει από τα βάθη της καρδιάς του, ανταποκρίνεται την ίδια κιόλας στιγμή και βοηθά κάθε πιστό Του. Ο Θεός δεν ρωτά ποιο δόγμα θρησκείας ακολουθεί αυτός ο πιστός ή ποιους δοξαστικούς ύμνους Τού ψάλλει, κλπ. Εξετάζει όμως την ειλικρίνεια με την οποία ο πιστός Του απηύθυνε την ικεσία του.


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 7.

26 Ιουλίου

Ανησυχίες για το τι μπορεί να τους επιφυλάσσει το μέλλον, έγνοιες σχετικά με το τι διακυβεύεται την επόμενη κιόλας στιγμή ως προς τη φήμη, την περιουσία και την εξουσία τους, στοιχειώνουν σήμερα τους πάντες. Ένα αίσθημα ανασφάλειας σαρώνει όλο τον κόσμο, ο οποίος ταλανίζεται από το μίσος και την απληστία. Οι άνθρωποι έχουν απολέσει την άνεση της αυτοπεποίθησης – δεν έχουν πια ούτε πίστη στις δικές τους δυνάμεις, ούτε εμπιστοσύνη στους συνανθρώπους τους. Σήμερα το πιο υποτιμημένο πράγμα είναι ο άνθρωπος – η αξία όλων των άλλων πραγμάτων έχει ανατιμηθεί σημαντικά! Ο άνθρωπος έχει γίνει κάτι το ευτελές, κι έτσι μπορούν να τον παραβλέπουν και να τον αδικούν ατιμωρητί. Δεν γνωρίζει ούτε το μεγαλείο του, ούτε την αξία του. Δεν γνωρίζει πώς να εξυψώσει ακόμη και την μικρότερη πράξη του σ’ ένα μέσο πραγμάτωσης της Χάρης του Θεού. Δεν γνωρίζει την αλχημεία μέσω της οποίας κάθε του αποτυχία ή απογοήτευση μπορεί να μεταλλαχθεί σε μία χρυσή ευκαιρία για αυτοπαράδοση στον Θεό και για τη δημιουργία του προπύργιου της αφοσίωσης σ’ Εκείνον. Σπαταλά τον χρόνο του σε ασήμαντες δραστηριότητες και φτηνές απολαύσεις που υποβιβάζουν την αυτοεκτίμησή του και βλάπτουν τόσο τη σωματική όσο και τη νοητική του αξία. Ο άνθρωπος έχει χρέος να προσπαθεί να ζει σύμφωνα με τις μεγαλειώδεις παραδόσεις των αρχαίων προγόνων του και των μεγάλων ανδρών της πατρίδας του.


Μπάμπα, Ομιλία κατά την Εορτή του Γυμνασίου-Λυκείου Θηλέων της Ανάνταπουρ το 1966.

25 Ιουλίου

Ο Θεός είναι Παντοδύναμος και μπορεί να μαλακώσει ακόμα και πέτρινες καρδιές, ωστόσο αυτό το έργο δεν πρόκειται να το αναλάβει Εκείνος. Οι άνθρωποι διαθέτουν τη δύναμη να επανέλθουν στην ορθή οδό μέσω της τήρησης των βασικών στόχων της ζωής (Πουρουσάρτας) που είναι η Δικαιοσύνη (Ντάρμα), η απόκτηση ευημερίας με χρηστούς τρόπους (Άρτα), η εκπλήρωση ενάρετων επιθυμιών (Κάμα) και η επίτευξη της λύτρωσης (Μόκσα). Επομένως, ο Θεός περιμένει από σας πρώτα να διορθώσετε τον τρόπο σκέψης σας με τις δικές σας προσπάθειες και μετά να ζητήσετε την βοήθειά Του. Η ζωή σας πρέπει να είναι όμοια με την αγρότισσα που περπατά έχοντας στο κεφάλι της ένα δοχείο γεμάτο νερό: μιλά και χαριεντίζεται με τις άλλες γυναίκες καθώς προχωρεί, ταυτοχρόνως όμως προσέχει πολύ το δοχείο του νερού που στηρίζει στο κεφάλι της! Παρομοίως εσείς, ζώντας μέσα στον κόσμο και παίρνοντας τα πράγματα ελαφρά όπως τύχει να έρθουν, πρέπει ταυτοχρόνως να τηρείτε πιστά τις πνευματικές αξίες – ούτε να τις λησμονείτε, ούτε να τις παραβλέπετε ή ν’ αδιαφορείτε γι’ αυτές. Οποιαδήποτε εργασία, καθήκον ή έργο αναλάβετε, εάν έχετε την προσοχή σας εστιασμένη στον Θεό, Εκείνος θα σας έχει πάντοτε υπό την σκέπη Του. 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 7.

24 Ιουλίου

Δημιουργήστε μεταξύ σας έναν κύκλο μελέτης (σάτσανγκ) όπου θα ανταλλάσσετε αλήθειες και ενάρετες σκέψεις, θα μελετάτε ιερά κείμενα και ομιλίες για τη δόξα και το μεγαλείο του Θεού. Γιατί να σπαταλάτε πολύτιμο χρόνο ζωής σε κουτσομπολιά για τους άλλους και κριτική της συμπεριφοράς τους; Το να καλλιεργείτε τον φθόνο, την κακία, το μίσος και τον θυμό εναντίον άλλων είναι μία πολύ βλαβερή συνήθεια που γυρίζει πίσω σε σας και σας χτυπά. Μέσα σε κάθε άνθρωπο ενοικεί η ίδια σπίθα του Θεού, επομένως το να κατηγορείτε κάποιον άλλον ισοδυναμεί με το να κατηγορείτε τον ίδιο τον Θεό! Το παιχνίδι της ζωής γίνεται ενδιαφέρον και αξίζει να το παίζετε μόνον όταν έχει όρια και κανόνες που σας περιορίζουν και σας ελέγχουν. Φανταστείτε έναν αγώνα ποδοσφαίρου δίχως κανόνες ή όρια του γηπέδου – θα είναι ένα χάος, ένας πόλεμος στη ζούγκλα, ένα αποχαλινωμένο παραλήρημα, όπου κανείς δεν θα μπορεί να πει ποιος κέρδισε και πώς. Η Δικαιοσύνη και ο Θεός είναι τα όρια του γηπέδου της ζωής. Οι αρετές καταπολεμούν τις βλαβερές ροπές και τάσεις. Να παίξετε το παιχνίδι της ζωής προσέχοντας τις προειδοποιήσεις για ‘φάουλ’ και ‘άουτ’!


Μπάμπα, Ομιλία κατά την Εορτή του Γυμνασίου-Λυκείου Θηλέων της Ανάνταπουρ το 1966.

23 Ιουλίου

Υπάρχουν ορισμένες ουσιώδεις επανορθωτικές δράσεις, που αν δεν κάνετε εκ των προτέρων, το να προσδοκάτε από έναν Θεάνθρωπο (Αβατάρ) να εξαλείψει όλα σας τα βάσανα είναι άκρως ανόητο και άκριτο. Πρώτο και κύριο, οφείλετε να κάνετε μία προσπάθεια να αξιοποιήσετε τις διανοητικές και σωματικές δυνάμεις που σας έχει δωρίσει ο Θεός. Αν είστε τόσο οκνηροί και νωθροί ώστε να μην αξιοποιείτε τις διανοητικές και σωματικές δυνάμεις που έχετε, πώς θα μπορέσετε να αξιοποιήσετε τις θεϊκές δυνάμεις που προσδοκάτε να σας δοθούν; Επειδή ο Θεός σας έδωσε αρκετή τροφή, το να περιμένετε ότι πρέπει να σας βοηθήσει να τη μεταφέρετε από το στόμα στο στομάχι σας είναι μία άκρως οκνηρή σκέψη. Έχετε χρέος να κάνετε τη βέλτιστη δυνατή χρήση των δώρων που σας έδωσε ο Θεός —χέρια, στόμα και ουρανίσκο. Αν όμως επιλέξετε να μην αξιοποιείτε το σώμα σας, τον νου σας και τη διάνοιά σας με εποικοδομητικό τρόπο, τότε αληθώς κανείς δεν μπορεί να σας βοηθήσει! 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 6

22 Ιουλίου

Η εξασφάλιση στέγης, ρουχισμού και τροφής σας δίνει υλική ευτυχία. Επίσης η εκπαίδευση, μέσω της απόκτησης δεξιοτήτων και εγκόσμιων γνώσεων, σας δίνει έναν τρόπο να εξασφαλίσετε τα προς το ζην. Όμως, οι αρχαίες ιερές γραφές μας διακηρύσσουν ότι την πραγματική και μόνιμη ευτυχία δεν μπορείτε να την αποκτήσετε μέσω της υλικής ευτυχίας. Την ευτυχία που δεν μπορεί να κλονιστεί, να ελαττωθεί ή να μεταβληθεί από τις καλοτυχίες ή κακοτυχίες της ζωής μπορείτε να την αποκτήσετε μόνο εάν πειθαρχήσετε τον νου σας και καλλιεργήσετε την πίστη σας σε μία Θεία Δύναμη η οποία θα κατευθύνει όλα σας τα λόγια, τις σκέψεις και τις πράξεις. Τη λυχνία αυτής της πνευματικής συνειδητότητας πρέπει να την έχετε αναμμένη και να την τροφοδοτείτε, έτσι ώστε να μπορείτε να βαδίζετε στο πνευματικό μονοπάτι και να προχωρείτε πάνω σ’ αυτό αλώβητοι από τα γεγονότα της ζωής. Οι ιερές γραφές μας επίσης διδάσκουν ότι αυτήν την αιώνια ευτυχία μπορείτε να την αποκτήσετε εάν εκπληρώνετε τα καθήκοντά σας σαν μία μορφή λατρείας του Θεού. Όταν η διάνοιά σας έχει πια απαλλαγεί  από τις ‘σκόνες’ των αμφιβολιών και των ψευδαισθήσεων, η αφοσίωσή σας στα εγκόσμια καθήκοντά σας θα αποκαλύπτει την Ενότητα του Σύμπαντος. Το σώμα σας είναι ένας ναός του Θεού, που από τη φύση του είναι πλήρης αγάπης για όλα τα πλάσματα.


Μπάμπα, Ομιλία κατά την Εορτή του Γυμνασίου-Λυκείου Θηλέων της Ανάνταπουρ το 1966.

21 Ιουλίου

Μολονότι η ανθρωπότητα έχει ζήσει πολλές Ελεύσεις Θείων Ενσαρκώσεων, οι άνθρωποι δεν έχουν ακόμα κατανοήσει απόλυτα όλες τις πλευρές της Έλευσης μίας Θείας Ενσάρκωσης. Πρέπει λοιπόν να εξετάσουμε την αιτία για την οποία ο άμορφος Θεός προσλαμβάνει ανθρώπινη μορφή και έρχεται στη γη για να ζήσει και Εκείνος ως άνθρωπος μεταξύ των ανθρώπων. Η απάντηση είναι ότι το κάνει ώστε να μπορεί να κυκλοφορεί ανάμεσα στους ανθρώπους και με τη ζωή Του να τους θέτει ζωντανά παραδείγματα προς μίμηση και ιδανικά, καθώς και να τους μεταδίδει όλα τα πνευματικά διδάγματα που πρέπει να μάθουν. Πολλοί, μέσα στην άγνοιά τους, ρωτούν με αθωότητα: γιατί ένας Θεάνθρωπος, ο οποίος είναι Παντοδύναμος, να υποβάλει τον Εαυτό Του σε όλες τις ανθρώπινες αντιξοότητες, γιατί π.χ. να πρέπει να ανεχθεί την πείνα και άλλα βάσανα της ανθρώπινης ζωής; Ένας Θεάνθρωπος, με την Παντοδυναμία Του, θα μπορούσε να απαλείψει όλα αυτά τα βάσανα αυτοστιγμεί! Τι νόημα έχει, συνεχίζουν να ρωτούν, το να έρχεται ένας Θεάνθρωπος στη γη με ανθρώπινη μορφή, ενώ μπορεί να παραμείνει ο άμορφος Θεός και να επιφέρει όλες αυτές τις θαυματουργές αλλαγές εκ των άνω; Εγώ όμως σας λέγω, ότι σε ορισμένες περιόδους της ανθρωπότητας και σε ορισμένες περιστάσεις, οτιδήποτε χρειάζεται να επιτευχθεί πρέπει να λάβει χώρα στο γήινο επίπεδο και μεταξύ των ατόμων που αποτελούν τη δεδομένη ανθρώπινη κοινωνία.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains 1976», Κεφ. 6.

20 Ιουλίου

Ο καθένας σας πρέπει ν’ αναπτύξει πνεύμα αυτοθυσίας (τγιάγκα). Έχετε  χρέος να υπηρετείτε και να βοηθάτε τους συνανθρώπους σας -  γι’ αυτό σας έχει δοθεί το σώμα. Πρέπει επίσης να τρέφετε στον νου σας σκέψεις θετικές, ανώτερες και ευγενείς. Πρέπει να χρησιμοποιείτε τον πλούτο σας για να στηρίζετε εκπαιδευτικούς και άλλους θεσμούς ώστε να συμβάλλετε  στη  βοήθεια που προσφέρουν στους συνανθρώπους σας. Να προσφέρετε τροφή σ’ αυτούς που πεινούν. Αυτός είναι ο τρόπος να ζείτε μία ζωή με νόημα, με σκοπό και με ιδανικά. Ο Θεός δεν σας έχει χαρίσει τη ζωή για να παχαίνετε εσείς οι ίδιοι – το σώμα σας είναι το βασικό εργαλείο για την εφαρμογή της αρετής και δικαιοσύνης (ντάρμα). Να αφιερώνετε όλο τον χρόνο σας στην προσφορά ανιδιοτελούς υπηρεσίας και στην εκπλήρωση των καθηκόντων σας. Μόνο ο Θεός μπορεί να μετατρέψει τις πνευματικές σας προσπάθειες σε μία υπερβατική βιωματική εμπειρία. Ο Θεός είναι πανταχού Παρών και τα πάντα Πληρών – αυτό σημαίνει ότι είναι και μέσα σας, ότι είστε θείοι! Βεβαιωθείτε ότι οι πνευματικές ασκήσεις σας δεν υπηρετούν κάποιον εγωιστικό σκοπό –  ο μοναδικός σκοπός τους πρέπει να είναι το να προάγουν το καλό των άλλων! Αποβάλλοντας τον εγωισμό σας, καλλιεργήστε ανιδιοτελή αγάπη για τους συνανθρώπους σας – έτσι θα εξαγιάσετε τη ζωή σας. Τότε θα σας δοθεί η βιωματική εμπειρία του οράματος του Θεού μέσα σας.


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 7 Ιουλίου 1990

19 Ιουλίου

Κατά τη σημερινή εορτή, την ‘Γκούρου Πούρνιμα’, τιμούμε τον Πνευματικό Διδάσκαλο. Η εορτή αυτή μας δίνει την ευκαιρία να προσφέρουμε τιμή και ευγνωμοσύνη στον Διδάσκαλο (θρησκευτικό, πνευματικό ή άλλο). Υπάρχουν 8 διαφορετικές κατηγορίες πνευματικών διδασκάλων, καθένας από τους οποίους προσφέρει πνευματικές οδηγίες διαφόρων τύπων. Απ’ αυτούς, ο πραγματικά σημαντικός είναι ο «Βιχίτα Γκούρου», ο διδάσκαλος που εξουδετερώνει τις αμφιβολίες από τον νου των μαθητών του και τους αποκαλύπτει την διαδικασία της ανακάλυψης και πραγμάτωσης του Θείου Εαυτού τους. Καθήκον του πνευματικού διδασκάλου είναι να διαλύει το σκοτάδι της άγνοιας του μαθητή του σχετικά με την Θεία Πραγματικότητά του, χαρίζοντας στον νου του τη φώτιση. Αυτή η φώτιση πρέπει να οδηγεί τον μαθητή στη σύλληψη της Μίας Πραγματικότητας που είναι υπεράνω ονόματος, μορφής και ιδιωμάτων. Όμως, το να τρέχετε σε αναζήτηση πνευματικών διδασκάλων δεν ωφελεί σε τίποτε, διότι υπάρχει ένας πνευματικός διδάσκαλός μέσα στον καθένα σας! Είναι ο Άτμα, ο Θείος Εαυτός σας. Ο Εαυτός σας είναι ο Αιώνιος Μάρτυρας των πράξεών σας που λειτουργεί ως Συνείδηση μέσα στον καθένα σας. Να προβαίνετε λοιπόν σε όλες σας τις πράξεις έχοντας σας οδηγό σας αυτήν την Συνείδηση.


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 11 Ιουλίου 1987.

18 Ιουλίου

Ίσως να πιστεύετε ότι τις συνέπειες των αρνητικών πράξεων (κάρμα) που κάνατε κατά την προηγούμενη ζωή σας πρέπει να τις υποστείτε στην παρούσα ζωή και ότι καμία Θεία Χάρη δεν μπορεί να σώσει τον άνθρωπο απ’ αυτό το ‘χρέος’. Προφανώς, κάποιος σας δίδαξε να το πιστεύετε αυτό. Εγώ όμως σας διαβεβαιώνω ότι δεν χρειάζεται να υποφέρετε από το κάρμα κατ’ αυτόν τον τρόπο. Όταν σας βασανίζει ένας δυσβάστακτος πόνος, ο γιατρός σας κάνει μία ένεση μορφίνης και δεν αισθάνεστε πια τον πόνο, μολονότι εξακολουθεί να υπάρχει μέσα στο σώμα σας. Η Θεία Χάρη είναι ακριβώς σαν την μορφίνη: δεν αισθάνεστε τον πόνο του κάρμα σας, μολονότι το βιώνετε! Η Θεία Χάρη εξουδετερώνει την οδύνη του κάρμα που πρέπει να υποστείτε. Επίσης, υπάρχουν και φάρμακα ληγμένα, τα οποία μετά τη λήξη τους παύουν να επιδρούν. Παρομοίως, η Θεία Χάρη εξουδετερώνει την επίδραση του κάρμα σας, μολονότι εσείς το  περνάτε! Συνεπώς, είναι λάθος το να λέτε ότι το πεπρωμένο σας είναι γραμμένο στο μέτωπό σας και δεν μπορεί να εξουδετερωθεί. Η Θεία Χάρη μπορεί να υπερνικήσει τα πάντα – κανένα εμπόδιο δεν μπορεί να της αντισταθεί. Διότι, θυμηθείτε, είναι η Χάρη του Παντοδύναμου Θεού!


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1964, ημέρα του εορτασμού των γενεθλίων του.

17 Ιουλίου

Ακούτε τις ομιλίες μου επί χρόνια τώρα. Αν μένετε ικανοποιημένοι απλώς με την ακρόασή τους, αυτό είναι μόνο καθαρή σπατάλη χρόνου. Οφείλετε να στοχάζεστε ξανά και ξανά αυτά που ακούσατε και να προσπαθείτε να εφαρμόσετε στην καθημερινότητά σας τα διδάγματα που αντλήσατε. Τα τρία στάδια του πνευματικού ταξιδιού είναι η ακρόαση πνευματικών διδασκαλιών (Σράβαναμ), ο στοχασμός τους (Μάναναμ) και η εφαρμογή στη ζωή αυτών που έμαθε ο αναζητητής (Νιντιντιάσαναμ). Με το να επαναλαμβάνετε σαν παπαγάλοι τα όσα ακούσατε, δεν κερδίζετε ούτε την αξία της απόλαυσης της γλυκύτητας των λόγων μου. Δυστυχώς όμως, σήμερα οι άνθρωποι απλώς ισχυρίζονται ότι είναι πιστοί του Θεού, κυκλοφορούν αυτοαποκαλούμενοι ‘πιστοί’, αλλά ελάχιστοι απ’ αυτούς ενδιαφέρονται να διερευνήσουν τι σημαίνει αληθινή αφοσίωση στον Θεό. Οι πνευματικές ασκήσεις της συμμετοχής σε ψαλμωδίες ύμνων και της επανάληψης του ονόματος του Θεού, καθώς και η εκτέλεση λειτουργιών και τελετουργικών μορφών λατρείας δεν αποτελούν τα πραγματικά σημάδια αφοσίωσης – είναι απλώς ασκήσεις που σας εξαγνίζουν βαθμιαία από τους ρύπους του χαρακτήρα σας. Διότι και τα εννέα είδη λατρείας έχουν σχεδιασθεί έτσι ώστε τελικά να επιτυγχάνουν την αγνότητα του νου και της καρδιάς του πιστού. Η αγνότητα όμως πρέπει να εκδηλώνεται στις πράξεις, ακριβώς όπως τα ρούχα που έχουν πλυθεί πρέπει να φορεθούν! Δίχως αγνότητα στις πράξεις, δεν μπορεί να αναγνωρισθεί η αληθινή φύση του Θείου Εαυτού σας.


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 11 Ιουλίου 1987

16 Ιουλίου

Μέσα σε κάθε άνθρωπο υπάρχει ένας συνδυασμός πλάνης (Μάγιατάτβα) και Θειότητας (Μπράματάτβα). Δίχως την πλάνη, ο άνθρωπος δεν μπορεί να βιώσει τη Θειότητα, δίχως τη Θειότητα, η δύναμη της πλάνης δεν μπορεί να εκδηλωθεί. Στην επιφάνεια του απέραντου ωκεανού, βλέπετε αναρίθμητα κύματα. Πρέπει να υπάρχει κάποια δύναμη η οποία τα προκαλεί. Η δύναμη του ανέμου επάνω στο νερό του ωκεανού είναι αυτή που προκαλεί τα κύματα – δίχως τη δύναμη του ανέμου δεν μπορούν να υπάρξουν κύματα! Την πλάνη μπορείτε να την συγκρίνετε μ’  αυτόν τον άνεμο, το δε νερό του ωκεανού με την Ύπαρξη-Συνειδητότητα-Ευδαιμονία (Σατ-Τσιτ-Άναντα). Οι ατομικοί εαυτοί (Τζίβα-τάτβα) είναι τα κύματα στην επιφάνεια του ωκεανού. Για ν’ αναγνωρίσετε πόσο γεμάτος πλάνη είναι ο γήινος κόσμος, δεν είναι απαραίτητο να εγκαταλείψετε όλες σας τις δραστηριότητες ή όλους σας τους οικογενειακούς δεσμούς. Αυτό που χρειάζεται είναι να εκπληρώνετε τις δραστηριότητές σας με πνεύμα αποδέσμευσης. Τις σχέσεις σας επίσης, πρέπει να τις διατηρείτε δίχως βαθιά προσκόλληση σ’ αυτές. Αυτό που απαιτείται στη ζωή δεν είναι η απάρνηση κάθε μορφής δράσης – απάρνηση κατά τη δράση και σχετικά με τους καρπούς της είναι αυτό που χρειάζεται.


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 11 Ιουλίου 198

15 Ιουλίου

Στις μέρες μας οι άνθρωποι έχουν την τάση να είναι αφελείς στις ενέργειές τους. Ακολουθούν δυσπερίγραπτους πνευματικούς δασκάλους και τους ζητούν να τους δώσουν μηνύματα. Όταν όμως οι ίδιοι οι δάσκαλοι είναι βυθισμένοι στα δεσμά των εγκοσμίων προσκολλήσεων, με ποιον τρόπο θα σας απελευθερώσουν από τις δικές σας προσκολλήσεις; Πώς μπορεί κάποιος γεμάτος πλάνες να σας απαλλάξει από τις δικές σας πλάνες; Μερικοί άνθρωποι αναζητούν διαρκώς κάποιο πνευματικό μήνυμα (μάντρα). Ρωτάτε ποιο είναι το μάντρα που χρειάζεστε; Είναι το να κατανοήσετε την αληθινή σας φύση! Αυτό το μάντρα βρίσκεται μέσα σας. Κάθε άνθρωπος έχει μέσα του το μάντρα, το τάντρα και το γιάντρα, δηλ. το πνευματικό μήνυμα, τη μέθοδο άσκησής του και το εργαλείο εφαρμογής του. Η διαδικασία αναπνοής σας αληθώς περιέχει το μάντρα που έχετε ανάγκη: «Σο-Χαμ», δηλ. «Εγώ είμαι Εκείνος». Ποιο είναι τώρα το γιάντρα, δηλ. το εργαλείο εφαρμογής του; Το ίδιο σας το σώμα! Και ποιο είναι το τάντρα, δηλ. η μέθοδος άσκησής του; Μα η ίδια η καρδιά σας! Όταν λοιπόν έχετε και τα τρία, ποιος ο λόγος να στρέφεστε σε οποιονδήποτε για ένα πνευματικό μήνυμα;  Αυτό δεν είναι παρά ένα σημάδι πνευματικής αδυναμίας και άγνοιας. Μην τρέχετε εδώ κι εκεί, αναζητώντας πνευματικούς δασκάλους (Γκούρου).


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 7 Ιουλίου 1990

14 Ιουλίου

Σήμερα όλοι οι άνθρωποι επιδιώκουν την εξασφάλιση ανέσεων και απολαύσεων. Αν πείτε σε κάποιον ότι μπορεί να τρώει ό,τι του αρέσει και όσο του αρέσει, θα ενθουσιαστεί! Αν όμως προσθέσετε ότι σαν αποτέλεσμα μπορεί να πάθει την τάδε αρρώστια, θα σας αντιμετωπίσει σαν εχθρό του. Καμία δίαιτα, καμία αυτοκυριαρχία, κανένας έλεγχος δεν είναι αρεστά. Όμως, τη δύναμη την αποκτάτε μόνο από τον αυτοέλεγχο, την αυτοσυγκράτηση και την τακτική ζωή. Ο άνθρωπος γίνεται ανθεκτικός και δυνατός μόνο εάν καλωσορίζει τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες. Αγωνιστείτε, και θ’ αποκτήσετε την δύναμη για να επιτύχετε! Το θεμέλιο για τα ορατά να το αναζητείτε στα αόρατα: ο πανύψηλος ουρανοξύστης έχει θεμέλια που πηγαίνουν πολύ βαθιά μέσα στη γη. Παρομοίως, ο ορατός κόσμος έχει για θεμέλιό του τον μη ορατό Θεό, το δε σώμα σας δεν είναι παρά το όχημα μέσω του οποίου σας δίνεται η δυνατότητα να αναζητήσετε, να διερευνήσετε και να ανακαλύψετε αυτό το θεμέλιο. Το σώμα σας είναι ένα όργανο για να κάνετε εργασία. Η προσευχή και ο διαλογισμός θα εξαγνίσουν τον νου σας και θα τον κάνουν ένα όργανο ικανό να σας εξασφαλίσει τη χάρη του Θεού και να σας οδηγήσει στην αυτοπραγμάτωση. 


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1964, ημέρα του εορτασμού των γενεθλίων του

13 Ιουλίου

Τα ιερά κείμενα περιγράφουν τη σχέση του πιστού με τον Θεό ως εξελισσόμενη: από το στάδιο της γειτνίασης (Σαλόκγια) μ’ Εκείνον, στο στάδιο της εγγύτητας (Σαμίπγια), μετά στο στάδιο της ταύτισης της μορφής του με αυτήν του Θείου (Σαρούπγια) και τελικά στο στάδιο της συγχώνευσης με τη Μορφή του Θείου (Σαγιούτζγια). Αυτή την εξέλιξη μπορείτε να την κατανοήσετε σαφέστερα εάν θεωρήσετε ότι η γειτνίαση σημαίνει το να ζείτε στο βασίλειο του Κυρίου του Θεού, ή το να κατοικείτε στο ανάκτορό Του ως υπηρέτης Του – είστε κάτω από τη στοργική φροντίδα Του, που προάγει την πνευματική σας πρόοδο. Στο στάδιο της εγγύτητας τώρα, αισθάνεστε ότι είστε ένας προσωπικός βοηθός και σύντροφος του Κυρίου. Έχετε το προνόμιο να είστε κοντά Του, ώστε να σας καλεί όποτε χρειάζεται να Του προσφέρετε κάποια προσωπική υπηρεσία. Η διάνοιά σας έχει πια προσεγγίσει τη Θεότητα, κάθε σας στιγμή συναισθάνεστε την Παρουσία Του μέσα σας. Το επόμενο στάδιο της ταύτισής σας με την Μορφή Του είναι σαν να είστε αδελφός του Βασιλέως – μπορείτε να φοράτε τους ίδιους λαμπρούς χιτώνες μ’ Εκείνον. Έχετε όλη τη λαμπρότητα και το μεγαλείο που αποτελούν εύγλωττη μαρτυρία για την πλήρη άνθιση της Θειότητας που υπήρχε σε λανθάνουσα κατάσταση μέσα σας. Στο δε τελικό στάδιο, όταν είστε πια ο υιός και διάδοχός Του, έχετε πλησιάσει τόσο πολύ τη Θεότητα, ώστε να μπορείτε να πείτε «Ο Πατέρας μου και εγώ είμαστε Ένα.» Αυτά είναι τα στάδια που διανύει ο ατομικός Εαυτός κατά το ταξίδι του προς τη συγχώνευση με τον Οικουμενικό Εαυτό, τον Ύψιστο Θεό. 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Sathya Sai Speaks», Τoμ.6, Κεφ.2, Ομιλία που δόθηκε τον Μάρτιο 1966.

12 Ιουλίου

Το πραγματικό νόημα της λέξης Ουπαβάσα, που στην καθομιλουμένη σημαίνει νηστεία, είναι το να ζει κανείς σε εγγύτητα με τον Θεό (Ούπα=κοντά, βάσα=το ζειν). Τα ιερά κείμενα έχουν ορίσει περιοδικές νηστείες για να βοηθήσουν το πεπτικό σας σύστημα να ξεκουραστεί και να ανακτήσει τις δυνάμεις του. Τα τάματα, οι αγρυπνίες, οι νηστείες και παρόμοια είδη σκληραγώγησης στα οποία υποβάλλετε το σώμα σας είτε εκουσίως ή ακουσίως, πρέπει να τα θεωρείτε τρόπους για να ενισχύσετε την πνευματική σας δύναμη, όχι για να εξασθενήσετε τη σωματική σας αντοχή. Και οι κηπουροί σκάβουν γύρω από τις ρίζες του νεαρού φυτού και κλαδεύουν όσα κλαδιά του βγαίνουν ακατάστατα, αλλά το κάνουν μόνο για να βοηθήσουν το φυτό να δυναμώσει και να γίνει ένα όμορφο, περιποιημένο και ψηλό δέντρο. Μερικοί πιστοί ωστόσο, νηστεύουν κάθε μέρα για μία διαφορετική θεότητα, καθώς και μία μέρα για μένα! Αυτή η κακώς εννοούμενη νηστεία αποτελεί υπερβολική εφαρμογή της πνευματικής άσκησης της νηστείας, η οποία όμως απλώς καταστρέφει την υγεία και ευρωστία του σώματος. Όταν οι σκέψεις του φαγητού αρχίζουν να βασανίζουν τον νου σας και το αίσθημα της πείνας το στομάχι σας, είναι πολύ καλύτερο να τρώτε από το να νηστεύετε! Να θυμάστε: ο σκοπός της νηστείας είναι να σας χαρίσει περισσότερο χρόνο για τον στοχασμό του Θεού, όχι να τιμωρήσει το σώμα σας στερώντας του ένα γεύμα ή μία σειρά από γεύματα.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Sathya Sai Speaks», Τόμ.6, Κεφ.2, Ομιλία που δόθηκε τον Μάρτιο 1966.

11 Ιουλίου

Ίσως νομίζετε ότι η συμμετοχή σας στην ψαλμωδία ύμνων ή η ανιδιοτελής υπηρεσία που προσφέρετε σε συνανθρώπους σας είναι το μόνο που χρειάζεται για να είστε καλοί πιστοί του Θεού. Όχι! Αυτές είναι μόνο ιερές πράξεις που εξαγνίζουν και καθαγιάζουν τον νου σας. Είναι πράξεις που σας εξυψώνουν πνευματικά και σας βοηθούν να αξιοποιείτε τον χρόνο σας με δραστηριότητες που έχουν νόημα. Επίσης, προάγουν την αποδέσμευση από το σώμα και από τις υλικές απολαύσεις. Ακριβώς επειδή στο πνευματικό μονοπάτι ενθαρρύνεστε να καλλιεργείτε αυτή τη στάση ζωής και να δοκιμάζετε τη χαρά της απάρνησης, βιώνετε ευτυχία όταν έρχεστε σ’ έναν ιερό τόπο όπως το Πρασάντι Νίλαγιαμ. Αυτές οι στιγμές της θείας ευδαιμονίας, ουδέποτε ελαττώνονται ή μεταβάλλονται - συνεχίστε λοιπόν να εφαρμόζετε πάντα αυτές τις εξαγνιστικές δραστηριότητες. Όταν ο στόχος σας είναι να προσφέρετε υπηρεσία και λατρεία στον Αγαπημένο σας, τότε κάθε σας βήμα και κάθε σας πράξη αποτελεί μία πηγή χαράς και κάθε στιγμή είναι μία πολύτιμη ευκαιρία πνευματικής προόδου! 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Sathya Sai Speaks», Τόμ.6, Κεφ.2, Ομιλία που δόθηκε τον Μάρτιο 1966

10 Ιουλίου

Η υπηρεσία που προσφέρετε στους συνανθρώπους σας είναι περισσότερο αναγκαία από την υπηρεσία στον ίδιο τον Θεό. Στην πραγματικότητα, αυτή η υπηρεσία είναι ταυτόσημη με την προσφορά υπηρεσίας στον Θεό - αυτή είναι η οδός της πραγματικής αφοσίωσης στον Θεό. Διότι τι πολυτιμότερος τρόπος να ευχαριστήσει κανείς τον Θεό μπορεί να υπάρχει, από το να δώσει ευχαρίστηση στα ίδια τα τέκνα Του; Το ιερό κείμενο ‘Πούρουσα Σούκτα’ αναφέρει τον Θεό ως Έχοντα ‘μυριάδες κεφαλές, μυριάδες οφθαλμούς και μυριάδες πόδες’ – με άλλα λόγια ότι «Όλες οι υπάρξεις είναι Εκείνος!» Ενώ όμως αναφέρονται οι ‘μυριάδες κεφαλές, μυριάδες οφθαλμοί και μυριάδες πόδες’, πουθενά δεν αναφέρονται οι μυριάδες καρδιές! Γιατί; Διότι υπάρχει μόνο μία Καρδιά – η δική Του! Όπως το ίδιο αίμα ρέει και διαποτίζει τα χέρια, τα μάτια, τα πόδια και τα άλλα μέλη του σώματος, όταν φροντίζετε ένα μέλος του στην πραγματικότητα φροντίζετε ολόκληρο το σώμα. Κατά τον ίδιο τρόπο, όταν φροντίζετε τους συνανθρώπους σας, στην πραγματικότητα φροντίζετε τον Θεό! 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Sathya Sai Speaks», Τόμ.6, Κεφ.2, Ομιλία που δόθηκε τον Μάρτιο 1966.

9 Ιουλίου

Η Μαχαμπάρατα είναι ένα ιδανικό έπος γι’ αυτούς που αγαπούν την ειρήνη. Σαν ανθρώπινα πλάσματα, αδυνατούμε να κατανοήσουμε τις ενέργειες με τις οποίες εκδηλώνεται ο Θεός και ν’ ακολουθήσουμε τα διδάγματα που απορρέουν από αυτές. Όμως, μπορούμε και έχουμε χρέος ν` αποδεχθούμε και ν` ακολουθήσουμε τις πράξεις του Θεού που έχει έρθει ανάμεσά μας Ενσαρκωμένος σαν άνθρωπος. Αν σήμερα αποδεχθούμε και εφαρμόσουμε τα ιδανικά που προβάλλονται στο έπος Μαχαμπάρατα, είναι βέβαιο ότι όλες οι χώρες του κόσμου θα απολαύσουν ειρήνη και ευημερία. Όταν π.χ. ο Σρι Κρίσνα πήγε να διαπραγματευθεί με τους εχθρούς για την επίτευξη ειρήνης, ο Ντουρυόντανα του προσέφερε φιλοξενία. Ο Σρι Κρίσνα όμως του απάντησε ότι εφόσον είχε έρθει σαν απεσταλμένος με μία ειδική αποστολή, δεν είχε δικαίωμα να δεχθεί φιλοξενία από την αντίθετη πλευρά, έως ότου ολοκληρωθεί η αποστολή του. Έτσι, αρνήθηκε τη φιλοξενία του Ντουρυόντανα και έμεινε στο σπίτι του Βιντούρα. Τέτοιος υψίστου ήθους κώδικας συμπεριφοράς τηρείτο τους αρχαίους χρόνους, ακόμη και στις πολιτικές διαπραγματεύσεις. Η ηθική στόφα και το αίσθημα τιμής των αρχαίων προγόνων μας ήταν άκρως υψηλού επιπέδου. Συνεπώς, κάθε πράξη των αδελφών Πάνταβας και του Σρι Κρίσνα στο έπος Μαχαμπάρατα αποτελεί για μας ένα ιδεώδες μάθημα υψηλού ήθους και ευγενών ιδανικών.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976»,Κεφ. 6.

8 Ιουλίου

Σε ιερούς τόπους προσκυνήματος, όπως το Τιρούπατι και το Μπάντρατσάλαμ, βλέπετε μόνο μία πέτρα που την έχουν σμιλεύσει σε ειδώλιο. Ωστόσο, όταν το συναίσθημα αφοσίωσης του πιστού διαποτίσει αυτήν την πέτρα, την μετατρέπει στον Ύψιστο Θησαυρό του ανθρώπινου νου του! Πολλοί σπαταλούν πολύτιμο χρόνο σε διαλογικές συζητήσεις σχετικά με το ποια οδός λατρείας του Θεού είναι ανώτερη από τις άλλες: η οδός της εκπλήρωσης του Καθήκοντος, η οδός της Αφοσίωσης, ή αυτή τηςαπόκτησης Σοφίας. Εγώ όμως σας λέγω ότι είναι αλληλοσυμπληρούμενες. Επομένως, διδάξτε στον νου σας το μυστικό του να μεταλλάσσει κάθε δράση σας σε λατρεία του Θεού, μέσω της αφοσίωσής του. Έτσι, ποτέ δεν θα υποφέρετε από θλίψεις και απογοητεύσεις. Η χάρη του Κυρίου του Θεού είναι άπειρη, γι’ αυτό πάντα ευαρεστείται να καθοδηγείκαι να προστατεύει κάθε άνθρωπο που παραδίδει τον εαυτό του σ’ Εκείνον. Για να κερδίσετε τη θεία χάρη Του το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να διαποτιστείτε με Αρετή και Δικαιοσύνη (Ντάρμα) έτσι ώστε κάθε πράξη σας να είναι άξιά Του! Με την ακονισμένη σμίλη της διάνοιάς σας, σμιλέψτε τον νου σας σε μία τέλεια και πανέμορφη εικόνα του Θεού! Τότε, θα ακτινοβολείτε με τη θεία λαμπρότητά Του! Αφιερώστε τη ζωή σας σ’ αυτό το ανώτερο ιδανικό ήδη από τούτη τη στιγμή!


Μπάμπα, Ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1966.

7 Ιουλίου

Όλα τα διδάγματα που αποκομίζετε από τις διδασκαλίες των μεγάλων σοφών μας, δεν είναι παρά σηματοδότες. Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας σηματοδότης είναι να σας πληροφορήσει ότι αν ταξιδέψετε προς την άλφα κατεύθυνση θα φθάσετε στον τάδε προορισμό, αλλά αν ταξιδέψετε προς την βήτα κατεύθυνση θα φθάσετε σ’ έναν διαφορετικό προορισμό. Ωστόσο, τα ομαλά και τα δύσβατα σημεία επάνω σ’ ένα ορισμένο μονοπάτι, θα τα βιώσουν και θα τα κατανοήσουν μόνο τα άτομα που θα κάνουν το ταξίδι. Μπορείτε να μιλάτε για χίλια-δυο διαφορετικά θέματα, αλλά τη Σοφία δεν μπορείτε να την βιώσετε μόνο μιλώντας γι’ αυτήν, δίχως να εφαρμόζετε στην καθημερινότητά σας αυτά που κηρύσσετε στους άλλους! Σήμερα, το μίσος, η αδικία και ο φόβος έχουν γεμίσει ολόκληρη τη ζωή μας. Όμως, εσείς οι νέοι και οι νέες έχετε άφθονη ενέργεια και ικανότητα να εξαλείψετε αυτές τις δυνάμεις του κακού. Πρώτα όμως πρέπει να κάνετε έντονες προσπάθειες να κατανοήσετε τα ιερά ιδανικά που περιέχονται στις γραφές μας. Διότι, το πνεύμα ευγενών ιδανικών και αυτοθυσίας που διαπότιζε τις ζωές των αρχαίων προγόνων μας, περιέχεται στο αίμα που ρέει και στις δικές σας φλέβες! Προετοιμαστείτε λοιπόν κατάλληλα, με τη μελέτη των ιερών κειμένων, να εμποτιστείτε με πίστη για τα διδάγματά τους και να εφαρμόσετε πλήρως στη ζωή σας αυτά που δίδαξαν οι αγιασμένοι αρχαίοι σοφοί μας και έτσι να γίνετε παράδειγμα προς μίμηση για τους γύρω σας.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses On Blue Mountains, 1976, Ch 6

6 Ιουλίου

Το δέντρο της ζωής είναι ένα δέντρο ψευδαίσθησης, έως το τελευταίο κλαδί, φύλλο και άνθος του. Αυτό θα μπορέσετε να το συνειδητοποιήσετε αν εκτελείτε όλες τις πράξεις σας ως προσφορά στον Θεό. Να Τον βλέπετε σαν τον χυμό που ζωογονεί κάθε κύτταρο μέσα στη δημιουργία, σαν τον ήλιο που ζεσταίνει κάθε μικρό φυτό και το βοηθά να μεγαλώσει. Να Τον βλέπετε σε όλους και σε όλα, να Τον λατρεύετε μέσω όλων, διότι είναι μέσα σε όλους και σε όλα! Να είστε δραστήριοι, αλλά να διαποτίζετε τη δράση σας με αφοσίωση, διότι η αφοσίωση είναι αυτή που καθαγιάζει τη δράση! Ένα σκέτο κομμάτι χαρτί είναι περίπου σκουπίδι, εάν όμως αυτό το χαρτί είναι ένα πιστοποιητικό που σας χορηγήθηκε επειδή το αξίζατε, του αποδίδετε μεγάλη αξία και το φυλάτε σαν θησαυρό, δεν είν’ έτσι; Μπορεί ν’ αποτελέσει και το ‘διαβατήριο’ για την προαγωγή σας στην εργασία σας! Το ίδιο ακριβώς είναι και η πρόθεση και η σκέψη (Bhava) πίσω από τις πράξεις σας  – αυτή τους προσδίδει αξία, όχι η έπαρση και η επίδειξη προς τον εξωτερικό κόσμο (Bahya). Η εργασία, η λατρεία του Θεού και η σοφία είναι έννοιες που αλληλοσυμπληρώνονται, δεν αντικρούουν η μία την άλλη, γι’ αυτό μην τις διαχωρίζετε! Η εργασία είναι τα πόδια σας, η λατρεία του Θεού τα χέρια σας και η σοφία το κεφάλι σας – και τα τρία αυτά είναι απαραίτητο να συνεργάζονται μεταξύ τους σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής σας!


Μπάμπα, από Ομιλία που δόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1966

5 Ιουλίου

Οι άνθρωποι γενικά νομίζουν ότι η Μπάγκαβαντ Γκίτα αποτελείται από συγκεκριμένες διδασκαλίες οι οποίες θα τους διδάξουν την απάρνηση και θα τους βοηθήσουν να προοδεύσουν στην πνευματική οδό. Αυτός όμως δεν είναι ο σωστός τρόπος κατανόησης αυτού του ιερού κειμένου. Πρέπει ν’ αναγνωρίσετε ότι η Γκίτα σάς προσφέρει διδασκαλίες που θα σας βοηθήσουν να κατευθύνετε την καθημερινή ζωή σας σύμφωνα με το Ντάρμα και ν’ αντιμετωπίζετε σωστά τις διάφορες καταστάσεις που αναφύονται στην πορεία της. Ο Σρι Κρίσνα εδραίωσε την πολύτιμη Αλήθεια ότι η πνευματική ζωή και η καθημερινή εγκόσμια ζωή του κάθε ανθρώπου δεν είναι δύο τομείς χωρισμένοι στεγανά ο ένας από τον άλλον. Έδειξε με το ζωντανό παράδειγμά του ότι η καθημερινότητα του ανθρώπου είναι κάτι το άρρηκτα συνδεδεμένο με την πνευματική ζωή του. Έδειξε επίσης την ανάγκη να υπάρχει αρμονία μεταξύ των σκέψεων, των λόγων και των πράξεων του ανθρώπου. Διακήρυξε ότι για να έχει ο άνθρωπος θετικές και αγνές σκέψεις, είναι άκρως σημαντικό ο νους του να είναι αγνός. Περαιτέρω, για να μπορεί ο άνθρωπος ν’ κοινοποιήσει αυτές τις σκέψεις του στον κόσμο, είναι επίσης σημαντικό τα λόγια του να είναι σε αρμονία με τις σκέψεις του. Τέλος, για να μετατρέψει αυτά του τα λόγια σε έργα, είναι εξίσου σημαντικό οι πράξεις του να είναι σε αρμονία με τις σκέψεις και τα λόγια του.


Μπάμπα, Ομιλία από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 6.

4 Ιουλίου

Αναλογιστείτε το ακόλουθο παράδειγμα: ένα φορτηγό γεμάτο πορτοκάλια τα παραδίδει στο εργοστάσιο φρουτοχυμών. Κατά την επεξεργασία, διαπιστώνουν ότι μερικά είναι ακόμα αγουρωπά και πράσινα, μερικά κατακίτρινα, μερικά ώριμα, μερικά υπερώριμα και ούτω καθεξής. Όλα όμως τα στύβουν και εμφιαλώνουν τον χυμό τους υπό μία εμπορική ονομασία. Από τη στιγμή που ο χυμός τους έχει εμφιαλωθεί, οι διαφορετικές μορφές και φάσεις ωρίμανσης των πορτοκαλιών δεν είναι πια ορατές, ούτε μπορείτε να πείτε πιο μέρος του χυμού προήλθε από πιο πορτοκάλι. Παρομοίως, όταν όλοι σας έχετε επιτύχει την ένωση με τον Θεό, δεν θα διαφωνείτε πια σχετικά με τις ατομικές μορφές σας και τα ονόματά σας. Θα βλέπετε μόνο το κοινό σε όλους σας γνώρισμα του Θεού που θα ακτινοβολεί μέσα από τον καθένα σας.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 5

3 Ιουλίου

Από τους τέσσερεις Βέδες, οι αρχαίοι πρόγονοί μας επέλεξαν τέσσερις πολύ σημαντικές ρήσεις που ονόμασαν ‘Μεγάλες Ρήσεις’ (Mahavakhyas) και μας δίδαξαν το βαθύ νόημά τους. Αυτές είναι: «Η εσωτερική Συνειδητότητα είναι ο Θεός» (Prajnanam Brahma), «Αυτός ο Εαυτός είναι ο Θεός» (Ayam Atma Brahma), «Εσύ είσαι Εκείνο» (Tat Tvam Asi) και «Εγώ είμαι ο Θεός» (Aham Brahmasmi). Αυτές οι Μεγάλες Ρήσεις υποδηλούν ότι ο Θεός είναι συνώνυμος με τη Συνειδητότητα μέσα στον άνθρωπο και ότι ο Εαυτός, Άτμα, είναι ο ίδιος ο Θεός, όπως και ότι εσείς οι ίδιοι είστε ο Θεός. Στοχαζόμενοι αυτές τις Μεγάλες Ρήσεις θα μπορέσετε να δείτε ότι πέρα από το υλικό του περίβλημα, το καθετί, αληθώς τα πάντα, είναι ένα και το αυτό. Στην πραγματικότητα, όλα τα καλά και όλα τα κακά πράγματα του κόσμου τούτου, όλα τα όσα μας ελκύουν και όλα τα όσα μας απωθούν, είναι ένα και το αυτό - η διαφορά μεταξύ ονομάτων και μορφών δεν υφίσταται. Όταν ο άνθρωπος αποκτά αυτή την επίγνωση, βιώνει μόνο θεία ευδαιμονία! Απλώς επειδή κάποιος δεν συλλαμβάνει το Φως του Θείου μέσα του, δεν πρέπει να ισχυρίζεται ότι ο Θεός δεν ενοικεί στην καρδιά του. Σε κάθε άνθρωπο, αυτή η ικανότητα να ακτινοβολεί εκ των έσω είναι παρούσα ως Συνειδητότητα (Πραγκνιάνα). 


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974» Τόμ. 1, Κεφ. 5.

2 Ιουλίου

Πριν από την έναρξη του πολέμου της Μαχαμπάρατα, ο Γιουντιστίρα και οι άλλοι αδελφοί Πάνταβας πήγαν στον Μπίσμα και αφού τον προσκύνησαν, του είπαν: «Σεβαστέ μας παππού! Από την ημέρα που χάσαμε τον πατέρα μας, εσύ ανέλαβες την ανατροφή μας και κάθε φροντίδα μας – δυστυχώς όμως, σήμερα οι συνθήκες μάς αναγκάζουν να πολεμήσουμε στο αντίθετο στρατόπεδο από σένα, δηλ. σαν εχθροί σου. Γι’ αυτό ήρθαμε να σου ζητήσουμε να μας δώσεις την άδεια να λάβουμε μέρος σ’ αυτή τη μάχη.» Ο Μπίσμα συγκινήθηκε βαθιά που ο Γιουντιστίρα έκανε το καθήκον που επέβαλαν οι κανόνες της ηθικής και της θρησκευτικής παράδοσης και διένυσε τόσο μεγάλη απόσταση για να έρθει να ζητήσει την άδειά του. Τον αγκάλιασε λοιπόν και του είπε: «Παιδί μου, ακόμα και στο πεδίο της μάχης τηρείς τους κανόνες της Αρετής και του Δικαίου (Ντάρμα)! Αυτό μου δίνει μεγάλη χαρά. Να ξέρεις ότι σ’ αυτή τη μάχη εσύ και οι αδελφοί σου οι Πάνταβας θα είστε νικηφόροι, διότι δράτε σύμφωνα με τους κανόνες του Ντάρμα. Εκείνοι που προστατεύουν το Ντάρμα, θα προστατευθούν από το Ντάρμα.» Αυτό είναι το ύψιστο επίπεδο ηθικής συμπεριφοράς που δίδαξε στους αδελφούς Πάνταβας ο Σρι Κρίσνα. Συλλογιστείτε επάνω στο Ντάρμα που δίδαξε ο Σρι Κρίσνα και διερωτηθείτε αν εμείς σήμερα, σαν άνθρωποι, τηρούμε τους ανάλογους κανόνες και κώδικες ηθικής συμπεριφοράς.


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Roses on Blue Mountains 1976», Κεφ. 6.

1 Ιουλίου

Ο Θεός είναι Ένας, αλλά κάθε άνθρωπος μπορεί, και πρέπει, να δημιουργήσει για τον εαυτό του μία Μορφή Του μέσα στην καρδιά του που ν’ ανταποκρίνεται στην προτίμησή του. Όταν το αλάτι είναι μέσα στον ωκεανό, δεν διαφέρει απ’ αυτόν, αποτελεί μέρος του ωκεανού – η αλμυρή γεύση είναι μία ιδιότητα που ενυπάρχει σ’ ολόκληρο τον ωκεανό. Χρειάζεται μήπως να πιεί κανείς ολόκληρο τον ωκεανό για να γευθεί την αλμυρότητά του; Μία σταγόνα του αρκεί για να μας πείσει ότι το νερό του είναι αλμυρό! Παρομοίως, αν βιώνετε έστω και ένα απειροελάχιστο μέρος του Θεού που είναι Παρών μέσα στην καρδιά σας, μπορείτε να Τον κατανοήσετε. Μέσα σ’ ένα σπίτι υπάρχουν πολλοί λαμπτήρες κι εσείς νομίζετε ότι διαφέρουν μεταξύ τους. Πράγματι, το φως που προέρχεται από κάθε λαμπτήρα είναι διαφορετικό, ανάλογα με την ισχύ του λαμπτήρα, αλλά το ηλεκτρικό ρεύμα που περνά μέσα απ’ όλους είναι ένα και το αυτό. Σ’ αυτόν τον κόσμο, όλοι οι άνθρωποι είναι σαν τους λαμπτήρες, και ο Θεός, υπό τη μορφή της Πνευματικής Ενέργειας λάμπει μέσα απ’ όλους τους  ανθρώπινους ‘λαμπτήρες’!


Μπάμπα, από το βιβλίο «Summer Showers in Brindavan 1974», Τόμ. 1, Κεφ. 5.